רוסיה החלה להשתמש בכלי טיס בלתי מאוישים ששלחה לה איראן במסגרת המלחמה באוקראינה. כך דווח הלילה (בין רביעי לחמישי) ב"וושינגטון פוסט", על פי גורמי מודיעין מערביים ששוחחו עם העורך והפרשן הבכיר של העיתון דייוויד איגנטיוס. אותם גורמי מודיעין הזהירו, כפי שכבר דווח מוקדם יותר השבוע, כי במסגרת הברית הנרקמת בין מוסקבה לטהרן, האחרונה הציעה לחלוק עם הרוסים את הרשתות הפיננסיות שבעזרתן היא חומקת מהסנקציות האמריקניות – על מנת לסייע לרוסיה לחמוק גם היא מהסנקציות שהטיל עליה המערב כעונש על הפלישה לאוקראינה.
8 צפייה בגלריה
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
פוטין, נשיא איראן ראיסי ומל"ט שאיראן הציגה אתמול בתרגיל צבאי
(צילום: רויטרס, AP)

ארה"ב, נזכיר, מזהירה כבר יותר מחודש מהאפשרות שרוסיה תשתמש בכטב"מים איראניים במסגרת הקרבות באוקראינה, אחרי שמאגר הכטב"מים שלה הידלדל משמעותית לאורך ששת החודשים שבהם נגררת המלחמה. הבית הלבן דיווח בעבר כי רוסיה שלחה נציגים לבסיסים באיראן על לבחון את הכטב"מים שלה, ולפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית כבר לפני כמה שבועות החלו הרוסים להתאמן על הכשרתם – אך עד כה לא דווח שמוסקבה משתמשת בהם בפועל. גורמי המודיעין ששוחחו עם פרשן ה"פוסט" איגנטיוס אמרו לו כי איראן מעבירה כעת לרוסיה "מאות" כטב"מים מתאבדים, כנראה מדגם "שאהד" הדומה בגודלו למל"ט האמריקני "פרדטור" – ושאיראן כבר הפעילה בהצלחה בכמה פעולות בסוריה ובעיראק.
במקביל, כך לפי הדיווח הלילה, שבאופן דומה לדיווחים אחרים של איגנטיוס פורסם במדור הדעות של העיתון האמריקני, איראן הציעה כאמור לסייע לרוסיה לחמוק מהסנקציות שהטיל עליה המערב. גורמי המודיעין ששוחחו עם הפרשן האמריקני ציינו בפניו כי "האיראנים יודעים את כל הטריקים" בכל הנוגע למנגנונים שבאמצעותם ניתן לעקוף את הסנקציות, והם הזהירו מכך שהסרת הסנקציות על איראן במקרה של החייאת הסכם הגרעין מ-2015 תאפשר לטהרן להרחיב משמעותית את הסיוע לרוסיה.
בימים האחרונים, נזכיר, נרשמה התקדמות משמעותית בשיחות הגרעין הלא-ישירות בין טהרן לוושינגטון, כשלפי הדיווחים איראן כבר לא דורשת יותר להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור האמריקנית, אם כי סוגיות מחלוקת אחרות כנראה טרם נפתרו – כגון הדרישה של טהרן לסגור לפני חתימה על הסכם את החקירות התלויות נגדה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), העוסקות בשרידי אורניום שאותרו במתקני גרעין לא-מוכרזים.
8 צפייה בגלריה
ייצור נפט במפרץ הפרסי
ייצור נפט במפרץ הפרסי
מתקן נפט של איראן במפרץ הפרסי. תמכור בשמה של מוסקבה נפט וכך תסייע לה לעקוף את האמברגו?
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
ביידן. מכשול חדש בדרך להסכם מול איראן?
(צילום: AFP)
הפרשן איגנטיוס כתב בדיווח שלו – תחת הכותרת "היזהרו מהברית המתהווה בין רוסיה לאיראן" – כי משמעות האזהרה החדשה של גורמי המודיעין, מההשלכות של הסכם מחודש מול איראן על היכולת לאכוף את הסנקציות על רוסיה, היא שמדובר במכשול נוסף בדרך להחייאת הסכם הגרעין.
האפשרות שאיראן תסייע לרוסיה לחמוק מהסנקציות המערביות דווחה כבר אתמול ב"פוליטיקו". דיפלומטים מערביים אמרו לאתר החדשות האמריקני כי אם ייחתם הסכם גרעין מחודש עם איראן, רוסיה מתכננת להשתמש בה כ"מעקף" לסנקציות וכבר שלחה צוותים לטהרן ביולי האחרון כדי להכין את הקרקע לקראת שיתוף פעולה בתחומי הסחר, הפיננסים והנפט. איראן מצדה, כך דווח, שיגרה למוסקבה שתי משלחות בתחומי הפיננסים והאנרגיה. אחד הגורמים הבכירים שהגיעו למוסקבה היה נגיד הבנק המרכזי של איראן.
לפי הדיווח ב"פוליטיקו", הסכם גרעין עם איראן יוכל לאפשר לרוסיה לייצא לטהרן נפט גולמי, זו תזקק אותו – ובמקביל תמכור כמויות שוות בשמה של רוסיה באמצעות ייצוא דרך המפרץ הפרסי. הנפט האיראני יהיה פטור מסנקציות, וכך תוכל רוסיה לעקוף את הסנקציות המוטלות עליה, ובהן אמברגו נפט מצד מדינות אירופה.
8 צפייה בגלריה
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
איש דת איראני צופה במל"ט שהשתתף אתמול בתרגיל שבו לקחו חלק כטב"מים רבים
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
תמונות שפרסמה אתמול איראן מאתר לא-ידוע בשטחה ובו נראים הכטב"מים שלקחו חלק בתרגיל הגדול
(צילום: EPA)
עבור רוסיה, כך הוסיפו גורמי המודיעין המערביים בשיחה עם פרשן ה"וושינגטון פוסט" איגנטיוס, הסיוע האיראני בדמות משלוחי כטב"מים ושיטות לעקוף את הסנקציות עשוי להתברר כמשמעותי ביותר, "משנה-משחק" כלשון הדיווח. "זה לא רק סיוע טקטי", הסביר אחד הגורמים, שציינו כי כיוון שהודו וסין מסרבות למכור למוסקבה כלי נשק – המשמעות היא שאיראן תהפוך לצינור חיוני עבור רוסיה להזרמת נשקים וכספים.
הגורמים טענו עוד כי רוסיה הייתה תחילה הססנית בכל הנוגע לקבלת סיוע מאיראן, והם הזכירו כי מוסקבה מתנגדת לשאיפות הגרעיניות של משטר האייתוללות. לדבריהם, העובדה שרוסיה רואה בעצמה מעצמת-על עמדה גם היא בניגוד לצורך שלה לקבל כעת סיוע ממדינה כמו איראן. למרות זאת, כך נראה, רוסיה נאלצה להסכים לקבל סיוע שכזה בעקבות הפגיעות הקשות שספגו כלכלתה וצבאה אחרי חצי שנה של מלחמה. "זה מראה המון ייאוש מצד הרוסים, ושהם תלויים בדבר הזה באיראנים", אמר לאיגנטיוס גורם בכיר שדיבר בעילום שם.
8 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ו נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ו נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
פוטין עם המנהיג העליון של איראן חמינאי, בביקורו בחודש שעבר בטהרן
(צילום: AFP )

גם איראן, ראוי לציין, נהנית מפירות שיתוף הפעולה המתהדק מול מוסקבה, שבא לידי ביטוי בביקורו בחודש שעבר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ברפובליקה האיסלאמית – שם שמע דברי שבח ממנהיגה העליון עלי חמינאי על הפלישה לאוקראינה. במסגרת שיתוף הפעולה המתהדק רוסיה שיגרה לפני כשבועיים עבור איראן את הלוויין "חיאם", שגורמים במערב הזהירו כי מותקנת בו מצלמה בעלת רוזולוציה גבוהה יחסית, שתאפשר לטהרן לרגל אחר מטרות בישראל ובמדינות אחרות במזרח התיכון.