2 צפייה בגלריה
קצין צה"ל סרן
קצין צה"ל סרן
קצין צה"ל. אילוסטרציה
( צילום: Ran Zisovitch / Shutterstock)
קציני צה"ל אמונים להיות מי שמייצגים את ערכי הצבא גם כלפי החיילים - אך גם כלפי חוץ באזרחות. אלא שרק בחודש האחרון, הגיעו לפתחה של מצ"ח שלושה מקרים שונים של חשדות לתקיפה מינית מצד קצינים בזמן בילויים יחידתיים במועדונים ובפאבים. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי שני קצינים קרביים מיחידה מובחרת נחקרו בשבוע האחרון בחשד שביצעו מעשים מגונים והטרידו מינית שתי חיילות - בשני אירועים שונים שהתרחשו בפאבים כחלק מבילוי של היחידה לפני כמה שבועות. מדובר באחת מסיירות החי"ר בצבא, ובעקבות החשדות החליט מפקד האוגדה של השניים להשעות אחד מהם מתפקידו.
במהלך החקירה, טען הקצין כי המעשים המיוחסים לו אינם זכורים לו, שכן היה תחת השפעת אלכוהול. החקירה נפתחה לאחר שחיילת התלוננה נגדו לנציגי יוהל"ם ביחידתה, ובהמשך למצ"ח. על פרטי הקצין הוצא צו איסור פרסום, לבקשתו, על ידי בית הדין הצבאי. החקירות בשני המקרים יימשכו בימים הקרובים, ובמקביל נגבות עדויות גם מחיילים נוספים.
היציאות המשותפות של יחידות בצה"ל לבילויים במועדונים הן תחום אפור שלא כולל נהלים מובהקים, ולרוב כולל צריכת אלכוהול ובילוי משותף לחיילים וקצינים, כאשר בצבא לא הסדירו באופן מלא את הנושא. שתי החקירות הנוכחיות מגיעות כשבוע לאחר שהוגש כתב אישום נגד סרן נתנאל וונדימו, ששירת כמפקד פלוגה בגדוד חי"ר. וונדימו, שדבר מעצרו נחשף ב-ynet, מואשם בעבירות אונס בחיילת ובביצוע מעשים מגונים בחיילת אחרת. גם הוא טען להגנתו כי אינו זוכר את המעשים המיוחסים לו. באותו מקרה, האירועים המתוארים בכתב האישום התרחשו מספר חודשים לפני הגשת התלונות במצ"ח - אך בתום החקירה התגבשו ראיות נגד המ"פ שנעצר.
תגובת דובר צה"ל באשר לחקירת הקצין שהושעה: "קצין בדרגת סגן נחקר על ידי המשטרה הצבאית החוקרת בחשד לעבירות מעשה מגונה, הטרדה מינית והתנהגות שאינה הולמת. על פי החשד, המעשים בוצעו כלפי שתי חיילות, בנסיבות אזרחיות. עם סיום החקירה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. הקצין הושעה מיחידתו מתפקידו על ידי מפקדיו. על פרטיו המזהים של הקצין חל צו איסור פרסום".
בנוגע לחקירת הקצין השני נמסר: "על פרטי הפרשה חל צו איסור פרסום זמני של בית הדין הצבאי. הצו ניתן לבקשת באי כוחו של החשוד, ובניגוד לעמדת התביעה. החלטה לגופם של דברים תינתן בימים הקרובים".
2 צפייה בגלריה
עו״ד אופיר ברמלי, אופיר ברמלי
עו״ד אופיר ברמלי, אופיר ברמלי
עורכי הדין אופיר ברמלי ולימור ברמלי
עו"ד אופיר ברמלי ועו"ד לימור ברמלי, המייצגים את אחד משני הקצינים בסיירת, מסרו בתגובה: "מרשנו, קצין מצטיין ומוערך מסר בחקירתו במצ"ח את גרסתו המלאה בפני החוקרים לטענות שהוצגו בפניו, לא התחמק מאף שאלה שנשאל ואף הביא ראיות מטעם ההגנה. אנו סבורים כי עם סיום החקירה יוכח שמרשנו לא ביצע את המעשים הנטענים, ותיק החקירה כנגדו ייסגר ללא נקיטה בהליכים פליליים".