2 צפייה בגלריה
יעקב אדרי ראש עיריית אור עקיבא
יעקב אדרי ראש עיריית אור עקיבא
יעקב אדרי
(צילום: שאול גולן)
פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה היום (ראשון) לראש העיר אור עקיבא, השר לשעבר יעקב אדרי, כי נשקלת האפשרות להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בגין לקיחת שוחד של מאות אלפי שקלים בשש פרשות שונות, כמו גם בגין עבירות מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי עובד ציבור, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט, עבירות אלימות ועבירות מס.
על פי מכתבי השימוע, מאז 2013 ועד לתחילת החקירה הגלויה בנובמבר 2020, אדרי חשוד כי ביקש וקיבל מיזמי נדל"ן ומגורמים נוספים בעלי אינטרסים כלכליים באור עקיבא, הן באופן ישיר והן בעקיפין, כספים ותווי קנייה בסך מאות אלפי שקלים. הוא קיבל את הכספים והתווים באופן קבוע, פעמיים בשנה, והן באופן מזדמן על פי בקשתו. בעד הכספים שלקח לכאורה, אדרי חשוד כי פעל לקדם בעירייה את ענייניהם של נותני השוחד, בין היתר על ידי כך שאישר חשבונות לקבלת תשלום, הקל בתשלומי מס מוניציפליים, וקידם תוכניות שהוגשו בוועדה המרחבית.

כמו כן, ממכתבי השימוע עולה כי אדרי נטל לידיו במרמה תווי קנייה שנמסרו לו מכוח תפקידו הציבורי ושייעודם היה תרומה לנזקקים - ועשה בהם שימוש אישי. בהתנהלותו, כך נכתב, ניצל אדרי את מעמדו כראש העיר בתואנה כאילו הוא מבקש לסייע לנזקקי אור עקיבא, בעוד שהוא עשה באותם כספים שימוש לצרכיו האישיים.
בנוסף נשקלת העמדתם לדין של עוד 14 חשודים בפרשה בגין מתן שוחד, הצעת שוחד, לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, סיוע לגניבה בידי עובד ציבור והלבנת הון, כל אחד לפי חלקו. התיק נחקר על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה ביחידת להב 433 של המשטרה ויחידת יהלום שברשות המיסים, והוא מטופל בידי עוה"ד הילה גבאי, גל פורה ובר דהן מפרקליטות מיסוי וכלכלה.
2 צפייה בגלריה
יעקב אדרי ראש עיריית אור עקיבא בבית המשפט
יעקב אדרי ראש עיריית אור עקיבא בבית המשפט
"ניצל את מעמדו כראש העיר". יעקב אדרי
(צילום: שאול גולן)
החקירה הסמויה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) החלה בעקבות חשד שאדרי קידם את ענייניהם של בעלי אינטרסים בעיר בוועדה המרחבית שבה היה חבר, בתמורה לקבלת כספי שוחד. עם המעבר לחקירה גלויה בנובמבר 2020 בוצעו פעולות חקירה רבות ומגוונות שכללו חקירת כ-200 מעורבים, ביצוע עשרות חיפושים ותפיסה של מאות מוצגים שהובילו לביסוס התשתית הראייתית נגד ראש העיר שכיהן בעבר בשורת תפקידי שר בממשלה.
מעצרו של אדרי הוארך מעת לעת והוא שוחרר בתנאים מגבילים, לרבות איסור עיסוקו בתפקידיו כראש העיר. לפי המשטרה, "מתוך חומר הראיות הרב שנאסף, עולה לכאורה תמונה שלפיה אדרי פעל באופן שיטתי, תוך ניצול מעמדו וסמכויותיו, על מנת להשפיע ולהיטיב עם בעלי אינטרסים, וזאת בתמורה לקבלת כספי שוחד. עוד עלה כי אדרי יצר מנגנון מתוחכם של תשלומי שוחד להעברת המזומנים אליו, בנוסף לקבלת שוחד באמצעות שוברי קנייה אשר ניתנו לו במשך שנים במסווה של תרומות לנזקקים".
עורך הדין טל שפיראעורך הדין טל שפיראצילום: צביקה גולדשטיין


ביוני האחרון הודיעה המשטרה על סיום החקירה נגד אדרי בנוגע לעבירות טוהר המידות ושחיתות ציבורית. לפי המשטרה, התבססה נגד אדרי תשתית ראייתית לביצוע עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, גניבה בידי עובד ציבור, אלימות ועבירות מס ב-16 פרשיות שונות.
עורכי הדין טל שפירא וסתיו שורצברג מסרו מטעמו של ראש העיר אור עקיבא: "אין זו יד המקרה שבו ביום שמתפרסם תחקיר חמור בדבר מחדלי חקירה קשים של משטרת ישראל שבוצעו בתיקי חקירה של ראשי ערים מכהנים, הזדרזו גורמי האכיפה לפרסם ברבים אודות זימונו לשימוע של ראש העיר אור עקיבא, מר יעקב אדרי. כבר מעיון ראשוני בכתב החשדות עולה כי עבירות המין שיוחסו בכזב למר אדרי נעלמו כלא היו מכתב החשדות.
"באשר לחשדות בדבר לקיחת שוחד כביכול, נשללה ממרשנו האפשרות להתייחס בתגובה לגופם של דברים, וזאת בשל צו איסור פרסום חריג וחסר תקדים שהוצא בעניין זה היום על ידי היחידה החוקרת, במקביל לפרסום כתב החשדות. לפיכך, במסגרת המגבלות שנכפו על מר אדרי בשל צו איסור הפרסום, ייאמר לעת הזו כי מר אדרי כופר בחשדות המיוחסים לו מכל וכל, והוא סמוך ובטוח שכשם שעבירות המין שיוחסו לו נעלמו ללא זכר, כך גם תיק השוחד ייסגר בשימוע".