גורם מדיני מסר הערב (רביעי) כי ישראל לא קיבלה את שמות החטופים שישוחררו במסגרת העסקה עם חמאס בשל עיכובים של הרגע האחרון, אחרי שדווח היום כי ראש המוסד דדי ברנע שב מקטאר עם רשימת שמות המשוחררים הראשונים. מוקדם יותר עדכן ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי כי בניגוד לדיווחים עד כה, החטופים לא ישוחררו לפני יום שישי. "המגעים לשחרור חטופינו מתקדמים ונמשכים כל העת", אמר, וטען כי "תחילת השחרור תתבצע על פי ההסכם המקורי בין הצדדים".
משפחות החטופים עודכנו על הודעתו של הנגבי באמצעי התקשורת. חן אביגדורי, שבתו נעם ואשתו שרון נחטפו לרצועת עזה, כתב: "אחרי יום מורט עצבים במיוחד - קיבלנו את ההודעה דרך התקשורת. שוב. לא מבין מה הבעיה לעדכן קודם את המשפחות? גם ככה לא כיף לנו. דברו איתנו".
4 צפייה בגלריה
עצרת של משפחות החטופים והנעדרים בתל אביב
עצרת של משפחות החטופים והנעדרים בתל אביב
בישראל מקווים שבהמשך תתאפשר החזרה של חטופים נוספים. הפגנת משפחות החטופים והנעדרים בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
ראש המוסד ברנע, שביקר היום בקטאר, נועד במדינה עם בכירים. בישראל ציינו כי משפחות החטופים שישוחררו לא יעודכנו בפרטים עד שישראל תוכל להגיד בוודאות שאלה הנשים והילדים שאכן ישוחררו. לפחות 50 ילדים, אימהות ונשים מבוגרות צפויים להשתחרר במסגרת העסקה. בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והודה לו על הסיוע בהגעה למתווה לשחרור החטופים.
גורם ישראלי בכיר הסביר כיצד יתבצע שחרור החטופים: "בשעות הבוקר חמאס יאסוף את החטופים, החל מ-10:00, ויביא אותם לקרבת המעבר. ברגע שיהיה זיהוי פיזי שלהם בהתאם לרשימות, יינתן אישור להעביר את האסירים שלהם. נטיס את החטופים שישובו לבתי החולים". מטה החטופים והנעדרים בראשות תת-אלוף גל הירש, נציין, יסיע את המשפחה של המשוחרר אל בית החולים שאליו יפונה.
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
הגורם הדגיש כי ישראל לא תודיע מראש למשפחות שיקיריהן ישובו, גם אחרי שתקבל את רשימת השמות, "כי אנחנו לא רוצים לייצר תקוות שווא ומפח נפש". לדבריו, "ברגע שהם יהיו בידיים שלנו נעדכן את המשפחה ונביא אותה לנקודת המפגש בבית החולים, שם המשפחות יהיו ביחד".
הבכיר אמר עוד כי "היום הראשון הוא מודל מבחינתנו. יכול להיות שנראה שיש אמינות גבוהה בצד השני ונחליט כן לשנות ולהודיע למשפחות. כרגע מסתמן שהמשפחות יקבלו הודעה רק לאחר זיהוי".
לדבריו, "לצערנו, אם יש ילד ואב יחד, יש סיכוי שיפרידו אותם ויביאו את הילד". הוא ציין כי "חמאס לא מכיר את כל הילדים. אנחנו מעריכים שיכול להיות שנלמד דברים נוספים כחלק מיציאת החטופים ונתמרץ את חמאס שימצא את כלל החטופים. אנחנו עושים מאמץ להביא 53 חטופים: 40 ילדים ו-13 אימהותיהם. נעשה מאמץ להביא את כלל הילדים, כרגע חמאס מדבר על 30 - ובימים הנוספים הוא ינסה לאתר את השאר. אנחנו מאמינים שבלחץ מתאים, כשלסינוואר חשובה ההפוגה, הוא יביא את הילדים. לכן נוצר המנגנון של ארבעה ימים פלוס המשך".
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהתכנסות קבינט ניהול המלחמה
שר הביטחון יואב גלנט בהתכנסות קבינט ניהול המלחמה
ראש המוסד לצד שר הביטחון גלנט. ברנע קיבל את הרשימה הראשונה הערב
(צילום: שחר יורמן)
ההפוגה תחל כאמור בשעה 10:00, ותסתיים לאחר השעה 16:00 בגלל החשיכה. "זה החלון שבו נחזור לבצע איסוף אווירי", אמר הגורם, כשלפי הדיווחים הדבר ייעשה רק בצפון הרצועה - כשבדרום צה"ל לא יוכל לטוס כלל. עם זאת, הגורם טען כי "גם בדרום האיסוף ממשיך. זאת לא הפסקת אש אלא הפוגה בלחימה".
הוא ציין כי בזמן ההפוגה ישראל תיערך להמשך המלחמה. הוא הבהיר שחמאס לא שולט בהכול - לא בהקשר החטופים ולא בהקשר של פעילי הטרור שלו - כך שייתכן שיהיו הפרות. "מה שמכווין את סינוואר זה ימי ההפוגה, זה התמריץ שלו", הדגיש. לכן, כל הפרת הסכם תיבחן כתלות בהקשר שלה – כי גם בצה"ל חייל יכול לזהות דמות חשודה בטעות ולירות לעברה. "חייל צה"ל בנקודת הקצה יסיר איום בשנייה שייתקל בו", הבהיר. "נתעסק עם הפרות אחר כך. זה חלק מהניהוג העדין של הקבינט. הכלל הוא הסרת איום מיד, אבל לנסות לא לעשות פעולות שיתפרשו כהפרות".
בכיר ישראלי נוסף אמר כי נתניהו הסתייע בביידן, ששוחח אישית עם האמיר הקטארי על העסקה. הוא הבהיר כי ההסכם כולל מנגנון שמאפשר את הארכתו מעבר לארבעה ימים, כשהערכה היא שמה שחשוב לחמאס הוא בעיקר הפוגה ארוכה ככל האפשר בלחימה. "בידי חמאס יש בין 75 ל-80 חטופים שעונים על ההגדרה בעסקה", אמר. "אפשר להאריך את ההסכם עד ליום השביעי ולהגיע גם לאזור ה-80 משוחררים. העמדה הקטארית והמצרית היא שלא נעצור ב-50".

לדברי הגורם, חמאס שולט על יותר מ-200 חטופים, אבל צריך לקבץ את כולם מכל המקומות, שכן עם חלקם אין לו כלל תקשורת, והמחבלים חוששים לעלות מעל פני האדמה. "אנחנו יודעים בוודאות שאפשר להביא את אותם 75 עד 80 חטופים", ציין.
הוא הסביר כי בעסקה נקבע שהמונח "ילד" הוא כל אזרח מתחת לגיל 19, והמושג "נשים" נוגע לכל אישה שלא הייתה חיילת. חמאס לקח בשבי 58 נשים, בהן שש חיילות שאחת מהן - נועה מרציאנו - נרצחה. כך, 52 נשים עשויות להיכלל בעסקה, לצד 40 ילדים. הגורם הבהיר כי "סוכם שילדים שישתחררו יהיו עם האימהות שלהם. ככל הידוע לנו הילדים והאימהות נמצאים ביחד".
עוד אמר הגורם כי "חמאס רצה לקבוע שכל אישה מתחת לגיל 54 היא חיילת - ועמדנו על זה שלא". לדבריו, ישראל קובעת מי ישוחרר מבין הפלסטינים, על פי הרשימה שפורסמה הבוקר, כמו שחמאס קובע את סדר השחרור של החטופים שברשותו. הוא אמר כי המינימום הוא שבכל יום ישתחררו יותר מעשרה חטופים, כשפחות מכך זו הפרה של ההסכם. מצרים וקטאר ערבות לכך מצד חמאס, וארה"ב מצד ישראל.
ההסכם, לדבריו, עדיין לא נחתם בשל העתירות שהוגשו לבג"ץ. "נודיע על כך לאמריקנים אחרי שיהיה תוקף של בית משפט", הוסיף. הערב דחה בג"ץ על הסף עתירה שהגיש ארגון "אלמגור" נגד עסקת החטופים. עם זאת, בית המשפט טרם הכריע בעתירות נוספות שטרם הוגשו לפתחו - אך באופן היסטורי הוא נמנע מלהתערב בהחלטות הדרג המדיני בנוגע לעסקאות חילופי שבויים.
הגורם הזכיר כי בהסכם מופיעה התחייבות לכך שהצלב האדום יבקר את החטופים שלא ישוחררו במתווה ויספק להם ציוד רפואי ותרופות. "יש מבוגרים וגם חיילים וחיילות שזקוקים לטיפול רפואי ותרופות שברור שלא נמצאות בעזה", אמר. "הקטארים, האמריקנים, המצרים וחמאס יתחייבו לכך - ונעמוד על כך שזה מה שיהיה".
לדבריו, "המטרה היא לקבל כמה שיותר ואז לחדש את הלחימה בכל העוצמה מיד אחרי ההפוגה, כדי להגשים את מטרות המלחמה. אנחנו מעריכים שהלחץ האדיר שכבר מופעל על חמאס וההתקדמות בכל האזורים תביא אותו לשקול לקיים עסקאות נוספות". הוא ציין כי ההפוגה תחול גם בצפון, אך הדבר תלוי בחיזבאללה. "אין לנו הסכם איתם, ככל שימשיכו להתריס, הם ימשיכו לחטוף", אמר.
שר הביטחון יואב גלנט ביקר הערב בבסיס של אגף המודיעין ואמר כי "בזכות יכולות המודיעין, גם בימי ההפוגה יהיה לכוחותינו בעזה ליווי שיאפשר את ביטחונם. הלוחמים יודעים לאן להגיע ומה לעשות - האויב נמצא במצוקה גדולה כתוצאה מהלחימה הקטלנית המסתייעת באגף המודיעין של צה"ל ביחד עם שב"כ".
בתוך כך, הבית הלבן מסר כי ביידן התקשר לאמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני. לפי הבית הלבן, שני המנהיגים שוחחו על העסקה לשחרור החטופים המוחזקים בידי חמאס ועל ההתפתחויות האחרונות באזור.

קליטת החטופים: כך זה יתבצע, שלב אחר שלב

צה"ל קיבל את האחריות על המעקב אחר הגעתם של החטופים מתוך רצועת עזה אל מעבר הגבול, אך בישראל עדיין לא יודעים איזה מעבר גבול זה יהיה. יש כמה חלופות וישראל נערכת בגמישות גדולה עם יחידות מבצעיות וכוחות מתאימים כדי שיקלטו את החטופים. זה תלוי בעיקר במקום שממנו יוציא חמאס את החטופים ולמקום שאליו יגיעו.
ככל הנראה חמאס יעביר את החופים לידי הצלב האדום, וזה ימסור אותם לידי ישראל. תחילה יעברו החטופים מיון רפואי בבסיס הקליטה וצפויות גם פגישות עם פסיכולוגים. מקרים דחופים יפונו במסוק לבית החולים סורוקה בבאר שבע, היתר יועברו במסוקים או בכלי רכב לחמישה בתי החולים האחרים שבהם הוכנו עבורם מתחמים מבודדים עם צוותים שהוכשרו לכך, כולל עובדים סוציאליים, כל פרטיהם הרפואיים של החטופים ידועים מראש.
4 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
(צילום: Christopher Furlong/Getty Images)
המטה של הירש, כאמור, יסיע מיד את המשפחה של המשוחרר אל בית החולים שאליו יפונה. אחרי המפגש עם המשפחות, החטופים שישוחררו יעברו תשאול על ידי חוקרים. הילדים שישוחררו לא ייחקרו ויטופלו קודם כל על ידי פסיכולוגים. כל מי שיטפל בחטופים עבר הכשרה יסודית עם ניסיון של פדויי שבי ומומחים שקלטו אותם. בנוסף, ישראל משתמשת בניסיון הרב של האמריקנים ושליח נשיא ארה"ב לטיפול בחטופים. ארה"ב העבירה לישראל את כל הפרוצדורה שלה לקליטת חטופים.
בהמשך תתקבל החלטה בשיתוף המשפחה, האם להישאר בבית החולים או להתפנות לביתה או לבית מלון. בשלב הזה ייכנסו לתמונה גם משרד העבודה והרווחה והביטוח הלאומי. המשפחה תיקלט בקהילה ויעזרו לה להשתקם, בין היתר בעזרת חבילה עשירה של טיפולים משלימים. במשרד החינוך נערכים עם חוגים לילדים שישתחררו ומשרד התיירות נערך לפנות משפחות לבתי מלון, אם ירצו בכך. המשאבים שיוקצו לטובת קליטתם לא יוגבלו.
לגבי ראיונות בתקשורת, נודע כי המטה יבקש מהמשפחות לפחות בשלב הראשון שלא להתראיין. מבחינה חוקית אי אפשר לאסור עליהם, אך יבקשו מהם להמתין. כמו כן, יקשרו בין המשפחות לבין מומחי תקשורת שיסבירו את השיקולים ולמה לא נכון שיתראיינו כעת.
בישראל מעריכים שיש סיכוי טוב שאם העסקה תעבוד, יהיו הפוגות בלחימה ושחרור חטופים בארבעת הימים הראשונים - זה ייצר את הדינמיקה שתאפשר להחזיר חטופים נוספים. בישראל לא שוללים שיישום מוצלח של העסקה ישכנע את חמאס להגיע במהירות לעסקה נוספת לשחרור חטופים בפרמטרים חדשים. חמאס רוצה להתאושש מהמהלומות שחטף מצה"ל וייתכן שיש לו תמריץ להמשיך.
פורסם לראשונה: 18:58, 22.11.23