כמעט במקביל לחיסול קציני מודיעין איראנים בתקיפה חריגה בסוריה שטהרן ייחסה לישראל, הודיעה איראן כי שיגרה בהצלחה לוויין לחלל.
3 צפייה בגלריה
שיגור לוויין על ידי איראן
שיגור לוויין על ידי איראן
שיגור הלוויין, הבוקר
סוכנות הידיעות הרשמית IRNA דיווחה כי הלוויין, בשם "סוראיה", שוגר למסלול בגובה של 750 ק"מ - וטענה שזו הפעם הראשונה שבה איראן משגרת בהצלחה לוויין למסלול בגובה של יותר מ-500 ק"מ.
לפי הדיווחים השיגור בוצע במסגרת תוכנית החלל של משמרות המהפכה, והלוויין - שלא נמסר מה הייעוד שלו - שוגר על ידי משגר מדגם "קאים 100" של משמרות המהפכה. לפי איראן מדובר בטיל בן שלושה שלבים, שעושה שימוש בדלק מוצק ויכול לשאת לחלל מטען במשקל של עד 100 ק"ג.
3 צפייה בגלריה
איראן שיגרה לחלל את ה לוויין נור 3
איראן שיגרה לחלל את ה לוויין נור 3
שיגור לוויין איראני, בשנה שעברה
ההודעה נמסרה בזמן שהמתיחות במזרח התיכון גואה על רקע המלחמה בעזה ותקיפות החות'ים הנתמכים על ידי טהרן, וימים לאחר שאיראן ופקיסטן היו מעורבות בשיגורי טילים זו על זו. עד כה לא התקבל אימות עצמאי לכך שהלוויין אכן נכנס למסלול בחלל.
ארצות הברית אמרה בעבר שתוכנית הלוויינים של האו"ם סותרת את החלטת מועצת הביטחון, וקראה לטהרן לא לבצע שום פעילות הקשורה לטילים בליסטיים שיכולים לשאת כלי נשק גרעיניים. תוקף הסנקציות של מועצת הביטחון הנוגעות לתוכנית הטילים של איראן פקע באוקטובר האחרון.
בדוח המודיעין האמריקני על סקירת האיומים העולמיים בשנת 2023 נכתב כי פיתוח משגרים ללוויינים "מקצר את הזמן" עבור איראן לפיתוח טיל בליסטי בין-יבשתי, כי בשניהם נעשה שימוש בטכנולוגיה דומה.
3 צפייה בגלריה
  התמונה שפרסם טראמפ ב-2019
  התמונה שפרסם טראמפ ב-2019
התמונה שפרסם טראמפ ב-2019
(צילום: AP)
בעשור האחרון איראן שיגרה כמה פעמים לוויינים לחלל, וב-2013 אף שיגרה קוף לחלל. אבל תוכנית החלל האיראנית סבלה מלא מעט קשיים, ובהם חמישה שיגורים כושלים ברצף.
בשריפה בבסיס החלל אימאם חומייני ב-2019 נהרגו שלושה מדענים, ובהמשך אותנה שנה נשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ פרסם תמונה של אתר שיגור איראני, לאחר שאירע פיצוץ בו. בדצמבר איראן שלחה לחלל קפסולה שיכולה לשאת בעלי חיים, למעשה כהכנה למשימות מאוישות עתידיות.