אנחנו זקוקים למשפט בינלאומי כדי לצמצם את הפגיעה בחפים מפשע, כדי למנוע מעשים כמו ג'נוסייד, טיהור אתני או הרעבה המונית. אבל נדמה שמאז הוקמו שני בתי המשפט הבינלאומיים החשובים ביותר - בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) ובין הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) - הם לא הצליחו למנוע שום דבר. אולי אפילו להיפך. במלחמת העולם השנייה נהרגו בין 50 ל-70 מיליון בני אדם. רובם אזרחים חפים מפשע. מאז מלחמת העולם השנייה ועד היום נהרגו קרוב ל-90 מיליון בני אדם (ועוד כ-100 מיליון ממחלות ומרעב, כתוצאה מהמלחמות). לפי הערכות שהוצגו לאו"ם, 90% מההרוגים הם חפים מפשע.
הדיון בבית הדין לצדק בינלאומי בהאג
(צילום: UN WEB TV)

לא רק שבתי הדין הבינלאומיים לא הצליחו לעצור אף מלחמה, אף ג'נוסייד, אף הרעבה, אף טיהור אתני – הם הפכו למכשיר של המדינות החשוכות ושל ארגוני הטרור נגד מדינות דמוקרטיות. כך, למשל, בית הדין הבינלאומי הפלילי קבע שבריטניה ביצעה פשעי מלחמה בעיראק. לא רק שלקביעה הזאת אין משמעות, גם בגלל עקרון המשלימות (שפוטר מדינה מהליכים בפני בתי הדין הבינלאומיים כככל שהיא עצמה מנהלת את ההליכים הנדרשים) – אלא שבתי הדין הללו הופכים למכשיר שקושר את ידי המדינות הדמוקרטיות במאבקן נגד טרור.
ההחלטה של בית הדין הבינלאומי לצדק על הוצאת צווי מניעה נגד המשך המלחמה ברפיח מתיימרת למנוע מישראל את מיטוט ארגון הטרור שהוא הדבר הקרוב ביותר לנאציזם, שבית הדין הוקם בעקבותיו. זה פרדוקס המשפט הבינלאומי במלוא עליבותו. דרום אפריקה, המדינה שהגישה את התביעה ואת הבקשות לצווי מניעה נגד ישראל, פועלת למעשה כשלוחה של איראן וחמאס. מחקר חדש של ISGAP (מכון לחקר האנטישמיות) חושף את הקשרים של דרום אפריקה עם איראן והטרור. והנה, דווקא המדינה הזו, אחת המושחתות בעולם, היא זו שמנהלת את המאבק נגד ישראל.
החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק היא אכן מכה לישראל. אבל זו מכה תעמולתית. כמעט כל כלי תקשורת העולם לא יסבירו את הרקע, לא יחשפו את התמיכה של דרום אפריקה באיראן ובחמאס, אלא יפיצו את הכותרת ש"בית הדין הוציא צו מניעה נגד ישראל בעניין המשך המלחמה''. זה ניצחון של הטרור. לא של הצדק. זה הדין הבינלאומי. זו לא הפתעה שחמאס הזדרז לשבח את ההחלטה. היא משרתת אותו. ארגון שמצהיר על השמדת יהודים כמטרה עליונה, כלומר ארגון נאצי, הוא ארגון שמפיק תועלת מגוף שהוקם בגלל נאציזם, שהצהיר ומימש את השמדת היהודים. זה לא בית המשפט הבינלאומי לצדק. זה בית המשפט הבינלאומי לתמיכה בטרור ובהשמדה.