3 צפייה בגלריה
גנרל גרסון מננדרו גרסייה דה פרנטס שגריר ברזיל בישראל שהודח
גנרל גרסון מננדרו גרסייה דה פרנטס שגריר ברזיל בישראל שהודח
גנרל דה פרנטס. הודח מתפקידו כשגריר בישראל
משרד החוץ של ברזיל החליט להדיח את שגריר המדינה בישראל, הגנרל גרסון מננדרו גרסיה דה פרנטס - בצעד שמעיד אולי על שינוי המדיניות של המדינה הדרום אמריקנית כלפי ישראל. השגריר מונה על ידי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו כמינוי פוליטי בתחילת 2021, והדחתו היא אחת ההחלטות הראשונות שקיבלו הנשיא החדש לולה דה סילבה ושר החוץ שלו מאורו ויירה.
בתקופת בולסונרו ברזיל שינתה את דפוסי ההצבעה המסורתיים שלה ותמכה בישראל בארגונים בינלאומיים, בניגוד לעמדה המסורתית של משרד החוץ במדינה. שר החוץ החדש ויירה הצהיר עם הקמת הממשלה החדשה כי תחת ממשלת השמאל של לולה, שנכנס לתפקידו בתחילת החודש, ברזיל "תשתף פעולה עם מדינות ערב, ובראשן פלסטין". בנוסף, ברזיל הדיחה גם את השגריר שלה בוושינגטון.
3 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה מציג את שריו
נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה מציג את שריו
שינוי מדיניות כלפי ישראל? נשיא ברזיל החדש לולה דה סילבה
(EPA)
בולסונרו החליט למנות את הגנרל דה פרנטס במטרה להעמיק את הקשרים הצבאיים עם ישראל, ובמקביל הצהיר על כוונתו להעביר את שגרירות ברזיל לירושלים - דבר שלא בוצע לבסוף עקב לחצים של המדינות הערביות, כך שלבסוף הוא הסתפק בפתיחת משרד סחר בבירה.
אנשי משרד החוץ הישראלי הצליחו לשכנע את בולסונרו, רגע לפני שפינה את מקומו, להפעיל לחץ על משרד החוץ הברזילאי כדי שנציגי המדינה באו"ם לא יצביעו בעד הצעת הפלסטינים לקבל חוות דעת מבית הדין הבינלאומי בהאג בעניין "חוקיות הכיבוש" - ואכן לבסוף ברזיל נמנעה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מחוץ ל קלפי ב ריו דה ז'ניירו
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מחוץ ל קלפי ב ריו דה ז'ניירו
בולסונרו. בתקופת כהונתו ברזיל שינתה את דפוסי ההצבעה המסורתיים שלה כלפי ישראל
(צילום: AP)
ב-2014 ברזיל החזירה את השגריר שלה בישראל להתייעצויות, במהלך מבצע "צוק איתן". נשיאת ברזיל דאז, דילמה רוסף, אמרה במהלך המבצע כי הפעולה של ישראל בעזה היא "בלתי פרופורציונלית". ממשרד החוץ הישראלי נמסר אז כי "ברזיל נוקטת במהלך זה מוסר כפול, והופכת לחלק מהבעיה במקום לנסות לתרום לפתרון. התנהלות זו מסבירה מדוע ברזיל, שהיא ענק כלכלי ותרבותי, נותרת לא רלוונטית בזירה הפוליטית".
כשנתיים לאחר מכן, ב-2016, ברזיל לא אישרה את מינויו של דני דיין לשגריר במדינה מכיוון שהוא גר בהתנחלות ובשל היותו מנכ"ל מועצת ישע לשעבר. זאת לאחר שממשלת ישראל כבר אישרה את מינויו של דיין, שאף יצא לקורס שגרירים. גם אז הנשיאה הייתה דילמה רוסף.

לפני שלושה ימים תומכיו של בולסונרו פרצו לבניין הקונגרס בברזיליה, זרעו הרס והתעמתו עם כוחות הביטחון. בנוסף הם הסתערו גם על בית המשפט העליון ועל ארמון הנשיאות בבירה - שנמצאים בסמוך לקונגרס, במתחם בשם "כיכר שלוש הרשויות". זאת מכיוון שהם לא קיבלו את הפסדו של בולסונרו ללולה דה סילבה בבחירות. יותר מ-1,500 בני אדם נעצרו. בולסונרו המריא לפלורידה ב-30 בדצמבר, יומיים לפני השבעתו של לולה.
שעות אחרי המהומות בברזיליה, ממקום מושבו בפלורידה, פרסום בולסונרו הודעה שבה גינה את מעשי המפגינים שתומכים בו. הוא בחר לנקוט לשון מדודה למדי, ולא שכח להשוות את האירועים למחאות של תומכי לולה בעשור שעבר. "הפגנות לא-אלימות הן חלק מהדמוקרטיה, אבל מעשי ביזה ופלישה לבנייני ציבור כמו אלה שקרו היום, וכמו אלה שביצעו אנשי השמאל ב-2013 ו-2017, הם עבירה על החוק", כתב בולסונרו בטוויטר. בציוץ שלו הדף בולסונרו את ההאשמות של לולה שיש לו אחריות להתפרעות אמש, ואמר כי הן הושמעו "ללא שום ראיה".