קרוב ל-1,000 בני אדם השתתפו אמש (שישי) בהלווייתו של מוחמד בורגל (33) מאום אל פחם שהפך לנרצח ה-120. הוא נורה בעודו נוסע ברכב - ומותו הצית מהומות אלימות שהובילו לאובדן שליטה בעיר, ונמשכו אתמול עם פריצת מחסום של מג"ב והירי בפתחי ג'אבר. משתתפים רבים קראו במהלך ההלוויה למשטרה להגביר את המאבק בפשיעה והנשק הבלתי-חוקי כדי להחזיר את הביטחון ברחובות.
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב צייץ לאחר התקרית כי הוא פנה לראש העיר כדי לדעת אם ישנן דרכים נוספות להרגעת הרוחות - ונענה כי ועדת הסולחה המקומית נכנסה לתמונה. אולם התושבים מתחילים לאותת כי אותן סולחות מנוהלות במקרים רבים על-ידי עבריינים שאוכפים אותן, וכי הגיע הזמן שהמשטרה תיכנס לעובי הקורה ותתחיל לטפל ביד קשה בסכסוכים האזרחיים שגולשים לאלימות.
7 צפייה בגלריה
ציוץ של עמר בר לב בטוויטר על שיחתו עם סמיר מחאמיד
ציוץ של עמר בר לב בטוויטר על שיחתו עם סמיר מחאמיד
הציוץ של בר-לב בטוויטר
"השר לביטחון הפנים לא צריך לשאול ראשי רשויות מה צריך לעשות, אלא לפעול בעצמו ולעשות את כל מה שיידרש אליו עד שהשקט יחזור", אמר תושב טירה אחמד עבד אלחי. "המשטרה לא יכולה לחסוך בפעילות. צריך להרוס לעבריינים את החיים. לא יכול להיות שאין יום שעובר בלי אירוע אלימות וחפים מפשע שנרצחים במסעות של נקמת דם". גם תושב כפר כנא אחמד חטיב הצטרף לדבריו: "לעבריינים צריך להראות שאין להם מקום בחברה שלנו. מי שמנסה לפגוע באזרח - צריך לעצור אותו ולזרוק אותו לכלא. חייבים לחוקק חוקים נוקשים כדי למגר את הפשיעה, ולאפשר למשטרה לפעול בצורה קשה יותר".
חטיב מתח ביקורת גם על גורמים מכובדים בחברה הערבית שעדיין מפגינים כבוד לעבריינים. "יש מי שממשיך לשבת ולשתות איתם קפה", אמר. "אנחנו צריכים להחרים ולהשפיל אותם, כדי לא להתעסק בגינויים אחר כך".
7 צפייה בגלריה
הלווייתו של מוחמד חמזה בורגול נורה למוות כשדרס לוחמי מג''ב באום אל פחם
הלווייתו של מוחמד חמזה בורגול נורה למוות כשדרס לוחמי מג''ב באום אל פחם
מאות בהלוויה של בורגל
סכסוכים רבים בחברה הערבית הובילו לסדרת רציחות עקובות מדם עם שבעה, שמונה ולעיתים אף יותר מתשעה נרצחים. אך גם כשמכובדי היישובים הערביים מתערבים כדי לפייס בין הצדדים, נוצרת פרצה לגורמים עברייניים בנוסף לכך שהצד שנמצא אשם נאלץ לשלם סכומי כסף גבוהים על הסולחה. במקרים רבים, מעורבותם של אותם עבריינים מסבכת את המגעים עוד יותר, תוך כדי שאותם גורמים מנצלים את החשש מפניהם בחברה.
"לצערנו, ועדות הסולחה כבר לא שולטות במצב", הודו כמה ממכובדי חברה הערבית החברים בוועדות סולחה בשיחה עם ynet. "זה רק לוקח אותנו למקום גרוע יותר. הגיע הזמן להקים ועדה שמורכבת מכמה גופים כדי שתנהל את כל הסכסוכים בדרכי שלום, ולא דרך אלימות ונקמה". אך לא כל העוסקים בסולחות מסכימים איתם, וכמה מהם טענו כי אילולא אותם עבריינים - החברה הערבית הייתה מתמודדת עם מספר כפול של נרצחים. "היו כבר סולחות שנוהלו על-ידי ועדות של מכובדים שנכשלו. רק כשעבריינים בכירים התערבו - הכל הסתדר", אמר גורם שחבר בוועדת סולחה.
תושב המשולש שהסתכסך עם אדם נוסף על קרקע שחזר כיצד הופיעו עבריינים בפתח ביתו עם אנשי סולחה כדי להגיע לפשרה, וכשהסכים - דרשו ממנו 70 אלף שקל על כך. "יש אנשי סולחות שמנצלים את הסכסוכים בשביל רווח כספי, זה הפך להיות עסק אצל חלקם. הכסף הוא מה שחשוב".
7 צפייה בגלריה
איזור הדריסה באום אל פחם
איזור הדריסה באום אל פחם
האזור שבו נפרץ מחסום מג"ב באום אל פחם
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
איזור הדריסה באום אל פחם
איזור הדריסה באום אל פחם
(צילום: נחום סגל)
לאחרונה התקיימה סולחה בין שתי משפחות מהדרום שהסתכסכו בעקבות רצח. אחד המעורבים סיפר כי משפחתו שילמה חצי מיליון שקל לוועדת הסולחה בתקווה שתביא את השקט לאזור - ואף הייתה מוכנה לשלם גם למשפחה השנייה. "הוועדה אמרה שהיא מתאמצת לשמור על הסולחה בכל יום - אך בסוף לא עשתה כלום", אמר. "דרשנו את הכסף בחזרה אך הם סירבו כי מבחינתם הם נקטו את הצעדים הנדרשים, והשקיעו זמן. הבנו שאין מה לדבר איתם, כי זה יגרום לעוד סכסוך".
תושב הגליל שזומן לסולחה בין שתי משפחות סיפר כמה הופתע כשראה שמי שמנהל את הפיוס הם למעשה שני עבריינים שדורשים מאחד הצדדים פרוטקשן. "שתקתי, ידעתי שאם אדבר או אמתח ביקורת יכולים לרצוח אותי או לדרוש ממני לשלם להם בכל חודש".

מפחדים לצאת מהבית: "אם ידעו איפה אני נמצא - ירצחו אותי"

מלבד 120 הנרצחים מתחילת השנה, מאות אזרחים ערבים עדיין היו יעדים לניסיונות חיסול - ורבים מהם חוששים לצאת מבתיהם בשל האיום על חייהם. במקרים רבים, התגובה הראשונה על רצח היא הצתת בתים - כפי שאירע אתמול באום אל פחם ומוקדם יותר השבוע בנצרת. תושבים רבים נאלצו לנטוש את בתיהם ולעבור ליישובים אחרים מחשש לחייהם, בעוד שמאוימים החברים בארגוני פשיעה נותרים בבתיהם ללא חשש.
7 צפייה בגלריה
 אווירה מתוחה באום אל פחם אחרי רצח מוחמד חמזה
 אווירה מתוחה באום אל פחם אחרי רצח מוחמד חמזה
לרוב, הצתת בתים מגיעה מיד לאחר רצח כנקמה
תושב המשולש שביקש להישאר בעילום שם נורה על-ידי עבריינים לפני שלוש שנים, לאחר שהצדיק צד מסוים בסכסוך מקומי - ונותר מרותק לכיסא גלגלים. המשטרה עצרה כמה חשודים אך נאלצה לשחרר אותם מחוסר ראיות. מאז ניסיון הרצח, הוא מתגורר בית מסתור מחוץ לכפר הולדתו, ואפילו משפחתו לא יודעת את מיקומו המדויק.
"אם הם ידעו איפה אני נמצא - אני משוכנע שירצחו אותי", סיפר. "ניסיתי לפנות לאנשי סולחות, אבל כלום לא עזר. הגיע הזמן למצות את הדין עם כל העבריינים של החברה הערבית. הם הרסו לנו את החיים. אני מקווה שהמשטרה תעשה את כל מה שצריך כדי לטפל בהם".
אך לא רק אזרחים שמסוכסכים עם גורם אחר באופן ישיר נמצאים תחת איום מתמשך. תושבת הצפון שבן משפחתה נרצח על רקע סכסוך כספי מעידה כי כל משפחתה חוששת לצאת מהבית - ואפילו לשבת בחצר. "הרוצחים לא יסתפקו באחד. הם מאיימים על עוד אנשים במשפחה שלי למרות שאין לנו קשר לאותו חוב כספי. אנחנו נאלצים לשלוח את הילדים לבית הספר בידיעה שהם בסכנת חיים. המשטרה חייבת להמשיך לפעול עד שהביטחון יחזור לרחובות, וחלק מהפתרון זה למוטט את כל ארגוני הפשיעה, אחרת אנחנו נהיה הקורבנות הבאים".
7 צפייה בגלריה
אום אל-פחם
אום אל-פחם
אום אל פחם
(צילום: EPA)
גם בעלי עסקים מצאו את עצמם כיעד נוח עבור ארגוני הפשיעה שסוחטים אותם. "עבריינים הגיעו אליי ודרשו ממני 3,000 שקל בכל חודש", סיפר בעל עסק באום אל פחם. "שאלתי אותם על מה, ואמרו לי שאם לא אשלם אני אסבול. סירבתי, וירו לי על הבית ועל העסק. לא הייתה לי ברירה, שילמתי להם 20,000 שקל כדי שלא יפגעו בי - ורק ככה הם הסכימו. אני יודע שזאת טעות, אבל לא הייתי בטוח באותה התקופה שהמשטרה תגן עליי. הפעם אני מוכן לערב את המשטרה, מקווה שהיחס יהיה אחר". בעל עסק נוסף בוואדי ערה קיבל את האיום בהודעה לטלפון, שבה נכתב כי אם לא יעביר מדי חודש סכום כסף - ימצא את עצמו ברשימת הנרצחים הבאה.

ראש העיר אום אל פחם: נחרים משפחות מסוכסכות

לאחר המהומות בעירו, כינס ראש העיר אום אל פחם, ד"ר סמיר מחאמיד, ישיבת מועצה מיוחדת עם מכובדים מהאזור וחברי כנסת מרע"מ והרשימה המשותפת. "אום אל פחם היא סמל לחברה הערבית", אמר ראש העיר, "ואנחנו לא נוותר על הסמל הזה. כאן גרים האנשים הכי טובים, מלח הארץ. ולצערנו, יש מיעוט שמנסה לשבש את החיים לכולם". מחאמיד אמר כי בכוונתו להפעיל ועדות סולחה שיגיעו מחוץ לעיר, וכי משפחות שיסרבו לשתף פעולה כדי לסיים סכסוכים - יוחרמו. כמו כן, הוחלט לפנות באופן אישי למשפחות המסוכסכות ולהקים ועדת חקירה לירי השוטרים בפתחי ג'בארין.
7 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים בעיריית אום אל פחם בעקבות אירוע הדריסה בעיר
מסיבת עיתונאים בעיריית אום אל פחם בעקבות אירוע הדריסה בעיר
הישיבה המיוחדת בעיריית אום אל פחם
חבר המועצה פארוק מחאג'נה, שמשתתף גם בוועדות סולחה, הוסיף כי במפגש שנערך עם השר בר-לב בחודש שעבר הסכסוך שהוביל למותו של בורגל עלה באופן פרטני. "הכתובת הייתה על הקיר. אמרנו שיש לנו בעיה שצריך לפתור, הדגשנו את זה לא פעמיים ולא שלוש. ועכשיו רק נכנסו לבור עמוק יותר".
ראש הוסיף כי המשטרה חייבת להגביר את ההרתעה מול העבריינים והלין על כך שאף מקרה רצח מתחילת השנה - עשרה במספר - לא פוענח. "ההרתעה היום שווה לאפס, ובגלל זה אנשים מרשים לעצמם לרצוח לאור יום", אמר מחאמיד. "אנחנו חייבים את העזרה של המשטרה והממשלה".
פורסם לראשונה: 23:00, 03.12.21