שנת הלימודים התחילה בלי שביתות - אבל השינויים המובטחים בלוח החופשות כנראה לא יתרחשו בשנה הקרובה, והמעבר המקווה לחמישה ימי לימודים בבתי הספר היסודיים לא נראה באופק. לפי ההסכם עם ארגון המורים, שעדיין לא הוצג במלואו, בתי ספר על-יסודיים נוספים יעברו בקרוב לשבוע לימודים מקוצר, אבל בבתי הספר היסודיים ימשיכו בעתיד הנראה לעין ללמוד במשך שישה ימים בשבוע.
בהצעת האוצר לפני שבועיים נכלל סעיף שבו נכתב כי כחלק מהתאמת לוח החופשות למשק, ייכללו בהסכם הסרת התנגדות והתחייבות לשיתוף פעולה של הסתדרות המורים עם מהלך עתידי למעבר לשבוע לימודים של חמישה ימים בכל מערכת החינוך, שמשמעותו ביטול הלימודים בימי שישי. סגן הממונה על השכר באוצר משה בכר אמר כי מעבר לשבוע לימודים מקוצר מתוכנן בעתיד גם בבתי הספר היסודיים, אבל בהסכם השכר שנחתם עם הסתדרות המורים ויישאר בתוקף עד סוף שנת 2026 לא מופיע סעיף דומה.
לדברי בכר, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה שהסתדרות המורים אינה יכולה להתחייב מראש על הסכמה שכזו למעבר לחמישה ימי לימודים, ולכן הסוגיה לא נכללה בהסכם הנוכחי. בכר הדגיש כי המעבר לחמישה ימים בכל מערכת החינוך לא ירד מהפרק ובכוונת המדינה להשלים זאת בהמשך. "בעתיד נרצה שכל המערכת תעבור לחמישה ימים. לא יכול להיות שנהיה המקום היחיד בעולם שבו לומדים שישה ימים", אמר בכר וציין כי כבר כעת עברו מרצונם כ-160 בתי ספר יסודיים לחמישה ימים, ברשויות שהיו מעוניינות בכך.
לדבריו, משמעות מתכונת של שישה ימי לימוד היא תוספת של 20% במצבת המורים. "זה מחייב פשרה על איכות המורים, בעוד שחמישה ימים ארוכים יאפשרו סינון ובחירת הטובים", אמר. "חמישה ימי לימוד יאפשרו מפגש של כל צוות חדר מורים בעוד שבשבוע בן שישה ימים עם יום חופשי אחד שונה לכל מורה, הדבר אינו מתאפשר. מנהלים ומורים רבים אמרו לנו שהמעבר לחמישה ימים בתקופת הקורונה היטיב מאוד עם בתי הספר וצוותי המורים והם בעד מעבר לחמישה ימים. צריך לזכור שבמערכת החינוך בארץ מלמדים אקסטרה שעות, אבל אין קשר בין מספר השעות ותוכנית הלימודים להישגי התלמידים. במדינות שבהן לומדים פחות שעות לימוד ההישגים גבוהים יותר מאשר אצלנו".
בכר אמר כי מעבר לחמישה ימים לא יצריך פיטורי מורים: "רוב המשק עובד חמישה ימים וזה לא מפריע לעבודת המשק, ועם מעבר כולל של מערכת החינוך ההורים יוכלו לקחת סופי שבוע ארוכים עם הילדים. המעבר לחמישה ימים ייטיב ויועיל לכולם".

סגן הממונה על השכר הוסיף כי הוסכם עם ארגון המורים שכל תיכון שיהיה מעוניין בכך יוכל לעבור למתכונת של חמישה ימים, על פי החלטת משרד החינוך והרשויות המקומיות. לדבריו, במסגרת ההסכם שיושלם במהלך השבוע הבא יוכלו המורים המלמדים בתיכונים לעבוד חמש שעות שבועיות מהבית, על פי אישור והסכמת מנהל בית הספר. למורה שיהיה מעוניין ללמוד ויצטרך לצאת ללימודים במהלך אחד הימים, ימצא מנהל בית הספר פתרון נקודתי.
מעבר עתידי לחמישה ימי לימודים אינו נכלל כאמור בהסכם עם הסתדרות המורים, אבל גם סעיף שנוגע להתאמת ימי החופש של התלמידים וההורים שכן נכלל בו - לא ברור אם יתבצע בשנה הקרובה. שינוי לוח החופשות הוצג כאחד ההישגים הגדולים בהסכם עם הסתדרות המורים, אבל עדיין לא ברור אם כבר השנה יהיה גשר בין יום כיפור לסוכות ואם יתקיימו לימודים בימי אסרו חג, בל"ג בעומר ובתענית אסתר - כפי שהוחלט. בינתיים, ההורים והמורים מבולבלים, וכועסים על כך שאינם יכולים להיערך עקב חוסר הוודאות.
שעות אחדות לאחר ההודעה החגיגית על השגת הסכם בין האוצר להסתדרות המורים נמסר ממשרד החינוך כי יישום התאמת לוח החופשות יחל בשנה הבאה, כיוון שהדבר כרוך בהיערכות מחודשת ועקב העובדה שלוח החופשות כבר פורסם. מעט לאחר מכן התייחס לנושא הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, ואמר כי "צריך לראות אם אפשרי לעשות את השינוי במהלך השנה ואם לא - גם זה בסדר. אנחנו ניערך לזה בצורה מסודרת שנה אחר כך. ההסכם לא חד פעמי אלא לטווח ארוך".
1 צפייה בגלריה
יפה בן דוד ומשה בכר
יפה בן דוד ומשה בכר
בן דויד: "לא נהיה בייביסיטר". בכר: "6 ימי לימודים מובילה לפשרה על איכות המורים"
(צילום: קובי קואנקס, עומרי מירון)
הבוקר התראיינה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ל-ynet radio והתייחסה ללוח החופשות: "מקווה שחלק מהשינויים בחופשות ייכנסו לתוקף כבר השנה. האוצר אמר ששינויים כאלה מיושמים בדרך כלל בשנה העוקבת, אבל אני מקווה שנצליח לפחות בחלק מהימים, בוודאי שאת בית הספר של החופש הגדול". לפי ההסכם, בית הספר של החופש הגדול יוארך ל-31 ביולי, ויורחב לכיתות ד'.
בהסתדרות המורים מסרו כי שינוי בלוח החופשות יעוגן בהסכם וההערכה היא שזה יקרה רק בשנה הבאה כיוון שהשנה כבר פורסם הלוח בחוזר מנכ"ל משרד החינוך. בריאיון ל-ynet radio התייחסה יפה בן דויד להתנגדות לשינויים גדולים יותר בלוח החופשות ואמרה: "אנחנו לא צריכים להיות הפתרון של ההורים. אנחנו לא בייביסיטר שלכם, ואנחנו לא ניתן שיפגעו לנו בחופשות".
יו"ר ועד ההורים בירושלים אריק קפלן (57), שבנו שחר עלה אתמול לכיתה ט', הביע תסכול מאותה חוסר ודאות: "חיכינו עד הדקה ה-90 לדעת מה קורה עם הלימודים ביסודי ועד הדקה ה-95 לדעת מה קורה בתיכונים. הורים רוצים לתכנן ולדעת מה קורה. מדברים על 'כן חופש או לא חופש'. זה משנה תוכניות של הורים. מדובר על משהו קרוב, עוד חודש. כל דבר פה בדקה ה-90. אנחנו צריך לדעת מה לעשות, אם אני רוצה לטייל עם הילדים שלי, או להזמין מלון או נסיעה, או לקחת חופש מהעבודה". הוא פנה לבן דויד ואמר לה: "תחשבי על המורים שלך. לא עלינו. גם להם מגיע לדעת".
יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף אמר כי התאמת ימי החופשה חייבת להתבצע מהשנה. "כמו שעליית שכר תהיה מעכשיו, כך התאמת ימי חופש צריכה לקרות באופן מיידי", אמר.
פורסם לראשונה: 23:11, 01.09.22