2 צפייה בגלריה
וואליד טאהא מרע"מ מגיע לפגישה בכפר המכבייה
וואליד טאהא מרע"מ מגיע לפגישה בכפר המכבייה
ח"כ וואליד טאהא
(צילום: יריב כץ)
שוב חריקות בקואליציה: ח"כ וואליד טאהא (רע"מ) הודיע הבוקר (יום א') שחברי הכנסת ממפלגתו לא ישתתפו בדיוני הוועדות ולא יצביעו על חוקים במליאה עד להודעה חדשה. את ההודעה הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו, ואף שלא פירט אותה, הוא העביר מסר שלפיו "רע"מ נותנת לקואליציה יותר משהקואליציה נותנת לה". כוונתו היא שלשיטת רע"מ, נושאים החשובים לה כגון קרקעות ודיור לציבור הערבי לא מקודמים לשביעות רצונה.
ההודעה מגיעה פחות משבוע אחרי שהקואליציה נכשלה בהצבעה על הארכת הוראת השעה על חוק האזרחות, אף שהח"כים טאהא ומנסור עבאס תמכו בה, בעוד חבריהם סעיד אלחרומי ומאזן גנאיים נמנעו. הצבעתם של טאהא ומנסור עוררה מחלוקת קשה בחברה הערבית – סביב המהלך שבסופו של דבר נכשל, לאור הפלתו של חוק האזרחות בהצבעה בכנסת שהסתיימה בתיקו דרמטי.
בעוד רבים במגזר תקפו את ההצבעה של עבאס וטאהא בעד הארכת חוק האזרחות, היה גם מי שהביע תמיכה במהלך הזה, והדגיש כי המפלגה עושה כל שניתן על מנת לטפל בבעיות הקשות שעמן מתמודדים ערביי ישראל. גם בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, שאותו מייצגת רע"מ, לא ניכרו מחלוקות קשות בעקבות ההצבעה בעד החוק.
גנאים הסביר אחרי הימנעותו בהצבעה, כי המפלגה מתנגדת עקרונית לחוק האזרחות, וניסתה להביא לשינויו. "הגענו להסכם טוב עם ראש הממשלה ושרת הפנים הנותן פתרונות מעשיים למשפחותינו הערביות, ולכן החלטנו להימנע מהצבעה", אמר – בהתייחסות לפשרה שסוכמה ובמסגרתה החוק יוארך רק בחצי שנה ולא בשנה – כפי שנעשה מדי שנה מאז שהוראת השעה עברה לראשונה ב-2003 – ובמקביל תוקם ועדה שתבחן 1,600 מקרים הומניטריים.
לדברי גנאים, "כשהתברר כי ההצבעה תיחשב להצבעת אי-אמון בממשלה, החלטנו באחדות להצביע בשני קולות עם הקואליציה ושני קולות בהימנעות. אם היינו מצביעים אחרת, זה היה מוביל לנפילת הממשלה הנוכחית ולהעלאת האופוזיציה לשלטון". חבר הכנסת הדגיש כי הפלת החוק לא פותרת את בעיותיהן של המשפחות שהושפעו ממנו. הוא הוסיף אז כי רע"מ עדיין נדרשת להגיע להסכמות מול הממשלה, "כדי להשיג הטבות רחבות למשפחותינו הערביות".