הפשיטה של כוחות צה"ל בבית החולים שיפא בעזה החלה בלילה שבין שלישי לרביעי אחרי שבועות ארוכים של היערכות משפטית למבצע שכזה, שמעורר בעולם תשומת לב רבה – וגם ביקורת – בשל המעמד המיוחד שלו זוכים בתי חולים על פי דיני המלחמה. אלא ששיפא, כמו גם בתי חולים אחרים ברצועה, משמשים את חמאס לפעילות הטרור שלו – והפעם, בניגוד למבצעים קודמים בעזה שגם בהם עלה החשד לכך, ישראל נחושה לחסל את המחבלים גם במרכזים רפואיים שהמטופלים בהם משמשים עבורם כמגן אנושי.

3 צפייה בגלריה
תיעודים מכניסת כוחות צה"ל בהובלת אוגדה 36 לבית החולים שיפא והסיוע ההומניטרי בבית החולים
תיעודים מכניסת כוחות צה"ל בהובלת אוגדה 36 לבית החולים שיפא והסיוע ההומניטרי בבית החולים
כוחות צה"ל מגיעים לשיפא
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא עזה כוחות צה"ל סיוע הומניטרי
בית חולים שיפא עזה כוחות צה"ל סיוע הומניטרי
הלוחמים העבירו גם ציוד רפואי במהלך הפשיטה
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
הטרור הפסיכולוגי של חמאס
24:04
סוגיית הפעילות של צה"ל בבתי החולים בעזה – בפרט בשיפא שמתחתיו פועלת לפי ההערכות מפקדה של חמאס, שאולי אף הוחזקו בה חטופים – עלתה כבר בתחילת המלחמה בדיוני המערכת המשפטית, של הייעוץ המשפטי לממשלה והפרקליטות הצבאית הראשית. מאחורי הדיונים הללו עומדת לא רק הרגישות של לחימה בבתי חולים שזוכים כאמור להגנה לפי הדין הבינלאומי, אלא גם עצם החשש שתקיפות שכאלה יפגעו בלגיטימיות של פעולות ישראל בזירה המדינית הבינלאומית.
בתי חולים נהנים כאמור מהגנה מיוחדת, אולם היא אינה מוחלטת – והדין הבינלאומי קובע שאם נעשה בהם שימוש צבאי, החסינות הזו מוסרת. על פי הכללים יש חובה לכוח התוקף – במקרה הזה צה"ל – לתת אזהרה לצד השני בטרם תקיפה. ואכן, דובר צה"ל הזהיר את חמאס כבר מהימים הראשונים של המלחמה שישראל יודעת מה נעשה בשיפא, ותיעדה זאת בכלי תקשורת שונים. הצהרות דובר צה"ל – שבין היתר הציג לעולם ראיות לקיומה של המפקדה של חמאס מתחת לבית החולים כבר לפני שבועיים – שימשו כאזהרה הנדרשת על פי החוק הבינלאומי.

3 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא ב עזה
בית חולים שיפא ב עזה
החולים בשיפא
(צילום: Khader Al Zanoun / AFP)
לחמאס ניתנו גם אזהרות רבות שככל שהפעילות הצבאית בבית החולים לא תיפסק – ניתן יהיה לתקוף אותו בכפוף לעקרון המידתיות. מדובר בעקרון מרכזי בדיני המלחמה, ולפיו הכוח התוקף נדרש לבחון אם מידת הפגיעה הצפויה באזרחים תהיה מופרזת ביחס ליתרון הצבאי שבתקיפת האתר המדובר. לכן, טרם הפשיטה על שיפא ביקש צה"ל לצמצם את הסיכון לאזרחים ומתחילת המבצע הפציר באוכלוסיה העזתית לנוע לאזורים הבטוחים בדרום הרצועה. כמו כן, הוצע למנהלי בית החולים חלופות להעביר את החולים למתקנים בריאותיים אחרים, לקראת הכניסה לשיפא.
ההודעה אתמול בלילה של צה"ל על תחילת הפשיטה בשיפא נוסחה באנגלית באופן שנראה כמכוון לאותה דרישה משפטית לספק אזהרה לפני תחילת פעילות בבתי חולים, והודגש בה כי בשבועות האחרונים הצבא הזהיר שוב ושוב את חמאס כי השימוש שלו בשיפא "מסכן את המעמד המוגן של בית החולים לפי החוק הבינלאומי", לשון ההודעה.
בהודעת צה"ל הודגש גם כי בנוסף לאותן אזהרות, אתמול העביר הצבא אולטימטום לשלטונות בעזה ולפיו כל הפעילויות הצבאיות בבית החולים חייבות להיפסק בתוך 12 שעות. "למרבה הצער, הן לא פסקו", מסר דובר צה"ל – והדגיש גם כי הצבא נתן אזהרה מוקדמת לאנשי בית החולים לפני תחילת הפשיטה. בבוקר הודיע צה"ל כי הלוחמים שפשטו על שיפא העבירו לו ציוד רפואי חיוני כדי לסייע למטופלים שנותרו בו.
עוד לפני תחילת הפשיטה, התייחס לסוגיה דובר הממשלה לתקשורת הזרה אילון לוי, שצייץ ברשת X תמונה של סעיף 13 באמנת ז'נבה ולפיו המעמד המוגן של בתי החולים יכול להיות מוסר אם הם משמשים ל"פעילות שמזיקה לאויב" – ואם הפעילות הזו נמשכת אחרי שניתנה להם אזהרה מספקת. "לא אנחנו כתבנו את הכללים", צייץ לוי, "אם אתם חושבים שמרכזי טרור יכולים לקבל חסינות מוחלטת בגלל שהם בנויים מתחת לבית חולים, תכתבו נספח חדש לאמנת ז'נבה. לעת עתה, אנחנו נפעל על פי החוק הקיים".
למרות שישראל הקפידה לפעול על פי הכללים הנדרשים, הפשיטה על שיפא עוררה עדיין זעם בקהילה הבינלאומית. ראש ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברייסוס, אמר אתמול אחר הצהריים כי המבצע של צה"ל בבית החולים הוא "לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת" וכי הוא מודאג ממנו מאוד. "איבדנו קשר עם הצוות הרפואי בבית החולים", הוא ציין.
אמש חשף דובר צה"ל את הממצאים שהתגלו בפשיטה על בית החולים בעזה, בהם "אמצעים טכנולוגיים ייחודיים" ותיק עם נשק שהוסתר מאחורי מכונת MRI. "זה רק קצה הקרחון, נמשיך לסרוק את המקום ולחשוף לעולם את השימוש בבתי חולים לצורכי טרור", אמר תא"ל דניאל הגרי. הלילה דיווחו הפלסטינים כי צה"ל נכנס שוב למחלקות בשיפא, ועצר עובדים לחקירה.