המהפכה החוקתית שמפלגתו של בצלאל סמוטריץ' מבקשת לחולל תקבור את משפט נתניהו, אבל לא זה העיקר ולא זאת הסכנה. המניע הפוליטי שקוף: לקחת מהליכוד קולות של מצביעים שהשתכנעו מנאומי ההסתה של דוד אמסלם, מירי רגב ובנימין נתניהו עצמו נגד מערכת המשפט, ולהעביר אותם למפלגת הציונות הדתית. הליכוד זרע את הזרע; סמוטריץ' קוטף את הפירות. "הליכוד לא יכול להוביל אז אנחנו נוביל", הוא אמר אתמול (שלישי).
כמו שאיתמר בן-גביר שבר את המונופול של הליכוד על הסתה נגד ערבים, סמוטריץ' שובר את המונופול של הליכוד על הסתה נגד שופטים. על הדרך הוא שם ללעג ולקלס את המאמץ של נתניהו לחזר אחר קולות הימין הרך, הממלכתי. אלמלא היה מדובר בעניין הרבה יותר רציני מתעלול של ערב בחירות, אפשר היה לשמוח לאיד.
"חוק וצדק", זאת הסיסמה שמלווה את תוכניתו החוקתית של סמוטריץ'. "חוק וצדק" הוא שמה של המפלגה השלטת בפולין, זאת שאחראית להרס מערכת המשפט שם, לדיכוי הדמוקרטיה ולהעלמת חלקם של הפולנים בשואה. לא מפתיע שבמשטרים האלה מחפשים הסמוטריצ'ים השראה. החוק והצדק שהם מציעים לנו לא שונים מהחוק והצדק שנכפים בשנים האחרונות על אזרחי פולין. מדובר במגפה עולמית.
סמוטריץ' ושותפו לדרך, ח"כ שמחה רוטמן, ליקטו את כל מחלותיה של מערכת המשפט, המחלות האמיתיות והמחלות המדומות, צירפו ללקט כל דבר ביקורת, נכון או מופרך, שהוטח במערכת המשפט לאורך השנים, ואז ירו בתותחים על כל מה שזז. הם טוענים שבאו לתקן. הם לא באו לתקן - הם באו לחסל. נדמה לי שמעולם לא העלתה מפלגה בישראל תוכנית כל כך קיצונית, כל כך מרחיקת לכת להפיכה משטרית, בוודאי לא מפלגה שמועמדת להיות השותפה הבכירה בקואליציה הבאה. הם מגייסים לעזרתם את הירידה באמון כלפי מערכת המשפט. מה הם מציעים לנו במקומה? דיקטטורה של פוליטיקאים, שהאמון הציבורי בהם נמוך עוד יותר מהאמון במערכת המשפט.
מה אתה מתרגש, אומרים בשקט בליכוד. סמוטריץ' ממצעד הבהמות ורוטמן התוקע בשופר, שני ליצנים, חיברו מצגת. ביג דיל. נתניהו לא ייתן לשום דבר מכל זה לקרות. יכול להיות שהצדק איתם. למרבה הצער, בכל מה שנוגע לרטוריקה ימנית קיצונית, הניסיון ההיסטורי מלמד שהליצנים מנצחים (בטווח הקצר. בטווח הארוך הם מפילים את הבית על יושביו).
נתחיל מבית המשפט העליון. התוכנית שוללת מבג"ץ את רוב כוחו: רק מי שנפגע ישירות מהחלטה של הממשלה יוכל לעתור לבג"ץ; השופטים לא יוכלו לדון בסבירות של החלטה; אם יבטלו חוק בטענה שאיננו חוקתי הכנסת תבטל את פסיקתם ברוב רגיל; שיטת הסניוריטי תבוטל: שר המשפטים יקבע מי יהיה נשיא העליון; ההחלטה על איוש ההרכב בדיון בכל עתירה תוצא מידי נשיא העליון ותועבר למחשב.
הרכב הוועדה למינוי שופטים ישונה: ישלטו בה שר המשפטים ובעלי בריתו, נציגי הקואליציה. המועמדים לעליון יצטרכו לעבור שימוע פומבי, פוליטי, בוועדה למינוי שופטים. חסינות חברי הכנסת תבוצר: בג"ץ לא יוכל לגעת בה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ארכיון. בנימין נתניהו בבית המשפט
(צילום: אורן בן חקון)
אם בוחנים את הרעיונות האלה במקובץ, התוצאה אחת: הרשות השופטת מאבדת את תפקידה כרשות מבקרת, בולמת ומאזנת. על משקל מה שאמר פעם מנחם בגין אפשר לומר שיש שופטים גם בטהרן של עלי חמנאי ויש שופטים גם באנקרה של רג'פ טאיפ ארדואן. השאלה היא אם את השופטים האלה אנחנו רוצים.
הוא הדין בתפקיד היועץ הממשלתי לממשלה, שסמוטריץ' ורוטמן מבקשים לפצל אותו לשלושה נושאי תפקידים שונים, שלושתם במשרות אמון פוליטיות, כפופים לרצונם ולחסדם של שרי הממשלה. מחצית מהפקידות הבכירה בשירות המדינה תכהן במשרות אמון שכרוכות בציות עיוור, גם הרמטכ"ל, שאותו רוטמן מאיים לפטר, וגם המפכ"ל, ראש המוסד וראש השב"כ.
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021נחום ברנעצילום: אלכס קולומויסקי
החברות הממשלתיות יועברו לשליטה מלאה של השרים ויתמלאו במינויים פוליטיים. שומרי הסף יכהנו ללא סף וללא שמירה. אם יהיו חשודים בעבירות פליליות אסור יהיה לחקור אותם אלא לאחר שיסיימו, אם יסיימו, את כהונתם. מרמה והפרת אמונים תוצא מהדין הפלילי. נתניהו יהיה חריג: משפטו יימשך, רק כדי לא לפתוח פה למלעיזים, אבל הוא יזוכה, מבטיח סמוטריץ'. בוודאי שיזוכה: מה הטעם להרשיע אדם בעבירה שנמחקה מסדר הדין הפלילי?
הנביא ישעיהו סיכם את החוק והצדק הסמוטריטצ'י במילים משלו: "הוי האומרים לרע טוב ולטוב רע, שמים לחושך אור ואור לחושך, מר למתוק ומתוק למר. ויקו למשפט והנה משפח, לצדקה והנה צעקה". אני לא יודע איך ינהגו ישראלים דתיים, יראי שמיים, ביום הבחירות. איך הנביא ישעיהו היה מצביע אני יכול לנחש.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il