3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
"מבקש לבחון באופן מידי את התנהלותם". בהרב-מיארה ובן גביר
(צילום: מוטי קמחי צילום: קובי קואנקס)
השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה היום (רביעי) ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה במכתב ודרש ממנה להורות על "עוצר כלל מינויי הבכירים במשטרה ערב כניסתה של הממשלה החדשה".
דבריו של בן גביר מגיעים לאחר הפרסום אתמול ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" על דרישתו ממפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי לעצור שני מינויים של בכירים עד כניסתו לתפקיד, ועל כך שהשר לביטחון הפנים היוצא עמר בר-לב חתם אתמול על המינויים.
במכתב ששיגר בן גביר לבהרב מיארה, הוא טען כי "המפכ"ל והשר לביטחון הפנים מבצעים מינוי במחטף של בכירים במשטרה". בן גביר הוסיף כי פנייתו באה "בהמשך להתנהלות בעייתית מאוד המתרחשת בימים אלה במשרד לביטחון הפנים, שעה שיש ניסיון לבצע 'מחטפים' ולהעמיד את השר המיועד לביטחון לאומי בפני עובדות מוגמרות".
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
"ההתנהלות מנוגדת להצהרתו כי לא נכון לבצע שינויים ערב כניסת שר חדש למשרד". שבתאי
(צילום: שאול גולן)
לדברי בן גביר, "התנהלות זו מנוגדת להצהרתו הקודמת של המפכ"ל, בה הבהיר כי לעת הזו - ערב כניסת שר נבחר חדש למשרד - לא יהיה נכון לבצע שינויים, לרבות מינוי של קציני משטרה בכירים". הוא הוסיף כי "מדובר בהתנהלות תמוהה במיוחד, ושינוי עמדה רגע לפני עזיבת השר את המשרד".
במכתבו הזהיר בן גביר כי למרות ההצהרה לא לבצע שינויים, לרבות המינויים, מתכוונים השר לביטחון הפנים היוצא והמפכ"ל לקיים ביום חמישי הקרוב טקס הענקת דרגות, ולהציב כאמור את השר המיועד בפני עובדות מוגמרות.
בן גביר ציין במכתבו דיווח בעיתון "הארץ" לפיו המפכ"ל ביצע עוד מחטף בשבועות האחרונים בדמות מינוי של קצין המשטרה שחר מחסומי למפקד יס"מ ירושלים. "על פי מידע שקיבלתי, בעבר סירב בר-לב למנות את הקצין", טען בן גביר. "על כן, מדובר בהתנהלות תמוהה במיוחד, ושינוי עמדה רגע לפני עזיבת השר את המשרד", הסביר, והוסיף כי "מחטף זה מצטרף למחטף שלישי בדמות ניסיון של המפכ"ל לקיים דיון במדיניות המשטרה לשנת 2023, מחטף שנמנע רק לאחר שהדבר נודע לי".
לסיכום, טען בן גביר כי "מדובר בהתנהלות בעייתית מאוד, משוללת סמכות, לא סבירה ולא מידתית, שגם נוגדת את השכל הישר. לכאורה, כל תכלית ההתנהלות לפגוע בסמכות ובדרכי הפעולה של השר לביטחון לאומי הנכנס. על כן, אני מבקש לבחון באופן מידי התנהלות זו ולעצור לאלתר את המינויים".

בר-לב: "בן גביר רוצה להשתלט על המשטרה"

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב התייחס הערב לתהליך המינויים במשטרה בריאיון לאטילה שומפלבי בכנס במכון ירושלים למחקרי מדיניות, ואמר כי "המינויים הנוכחיים לא קשורים בבחירות, והתחילו בכלל לפני כן. התהליך הגיע לכלל מיצוי בימים האחרונים. אין כאן שום דבר פוליטי, ואין לי שום נגיעה אישית לאחד המועמדים". הוא הוסיף כי "השר מאשר מינויים. אין מצב שהשר מחליט על מינויים מבלי שהובאו אליו. כל מינוי שאני מאשר הוא מינוי שהמפכ"ל מביא אחרי דיון".

האם יש ניסיון לבנות תיק כדי לפטר את המפכ"ל? "זה נשמע רע מאוד. בן גביר רוצה לשנות את פקודת המשטרה, להשתלט עליה, להיות 'מפכ"ל על' ולהתחיל ברגל שמאל עם המפכ"ל ועם אחרים. אם הממשלה תחליט להדיח את המפכ"ל, זה ממש לשים שם בובה ולהפוך את זה לצבא פרטי שלו".
בכיר במשרד לביטחון הפנים מסר כי "בן גביר נוהג כפיל בחנות חרסינה. עוד לפני שקמה הממשלה הוא כבר מנהל את המשטרה. כרגע השר שאחראי על המשרד, גם בימים אלה, הוא השר בר-לב, והוא לא יעצור את מחזור החיים של דיוני השיבוצים במשטרה". הבכיר הוסיף כי "האם באמת מתעניין בן גביר בדרגות הקצינים, או שזו דרכו לדחוק לפינה את המפכ"ל כדי להבהיר לו מי הבוס, או להביא אותו למצב שיניח את המפתחות מיוזמתו?".
3 צפייה בגלריה
עמר בר לב ואטילה שומפלבי
עמר בר לב ואטילה שומפלבי
"אין כאן שום דבר פוליטי". בר-לב
לדבריו, בחודשים האחרונים חתם בר-לב על מינויים שהובאו לשולחנו על ידי המשטרה. כ-50 קצינים יקודמו לדרגת סגן ניצב, כמה קצינים לדרגת ניצב משנה, ושני קצינים יקודמו לדאגת תת ניצב. הוא ציין כי במשטרה מביעים פליאה על התנהלותו של בן גביר, והסביר ש"בעקבות פנייתו ליועמ"שית, הופסק הליך הבחירה של מפקד מרחב לכיש במחוז דרום".
במשרד לביטחון הפנים הדגישו כי לא ניתן לעצור את תפקוד המשטרה עד להגעתו של בן גביר למשרד, והסבירו שבעקבות התפטרות מפקד מחוז צפון מונה סגנו לתפקיד, וכך נוצרה שרשרת מינויים. במשרד הוסיפו כי "לא ניתן להעביר למצב הולד את תפקוד המשטרה עד שתקום ממשלה חדשה".