שני צעירים ונער נפצעו באורח קשה בפיגוע דקירה שהתרחש אמש (ראשון) בקניון "פרנדלי" בגן יבנה. המחבל, שלפי חקירה ראשונית עבד באחת החנויות במתחם הקניות הפתוח והצטלם בו בעבר, דקר שניים מהעוברים ושבים במקום, דקר פצוע נוסף תוך כדי מנוסה - ואז נורה וחוסל על ידי השיטור העירוני. הפלסטינים דיווחו שהמחבל הינו מואמן פאיז מחמוד חליל, בן 19 מדורא שבאזור חברון. הוא שהה בישראל באופן בלתי-חוקי.

המשטרה מסרה כי המחבל דקר את הקורבנות באמצעות שני סכינים, וכי "שוטר ופקח של צוות שיטור עירוני גן יבנה, ששמעו את הצעקות לעזרה, איתרו את המחבל ונטרלו אותו". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי ומפקד מחוז דרום ניצב אמיר כהן הגיעו לזירה.
המחבל כאמור לא החזיק בהיתר עבודה. לחליל היה אישור עבודה לאזור מישור אדומים עד 14 באוגוסט 2023 - ולא עמד בקריטריונים לעבודה בישראל בשל גילו (19). מפקד מחוז דרום של המשטרה, ניצב אמיר כהן, אמר בזירה כי "המחבל הגיע היום מפרצה בגדר. היו לו בעבר אישורי עבודה".
מחקירה ראשונית עולה כי המחבל נכנס מפרצה בגדר ועלה במדרגות לחדר הכושר בקומה השנייה, שם ראה מתעמל בכניסה - והתנפל עליו. אחר כך הוא רץ לתוך חדר הכושר ודקר שם מתעמל נוסף, בזמן ששאר המתאמנים נכנסו לחדר פנימי. לאחר מכן הוא רץ למטה, לקומת הקרקע, ודקר עוד צעיר. שוטר ופקח הגיעו למקום פחות מדקה לאחר מכן, נכנסו רגלית למתחם וניסו להבין מהפצוע מה קורה. המחבל ניסה לדקור גם אותם תוך כדי מנוסה, והם רצו אחריו וחיסלו אותו ביריות.


7 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
זירת הפיגוע
(צילום: תומר שונם הלוי )
7 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
(צילום: תומר שונם הלוי )
7 צפייה בגלריה
מואמן פאיז אלמסאלמה
מואמן פאיז אלמסאלמה
המחבל שצולם בקניון בעבר
דובר מד"א זכי הלר עדכן כי הפצועים הינם צעיר כבן 25, צעיר נוסף כבן 20 ונער כבן 17. לדבריו, הצוותים שהוזעקו למקום העניקו להם טיפול רפואי מציל חיים ופינו אותם לבית החולים אסותא באשדוד.
ישראל לוי, עד ראייה שעובד במתחם, סיפר: "ישבנו בפיצה ושמענו צרחות. ראינו אנשים נאבקים במחבל. צעקו לנו לברוח. רצנו מהר ושמענו צרורות ירי". לדבריו, "אני לא מופתע שזה קרה, הכתובת הייתה על הקיר. הם מסתובבים כאן חופשי, ויש חיכוכים. הם זורקים מילים, מתגרים. זה היה רק עניין של זמן עד שיקרה משהו".
חובש בכיר במד"א יחיא בוגה וחובשת רפואת חירום בארגון חלי גלר, שהגיעו ראשונים לזירה, סיפרו: "הגענו למקום וראינו המולה. על המדרכה סמוך לקניון שכב נער כבן 17 בהכרה מלאה עם פצעי דקירה מדממים בכל חלקי גופו. במרחק של 100 מטרים, סמוך לאחד מבתי הקפה, שכבו שני הפצועים הנוספים. הענקנו לנער טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו קשה והוא בהכרה מלאה".
7 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
הסכינים של המחבל
(צילום: דוברות המשטרה )
7 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
גופת המחבל שכוסתה בבד בזירת הפיגוע
(צילום: גדי קבלו)
7 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
(צילום: תומר שונם הלוי )
פרמדיק מד"א יואל קאהן סיפר: "הגענו במהירות למקום, וראינו גבר כבן 25 מעורפל הכרה עם פצעי דקירה בפלג גופו העליון שוכב סמוך לבית קפה. נלחמנו על חייו בדרך לבית החולים, עד לחדר הטראומה. בבית החולים הרופאים ממשיכים להילחם על חייו". פרמדיקית מד"א שירי ברלב הוסיפה: "הזירה הייתה קשה, והפצועים שכבו במרחק אחד מהשני. צעיר כבן 20 שכב מחוסר הכרה, כשהוא סובל מפצעי דקירה בפלג גופו העליון ובגפיים. הענקנו לו טיפול מציל חיים, העלינו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבית החולים תוך כדי טיפול כשמצבו קשה".
הפיגוע הקשה, בתקופה המתוחה של הרמדאן שהשנה בעקבות המלחמה מתוחה אף יותר, הגיע שעות אחרי הפיגוע אתמול בבוקר בתחנה המרכזית בבאר שבע - שבו נפצע קל קצין צה"ל. המחבל, נאג'י אבו פרייח מרהט, קפץ על הקצין ודקר אותו - אך זה הצליח להדוף אותו ממנו - וחייל אחר שהיה במקום ירה למוות במחבל. חייל נוסף נפצע קלות מנתזי הירי.
למחבל בבאר שבע היה עבר פלילי, וביוני 2022 נעצר אבו פרייח בחשד לשוד מזוין בעיר. הוא הועמד לדין, ובעסקת טיעון שנחתמה מולו בסופו של דבר נידון לתשעה חודשי עבודות שירות - שאותם היה אמור להתחיל לרצות בעוד כשבועיים.
מוקדם יותר אתמול הסגיר עצמו לידי כוחות צה"ל מוחמד אל-סעדי, המחבל מג'נין שביצע ביום חמישי את פיגוע הירי בבקעת הירדן. אל-סעדי, פעיל במנגנוני הביטחון הפלסטיניים, פנה אתמול בבוקר ללוחמים המוצבים באזור, אמר שביצע את הפיגוע והועבר לתחקור בשב"כ. זהותו אומתה, ובהמשך אותר גם בקרבת הזירה רובה הקלצ'ניקוב ששימש אותו לפיגוע.
פורסם לראשונה: 23:12, 31.03.24