כך פספסו באגף כוח אדם בצה"ל את הדחתו של הקצין הסורר: סוף 2013, ועדה להתרת חוזים באכ"א בצה"ל, מחנה השלישות ברמת גן. בתום שעות של דיונים בבקשה של סגן הפרקליט הצבאי הראשי דאז, אלוף-משנה אלי בראון, להדיח קצין סורר שהטריד מינית חיילות, מחליטה ראש הוועדה, תת-אלוף מיכל בן מובחר, לקיים באופן חריג דיון נוסף בנושא. הקצינה הבכירה, ראש מחלקת הסגל בצה"ל, לא היססה לפטר לאורך תפקידה עשרות אנשי קבע מנימוקים שונים, אבל לשיטתה המקרה שהונח לפניה היה נפיץ וגבולי.

פרשת הקצין שאנס פלסטינית - דיווחים נוספים

על שולחנה של תא"ל בן מובחר הונחו פרטיו של קצין שנכנס לעשור החמישי בחייו, בעל משפחה שמתקרב לגיל פרישה, אך לצד זאת רקורד של עבירות משמעת מיניות וערכיות, אך כאלו שמכונות בעגה המכובסת "מהרף הנמוך".
הקצין הגיע לוועדה עם חוות דעת חיוביות כולל ממפקדיו וכן עם תעודות הצטיינות. המקרים שנקשרו לשמו כללו אז בין היתר סטירה לחיילת שלדבריו הייתה נגיעה מקרית, שיח עם מיני עם פקודה וצפייה בסרט פורנו עם חייליו בחמ"ל של הבסיס. אשתו של הקצין קמה בשלב מסוים של הדיון והעלתה אל מול חברי הוועדה נימוק נוסף, אישי ורגיש מאוד, שלא ניתן לפרסמו.
3 צפייה בגלריה
הקצין המורשע
הקצין המורשע
הקצין בבית הדין הצבאי בקריה ביוני השנה
(צילום: מוטי קמחי)
אתמול נחשפה ב-ynet ליבת הפרשה שפרטיה המלאים הוסתרו מהציבור במשך חמש שנים: הקצין, שנשלח ב-2017 ל-11 שנות מאסר, הורשע באונס אישה פלסטינית, קבלת שוחד מיני, הטרדה מינית של פלסטיניות ופלסטינים, מרמה, הפרת אמונים וחריגה מסמכות עד כדי סיכון ביטחון המדינה. את המעשים שיוחסו לו ביצע בשנים 2014-2013, לאחר שהוועדה שדנה בעניינו אפשרה את המשך שירותו.
"זה היה גבולי מאוד, אבל החלטנו להשאירו בסוף בצה"ל, ללא אפשרות לקידום ובידיעה שתוך שנה הוא בחוץ", שחזרה היום (ה') בשיחה עם ynet תת-אלוף במיל' בן מובחר. "פיטוריו היו פוגעים בו ובמשפחתו קשות כלכלית, ובני משפחתו שספגו לאורך שנים את היעדרותו מהבית בגלל השירות היוו שיקול מרכזי בהחלטה".
הקצינה הבכירה לשעבר הוסיפה: "בהמשך הוא עשה את מה שצערי לצערי. התלבטנו רבות, והעדפנו ללכת לקולא כי סברנו שבמידתיות הנכונה יש להשאירו בצה"ל. לדאבוני, הוא עשה אחר כך את מה שעשה. חלק מהאירועים שיוחסו לו קרו ב-2005 וב-2008".
3 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
אורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
השרה ברביבאי, לשעבר ראשת אכ"א
(צילום: יואב דודקביץ')
בן מובחר העבירה אז את החלטתה לראשת אכ"א באותם ימים וכיום שרת הכלכלה והתעשייה, אלופה במיל' אורנה ברביבאי ולרמטכ"ל דאז וכיום שר הביטחון רב-אלוף במיל' בני גנץ. השניים אישרו את המלצתה של ראש הוועדה. שמח בחלקו, שב הקצין מהמינהל האזרחי לסורו - אך הפעם בעוצמה אלימה וקשה יותר נגד נשים פלסטיניות.
בוועדה שדנה בעניינו של הקצין נשמעו גם קולות אחרים. מפקדו של הקצין בתחילת העשור הקודם היה ראש המינהל האזרחי דאז ולימים דובר צה"ל וראש אכ"א עד לאחרונה, אלוף מוטי אלמוז. אלמוז לא תמך בפקודו ודרש להדיחו אותו מהצבא.
הבכיר אמר לחברי הוועדה שכבר בראשית כהונתו שמע משליש המינהל כי הקצין הסורר סוחב עמו הרשעות משמעתיות - ושוב קיבל דיווחים כי הטריד מינית חיילות. אלמוז סיפר בעדותו בוועדה כי קרא אליו את הקצין והוציא לו "כרטיס צהוב". בהמשך, לדבריו, הקצין שוב הטריד מינית חיילת ולכן הוא הועלה לוועדת הפיטורים.
בהמשך, כראש אכ"א, נתקל אלמוז בביקור פתע בכלא 6 בקצין שכבר נכלא ואמר לו שידע שיגיע לשם. "הקצין סומן מראש על ידי קצינים בכירים במינהל האזרחי כעבריין מועד, שייפול יום אחד על מעשים חמורים ויגיע לכלא", הסביר היום קצין בכיר בצה"ל. "הוא סומן כבר לפני שנעצר על ידי מצ"ח וכבר ישב בכלא הצבאי והוזהר לא אחת".
3 צפייה בגלריה
ראש אכ"א אלוף מוטי אלמוז
ראש אכ"א אלוף מוטי אלמוז
ראש אכ"א לשעבר אלמוז
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הקצין שסרח הפגין יכולת כריזמטית ושכנע כאמור את חברי הוועדה שלא להדיחו מצה"ל. קצין אחר הורשע גם הוא לפני כעשור בעבירות שחיתות כשנתן היתרי עבודה לפלסטינים תמורת מאות אלפי שקלים. עובדה זו לא הרתיעה את הקצין הסורר לקבל שוחד מיני מנשים פלסטיניות.
במינהל האזרחי ניסו להילחם בתופעה, ובכירים ביחידה הפיצו שמועות כי תמיד מתנהלת חקירת מצ"ח במינהל. גם בדיקות רנדומליות למתן אישורים לפלסטינים בוצעו, ולעיתים מצ"ח הוקפצה למינהל גם לחקירות אמת.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מספר שנים לפני מעצרו, נשפט הקצין בדין משמעתי בגין אמירות בלתי הולמות כלפי חיילות. בעקבות אותם מעשים, הוחלט להביא את הקצין בפני הוועדה המייעצת לראש אכ"א דאז על מנת לבחון את המשך שירותו של הקצין. לבסוף הוחלט, במכלול נסיבות העניין, להזהיר את הקצין, ולא לשחררו משירות קבע באותה עת.
"ביחס לעבירות שבהן הורשע הקצין, קבע בית הדין הצבאי לערעורים כי מדובר באחת מהפרשות החמורות שהובאו בפני בתי הדין הצבאיים, וכי העונש שהוטל הולם את מעשיו של הנאשם".
מלשכת שרת הכלכלה והתעשייה נמסר בתגובה כי "השרה ברביבאי פעלה בנחישות לאורך כל שירותה בצה"ל למיגור הטרדות מיניות ושינוי תרבות הטרדות מכל סוג שהוא. אירוע האונס שהתקיים בשנת 2015 בו מואשם הקצין, קרה לאחר שיחרורה של ברביבאי מצה"ל ולכן אין ביכולתה להתייחס לכך. בשנת 2013 התכנסה ועדה מייעצת לראש אכ"א לדון בעניינו, והמליצה להשאירו בצה"ל. לאחר ששקלה את מכלול הנסיבות הרלוונטיות, היא החליטה לאמץ את המלצת הוועדה".