2 צפייה בגלריה
היענות נמוכה לחיסון לשפעת בקרב ילדים
היענות נמוכה לחיסון לשפעת בקרב ילדים
היענות נמוכה לחיסון לשפעת בקרב ילדים
(צילום: shutterstock)
ילדים עד גיל 12 מוגדרים כאחת מקבוצות הסיכון המרכזיות לשפעת, אבל כפי שעולי מנתוני קופות החולים שנמסרו לבקשת ynet ו"ידיעות אחרונות" - עד כה שיעורי ההתחסנות שלהם נמוכים במיוחד. במערכת הבריאות מעריכים שהביקוש לחיסון ילדים נגד שפעת נמוך משתי סיבות עיקריות: האחת היא הנחה שגם השנה, בדומה לאשתקד, כמעט ולא תהיה תחלואת שפעת, והשנייה - חשש ממתן חיסון כפול של שפעת וקורונה.
מבצע חיסוני השפעת השנתי התחיל כבר לפני כחודש וחצי, מוקדם יחסית לעומת אשתקד. ואולם, קצב ההתחסנות עד כה נראה איטי במיוחד. החיסונים נגד שפעת ניתנים למספר קבוצות מועדפות ובהם בני ה-65 ומעלה, ילדים בני חצי שנה עד 12, חולים במחלות כרוניות ונשים הרות. בניגוד לשנה שעברה, עד כה אותרו כבר כ-15 חולי שפעת, ובמערכת הבריאות מעריכים כי השנה המחלה תהיה שכיחה יותר באופן משמעותי לעומת השנה שעברה.
2 צפייה בגלריה
 15 בני אדם אושפזו בגלל סיבוכי שפעת עד כה
 15 בני אדם אושפזו בגלל סיבוכי שפעת עד כה
15 בני אדם אושפזו בגלל סיבוכי שפעת עד כה
(צילום: shutterstock)
מנתוני קופת חולים מאוחדת עולה כי עד כה רק 3% מבני חצי שנה עד חמש התחסנו נגד שפעת. בקרב בני שש עד 12 הנתונים כמעט זהים, כשרק 3.2% בלבד התחסנו עד כה. מקופת חולים לאומית נמסרו נתונים נמוכים יותר, כשבקרב ילדים עד גיל 12 התחסנו פחות משני אחוזים. בכללית, הגדולה מבין ארבע הקופות, התחסנו עד כה 6% מהילדים, ובמכבי התחסנו 4% מהם.
"קצב ההגעה להתחסנות הוא שונה ואיטי בהשוואה לשנים קודמות", סיפרה רונית וייזר, מנהלת מבצע חיסוני השפעת בכללית. "אנשים סבורים שבגלל ששנה שעברה לא הייתה שפעת - כך יהיה גם השנה. בפועל כבר עכשיו, בתחילת נובמבר, כ-15 מאושפזים בגלל סיבוכי שפעת, וזה עוד לפני החורף. אני ממליצה לציבור לא להיות שאנן. ימי הגשם והקור עוד לפנינו וניתן להימנע ממחלת השפעת וסיבוכיה, ולהגן על עצמנו ועל ילדינו באמצעות חיסון".

בקופות החולים האחרות מספרים על התייצבות בנתוני ההתחסנות בקרב המבוגרים, לצד היענות פחותה באופן משמעותי בקרב הילדים. "אנחנו רואים היענות לחיסון באוכלוסייה המבוגרת, אבל לצערי אצל הילדים זה עוד לא זז", אמרה חגית איתמרי, האחות הראשית של קופת חולים לאומית. "העובדה שבחוץ עדיין חם תורמת לשאננות. ברגע שמזג האוויר ישתנה ויהיו יותר חולים במחלות נשימתיות של חורף - אז אולי זה יעודד את ההורים לחסן את ילדיהם".
לדברי איתמרי, ישנו קשר ישיר בין העובדה שבקרוב יחסנו ילדים נגד קורונה לבין מיעוט הילדים המחוסנים לשפעת. "אנשים חוששים וחושבים שיש צורך במרווח בין חיסון לחיסון, ואני אומרת שאפשר לקבל את שני החיסונים ביחד, והקרבה ביניהם לא מהווה בעיה. ההורים צריכים לזכור שהילדים הם הקבוצה שנדבקת הכי הרבה בשפעת ובאה במגע עם המון ילדים אחרים ומבוגרים, כך שהיא יכולה להעביר את המחלה לשאר האוכלוסייה".
תמי אלקלעי, האחות הראשית של קופת חולים מכבי, הסבירה: "בשנה שעברה הייתה נהירה לחיסוני השפעת, משום שאז עוד לא היו חיסוני קורונה נגישים, וחיסון השפעת היה הכלי היחיד בידי הציבור להגביר מוגנות. אם אני משווה לאותה נקודת הזמן בשנה שעברה, אני יכולה לומר שהשנה יש פחות חיסונים נגד שפעת בקרב ילדים, אבל בסוף חודש נובמבר נוכל להיות חכמים יותר ולדעת האם ישנה מגמה חדשה. ייתכן שכעת זה מוקדם מידי לבחון את המצב".