לאחר החתימה על הסכם השכר החדש, שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ויו"ר הסתדרות המורים יפה בן דויד כינסו הערב (יום ד') מסיבת עיתונאים משותפת במשרד החינוך בתל אביב. בפתח דבריהם שיבחו השלושה זה את זה. "היה משא ומתן מאוד קשוח וקשה. הצלחנו להתנהל בצורה אחראית, זה הישג גדול. זה חג גדול לילדים ולמשק הישראלי כולו", אמר ליברמן בפתח מסיבת העיתונאים.
ליברמן הוסיף כי "ההסכם הזה מעניק יציבות, הוא עד סוף 2026. לא נצטרך יותר לשבור את הראש האם תיפתח שנת הלימודים או לא. ההסכם יעניק יכולת למערכת החינוך להתמקד בתכנים. ההסכם לא אידיאלי, אבל הוא ממצה את המקסימום של מה שאפשר להשיג והוא שומר על איזונים נכונים".

ההסכם מול המורים - ואיום השביתה בתיכונים

3 צפייה בגלריה
 ליברמן, שאשא ביטון ויפה בן דויד במסיבת העיתונאים
 ליברמן, שאשא ביטון ויפה בן דויד במסיבת העיתונאים
"ההסכם מעניק יציבות". ליברמן, שאשא ביטון ובן דויד במסיבת העיתונאים
(צילום: מוטי קמחי)
שאשא ביטון אמרה כי שנת הלימודים תיפתח "עם הסכם שכר היסטורי, משמעותי ופורץ דרך, כזה שמאפשר לנו יציבות לא רק למחר בבוקר אלא מסתכל שנים קדימה. לא מגיע לילדינו כל שנה מחדש להיות במתח וחוסר ודאות. ההסכם הזה, לצד השכר המאוד משמעותי למורים מתחילים, ההסכם נותן ביטוי גם למורים שנמצאים היום במערכת ונותנים את כל כולם לילדי ישראל, הוא מתייחס למורים, גננות, מורים בחינוך מיוחד, מורות משלבות בחינוך הרגיל, נותן ביטוי לכל כך הרבה היבטים שלא קיבלו ביטוי בשנים האחרונות". לדבריה, "יש עוד ציבורים של עובדי חינוך והוראה שצריכים לתת עליהם את הדעת, צריכים לקדם אותם. הם היו על שולחן הדיונים. ברור לכולם שנצטרך לקדם גם אותם כדי לחזק את המערכת באופן אמיתי".
על המשבר שטרם נפתר מול ארגון המורים, אמרה שאשא ביטון כי "משרד החינוך הגיע להסכמות עם רן ארז. דיברנו לאורך כל התקופה האחרונה סביב הסכם השכר על זה שהשכר לבדו לא יעשה את השינוי במערכת החינוך וזה נכון. לצידו חייבים להיות תהליכים של התחדשות, של למידה שהיא אחרת, של הקניית מיומנויות שאינן כרגע בתוך מערכת החינוך, ולראות איך נותנים לבוגרים שלנו את הכלים שהם צריכים כדי להתמודד אחר כך בחיים העצמאיים, המקצועיים והאקדמיים. בהיבט הזה הגענו להסכמות. דבר נוסף שביקשנו לקדם זה נושא של חמישה ימי לימוד בחטיבות ובתיכונים. גם לכך הגענו מתוך הסכמה, אנחנו עכשיו נמצאים במו"מ עם האוצר. אנחנו יכולים להגיע להסכם מהר מאוד, כולם רוצים לפתוח את שנת הלימודים מחר כסדרה".
בן דויד אמרה כי "הבאנו בשורה גדולה לאנשי החינוך. ההסכם שם לא רק את התלמידים במרכז אלא גם את המורים. ההסכם הוא לא רק הסכם שכר אלא גם מקדם את מערכת החינוך קדימה. אין ספק שצריך להכין תוכנית איך יוצאים מהמשבר ומביאים צמיחה למערכת החינוך. זו גם בשורה מאוד חשובה גם לתלמידים ולהורים".
הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, התייחס לנושא עדכון לוח החופשות. "צריך לראות אם אפשרי לעשות את השינוי במהלך השנה ואם לא - גם זה בסדר. אנחנו נערך לזה בצורה מסודרת שנה אחר כך", אמר בר נתן. "ההסכם לא חד פעמי אלא לטווח ארוך".
3 צפייה בגלריה
מחכים לפתיחת הלימודים
מחכים לפתיחת הלימודים
(צילום: יאיר שגיא, EPA )
ההסכם, שמנע ברגע האחרון שביתה בגנים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים עם פתיחת שנת הלימודים מחר, יעלה את שכרם של המורים החדשים ל-9,000 שקלים – אף שבשיחות דרשה בן דויד שכר גבוה יותר – וגם מעמד ההתמדה שיקבלו אחרי שלוש שנים במערכת יהיה נמוך יותר מזה שהוצע, ויעמוד על 10,000 שקלים. מנגד, שכר המורים הוותיקים יעלה בלפחות 1,100 שקלים, סכום גבוה יותר מזה שהציע תחילה משרד האוצר. הצדדים הסכימו על "שקט תעשייתי" עד סוף שנת 2026.
עוד סוכם כי שכר המנהלים המתחילים יעלה ל-19 אלף שקלים. בנוסף, יינתן סל גמולי תפקיד גמיש למנהל, כך שמורים מצטיינים יוכלו לקבל תגמול בשווי של 400 עד 1,000 שקלים בגין ביצוע יוזמה ולקיחת תפקידים. כמו כן, תינתן למנהלים אפשרות לחוזים אישיים למומחים מחוץ למערכת.
בין הצדדים נרשמה הסכמה בנושא צמצום החופשות - שבמסגרתה ירדו למורים שלושה ימי חופש של אסרו חג, יתקיימו לימודים גם בל"ג בעומר ובתענית אסתר. ימי האסרו חג יומרו לגשר בין יום כיפור לסוכות. בנוסף, המורים יוכלו לבחור שני ימי חופשה בהתאם לצרכיהם. עם זאת, מועד עדכון לוח החופשות לא סוכם. במשרד האוצר טוענים שהוא יחול מהשנה - אך משרד החינוך מתעקש שרק מ-1 בספטמבר 2023. בנוסף, משרד האוצר הודיע על כוונתו להאריך את "בית הספר של הקיץ" עד ל-31 ביולי והרחבתו עד לכיתות ד'.
ההסכם שהושג הבוקר ישפר את תנאיהם של חברי הסתדרות המורים, אבל מול ארגון המורים העל-יסודיים טרם הושג הסכם דומה ומעל תלמידי התיכונים ממשיך לרחף איום השביתה מחר. יו"ר ארגון המורים רן ארז, שרוב מורי התיכון משתייכים לארגונו, איים הבוקר כי "אם לא נחתום על הסכם קיבוצי - לא נפתח את שנת הלימודים מחר".