שישה סוהרי שירות בתי הסוהר (שב"ס), שנחקרו בפרשת מותו של אסיר ביטחוני בכלא קציעות, עתרו היום (שלישי) נגד נציבות בתי הסוהר בדרישה להחזיר אותם לתפקידם. העתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע באמצעות ארגון "חוננו".
חמישה מהעותרים הם לוחמי יחידת כת"ר (כוח תגובה ראשוני) של השב"ס, והעותר השישי הוא סוהר מיחידת קציעות. החמישה הועברו מהיחידה ומשירות בכלא קציעות לשירות כסוהרים רגילים במתקני כליאה אחרים, ואילו השישי הועבר מתפקידו כמנהל אגף בכלא קציעות לשרת כסוהר במתקן כליאה אחר.
1 צפייה בגלריה
תאיר אבו עסב, כלא קציעות
תאיר אבו עסב, כלא קציעות
תאיר אבו עסב וכלא קציעות
(צילום: גדי קבלו , דוברות שב״ס)
ב-17 בנובמבר הודיע שב"ס כי האסיר הביטחוני הפלסטיני תאיר אבו עסב (38) מקלקיליה מת בכלא קציעות. לפי העתירה, כחודש לאחר מכן נחקרו ששת הפונים עם עוד 15 סוהרים שהיו קשורים לאירוע בחשד לתקיפת האסיר.
בדצמבר האחרון הותר לפרסם כי הסוהרים בכלא קציעות נחקרו בעקבות מותו של אבו עסב, איש פתח שנשלח ב-2005 למאסר של 25 שנה, מתוכן ריצה עד מותו 18 שנים. הוא הורשע בניסיון רצח, קשירת קשר לגרימת מוות בכוונה ואימונים צבאיים. לפי החשד, הסוהרים הכו את אבו עסב ואסירים בטחוניים נוספים. הם נחקרו בחשד לגרימת חבלה.
לפי העתירה, בתום החקירה שוחררו הסוהרים לחמישה ימי מעצר בית ול-30 ימי איסור יצירת קשר. ב- 16 בינואר פגו ההגבלות הפליליות, אך הם לא שבו לשרת ביחידות שלהם. "עבור העותרים מדובר במכה קשה מאוד", נכתב בעתירה. "מכה מנטאלית, פגיעה מוראלית, הנמכה ברמת התפקוד ותחושה של בגידה והתנערות מצד המערכת. השב"ס העביר את העותרים מתפקידיהם בלא אומר ודברים ובלא לערוך למי מהם שימוע כדין".
בעתירה צורפה תגובה של שב"ס לפניות הסוהרים להשיב אותם לתפקיד, שלפיה מדובר בהעברה זמנית עד לסיום החקירה. "העברה זמנית זו פוגעת באופן חריף בעותרים, ואיננה דבר פשוט עבור מי מהם כלל ועיקר", נכתב מטעם הסוהרים. "ההעברה נטולת כל הצדקה ואין יסוד סביר לביצועה".
עוד נטען כי העברתם מתפקידם נגועה לכאורה בשיקולים זרים של לחץ מביקורת תקשורתית ומוטיבציה להתנער ולהסביר אחריות של השב"ס לאירוע, "וזה נעשה על חשבון הסוהרים שכן בנסיבות העניין סביר ומוצדק להמתין לתוצאות החקירה ולא לגזור מראש את דינם של העותרים".
עוד נטען כי "השב"ס פעל בצורה מפלה. לא ראינו כי באירוע הבריחה מכלא גלבוע העביר השב"ס את החשודים במחדל לפני פרסום תוצאות החקירה. אולם כאן, כאשר מדובר בסוהרים ולוחמים פשוטים, מעביר אותם השב"ס מתפקידיהם בלא הצדקה ובלא הליך תקין".
במסגרת העתירה, נטען כי רוב הסוהרים העותרים לא היו בכלל בתא שבו היה האסיר שמת. "גם אלו שהיו בתא לא ביצעו דבר אלים כלשהו ולא ניתן לייחס להם אשמה. לא מדובר בקטטה אלא בהשלטת סדר במתקן כליאה לפי הוראת הקצין בשטח".
לסיכום הפנייה מציינים העותרים: "ההתנערות הקולקטיבית של השב"ס מהלוחמים מרימה את הראש לטרוריסטים, ומגרה את האסירים לייצר פרובוקציות כדי להחליש את חגורת המשמעת שלוחמי כת"ר והסוהרים שמים סביב עצמם".
משב"ס נמסר בתגובה: "מדובר באירוע שהתרחש בתקופת הנציבה היוצאת ובעטיו נפתחה חקירה פלילית אשר טרם הסתיימה בגין חשדות קשים וחמורים. עם פתיחת תיק החקירה הוחלט על ידי הנציבה היוצאת בדבר העברתם המיידית של הסוהרים למתקני כליאה אחרים. נוכח עתירתם של הסוהרים לבית המשפט יבחנו הגורמים המשפטיים בשב"ס את הטענות וישיבו במסגרת ההליך".