צבא ארצות הברית הודיע הבוקר (רביעי) כי תקף מהאוויר באזור דיר א-זור שבסוריה מתקנים שבשימוש מיליציות הקשורות למשמרות המהפכה של איראן. התקיפות התרחשו על רקע המגעים לחתימה על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, והדיווחים על התקדמות משמעותית. דובר משרד החוץ האיראני גינה את התקיפות וכינה זאת "הפרה של הריבונות והשלמות הטריטוריאלית".
במרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווחו כי התקיפות כוונו למחנה עיאש, המנוהל על ידי חטיבת הפאטימיון, המיליציה של איראן בסוריה, המורכבת מלוחמים שיעים מאפגניסטן. עוד דווח כי לפחות שישה חמושים סורים וזרים נהרגו בתקיפות האוויריות.
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי כפי הנראה לא נהרגו בפעולה אזרחים. גורם צבאי אמריקני אמר כי היא בוצעה בתגובה לירי הרקטות על ידי מיליציה פרו-איראנית על כוחות אמריקניים בסוריה. לדבריו, הכוחות האמריקנים סקרו במשך מאות שעות את המתחם, הכולל 13 בונקרים. תשעה מהם הותקפו – כל אחד מהם עם פצצה מונחית – והפיצוץ באחד מהם הוביל לפיצוצי משנה חזקים. לפי הגורם האמריקני, התכנון היה לתקוף 11 בונקרים, אבל אנשים לא מזוהים נראו ליד שניים מהם בשעות שלפני התקיפה, ולכן אותם שני בונקרים הוסרו מרשימת המטרות.
4 צפייה בגלריה
תיעוד התקיפה לכאורה של ארצות הברית
תיעוד התקיפה לכאורה של ארצות הברית
תיעוד ההפצצה של ארה"ב באזור דיר א-זור סוריה נגד מיליציות פרו-איראניות הקשורות ל איראן
גורמים אמריקניים אמרו כי כפי הנראה היום תינתן תשובת ארצות הברית לתגובה האיראנית על "הטיוטה הסופית" על חזרה להסכם הגרעין שהעבירו להם האירופים. התשובה לא צפויה להיות שלילית, ולכן לאחר מכן צפוי דו-שיח על הפרטים הטכניים, ובהמשך מפגש של הוועדה המשותפת המפקחת על ההסכם.
הלילה הודיעו האמריקנים כי היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן נפגש בבית הלבן עם מקבילו הישראלי איל חולתא. לפי ההודעה, סאליבן הדגיש את המחויבות האיתנה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לשימור וחיזוק יכולות ישראל להרתיע את אויביה ולהגן על עצמה בכוחות עצמה נגד כל איום או שילוב של איומים - כולל איראן ובעלות בריתה. הוא חזר על המחויבות האמריקנית להבטיח כי איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני.

היום ימריא שר הביטחון בני גנץ לביקור ביטחוני-מדיני בארצות הברית, וגם הוא ייפגש עם סאליבן. בפגישותיו יעסוק שר הביטחון ביום שאחרי החזרה להסכם, ובשאלה איך יובטח שהכסף הרב שישתחרר לאיראנים לא יזלוג למיליציות שלהם וישמש לקמפיין טרור.
פיקוד מרכז של הצבא האמריקני אמר בהודעתו לגבי התקיפה האמריקנית כי מטרתן של תקיפות מסוג זה היא הגנה על כוחות אמריקניים ממתקפות מצד קבוצות שנתמכות על ידי איראן. לפי ההודעה, ב-15 באוגוסט אירעה תקיפה כזו, שבה מתחם של הקואליציה ומורדים סורים בתמיכת ארצות הברית הותקף ברחפן על ידי כוחות פרו-איראניים. דובר הצבא קולונל ג'ו בוצ'ינו אמר כי הנשיא ביידן אישר את התקיפות, ובפיקוד מרכז האמריקני מסרו כי התקיפות היו "פעולות פרופורציונליות ומכוונות שנועדו להגביל את הסיכוי להסלמה ולצמצם את הסיכון להרוגים".
התקיפה ב-15 באוגוסט הייתה על בסיס א-תנף שבמשולש הגבולות סוריה-עיראק-ירדן, שעות בודדות לאחר שסוריה דיווחה כי ישראל תקפה בשטחה. לפי הטענות הסוריות, אחת התקיפות התמקדה סמוך לנמל טרטוס המשמש את הצי הרוסי. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בתקיפה הישראלית נפגע "יעד איראני", ובנוסף לו גם מוצבים שמנוהלים על ידי חיזבאללה מדרום לדמשק. את התקיפות הישראליות בסוריה גינה אתמול שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב שאמר כי מדובר ב"נוהג מסוכן".
4 צפייה בגלריה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה
מיליציות הנתמכות על ידי איראן קנו לעצמן דריסת רגל בסוריה כשלחמו נגד המורדים במשטר אסד. משמרות המהפכה
(צילום: AP)
ההצהרה של צבא ארה"ב לא פירטה לגבי נפגעים בתקיפות, ולגבי אופן ביצוען - באמצעות מל"ט או כלי טיס מאוישים. זו אינה הפעם הראשונה בה ארה"ב תקפה כוחות הנתמכים על ידי איראן בעיראק ובסוריה. ארה"ב תקפה מחסנים ומתקנים מבצעיים בשני מיקומים בסוריה, ובמיקום אחד בעיראק, בחודש יוני אשתקד. מיליציות הנתמכות על ידי איראן מרוכזות בעיקר בסמוך לנהר הפרת במחוז דיר א-זור, והן מקבלות אספקה מעיראק דרך מעבר הגבול הסמוך אל בוקמל.
אתמול דווח על התקדמות משמעותית במגעים לחתימה על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, כשגורם בכיר בארה"ב אמר שאיראן הסירה חלק מדרישותיה העיקריות במו"מ, כולל הדרישה להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור והתעקשותה שסבא"א תסגור חלק מהחקירות שנוגעות לתוכנית הגרעין שלה.
לפי הגורם האמריקני, למרות שטהרן אמרה שוושינגטון הסכימה לכמה ויתורים, דווקא הרפובליקה האיסלאמית היא זו שוויתרה על דרישות מרכזיות במגעים להצלת ההסכם עם המעצמות. "הם חזרו בשבוע שעבר ובעיקרון הסירו את המכשולים להסכם", אמר הגורם שנשאר בעילום שם. "אני חושב שהם סוף-סוף 'חצו את הרוביקון' והתקדמו, אולי, להסכם שהנשיא ביידן יסכים לקבל. אם אנחנו קרובים יותר להסכם היום, זה בגלל שאיראן התקדמה. הם ויתרו על דרישות שהשמיעו מההתחלה".
4 צפייה בגלריה
כוחות צבא ארה"ב
כוחות צבא ארה"ב
"התקיפות - פעולות פרופורציונליות". כוחות צבא ארה"ב בסוריה
(צילום: AFP)
בתום סבב השיחות האחרון בווינה הגיש האיחוד האירופי לאיראן את "ההצעה הסופית" להצלת הסכם הגרעין - שנמצא על סף קריסה מאז שארה"ב פרשה ממנו ב-2018, שלוש שנים אחרי שנחתם, והחזירה את הסנקציות נגד טהרן. בשבוע שעבר הגישה איראן את תשובתה להצעה האירופית.
פרטי ההצעה האירופית והתשובה האיראנית אמנם לא פורסמו, אך טהרן רמזה שהיא לא קיבלה באופן מוחלט את כל פרטי ההצעה, ולדבריה תשובתה כללה "עמדות ושיקולים נוספים". למרות זאת, בסוף השבוע דווח על התקדמות משמעותית בדרך לחידוש ההסכם: בכיר בוושינגטון אמר לרשת CNN כי בתשובתה של איראן היא הסכימה לוותר על אחת מדרישותיה העיקריות – ולא דורשת עוד את הוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור האמריקנית.
במקביל, אתר "פוליטיקו" האמריקני דיווח הלילה מפי דיפלומטים במערב כי אם ייחתם הסכם הגרעין עם איראן, רוסיה מתכננת להשתמש בה כ"מעקף" לסנקציות המערביות. לפי הדיווח, מוסקבה שלחה צוותים לטהרן ביולי האחרון כדי להכין את הקרקע לקראת שיתוף פעולה בתחומי הסחר, הפיננסים וגם הגז. איראן מצדה, כך דווח, שיגרה למוסקבה שתי משלחות בתחומי הפיננסים והאנרגיה. אחד הגורמים הבכירים שהגיעו למוסקבה היה נגיד הבנק המרכזי של איראן.
לפי הדיווח ב"פוליטיקו", הסכם גרעין עם איראן יוכל לאפשר לרוסיה לייצא לטהרן נפט גולמי, זו תזקק אותו - ובמקביל תמכור כמויות שוות בשם רוסיה באמצעות ייצוא דרך המפרץ הפרסי. הנפט האיראני יהיה פטור מסנקציות, וכך תוכל רוסיה לעקוף את הסנקציות המוטלות עליה, ובהן אמברגו נפט מצד מדינות אירופה.
פורסם לראשונה: 06:36, 24.08.22