המוסד אישר בצהריים (יום רביעי) לראשונה כי איש הארגון נהרג באסון השייט באגם מאג'ורה באיטליה, והוסיף כי "בשל שירותו בארגון לא ניתן להרחיב אודותיו". עם זאת, צוין בהודעה כי "המוסד איבד חבר יקר, עובד מסור ומקצועי שהקדיש את חייו לביטחון מדינת ישראל במשך עשרות שנים, גם לאחר פרישתו".
"המוסד כואב את האובדן ומשתתף בצער המשפחה, אותה ימשיך ללוות ולחבק", נמסר עוד. גופתו הוחזרה הלילה לישראל. בינתיים, היום העלתה רשת לה רפובליקה תיעוד ראשון של הסערה שהובילה לאסון, שבו נספו גם שני סוכני מודיעין איטלקים ואזרחית רוסיה, אשתו של רב-החובל של הסירה:
3 צפייה בגלריה
תיעוד חילוץ הסירה באגם מג'ורה שבאיטליה
תיעוד חילוץ הסירה באגם מג'ורה שבאיטליה
מסמך הרישיון של רב החובל טרם אותר. חילוץ הסירה באגם מאג'ורה
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
איטליה לאגו מג'ורה אסון סירת תיירים כיסאות צפים 4 הרוגים
איטליה לאגו מג'ורה אסון סירת תיירים כיסאות צפים 4 הרוגים
"הסירה התהפכה וכולנו נפלנו למים". הכיסאות צפים אחרי האסון
לפי לה רפובליקה, מדובר בצירוף של 2,700 תמונות, שצולמו בפער של שלוש שניות זו מזו על-ידי הצלם החובב לורנצו אלברגנטי. "הייתי בטיילת מול המקום שבו אירע האסון", סיפר. "עמדה להיות הרעה במזג האוויר, אז הצבתי את המצלמה על החצובה והתחלתי להקליט. במשך שעה וחצי, מ-17:55 עד 19:25. רק אחר כך הבנתי שבתוך הסערה הזו שצילמתי התרחש אסון הטביעה".
בעיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה", הובאו היום לראשונה קטעים מעדותו של בעלי הסירה ששרד, קלאודיו קרימאנטי. אשתו של קרימאנטי טבעה למוות יחד עם איש המוסד ושני סוכני הביון האיטלקים, ולפי הדיווחים יתר הנוכחים היו גם הם אנשי מודיעין, מישראל ואיטליה.
קרימאנטי (60) נחקר בחשד להריגה. על הסירה שהשיט היו יכולים לעלות 15 איש – אבל עלו עליה 23 נוסעים. גם מסמך רישיון הספנות שלו טרם אותר. קרימאנטי השיט את הסירה, כשהחלו משבי רוח עזים בעוצמה המתקרבת ל-100 קמ"ש.


3 צפייה בגלריה
תיעוד חילוץ הסירה באגם מג'ורה שבאיטליה
תיעוד חילוץ הסירה באגם מג'ורה שבאיטליה
(מתוך עמוד היוטיוב Local Team)
לחוקרים מסר קרימאנטי את גרסתו לאסון, שאירע בשעה 19:20, במרחק 100 מטר מחוף אגם מאג'ורה. הוא חזר שוב ושוב על כך שלא נמסרה התרעה על סופות ועל השינוי הפתאומי במזג האוויר. לדבריו, "כשהשמיים הפכו שחורים, אנה כרעה והתחילה להתפלל". היא לא ידעה לשחות. "זו הייתה אפוקליפסה ב-30 שניות. הסירה התהפכה וכולנו נפלנו למים", אמר.
אחת משני אנשי הביון האיטלקים שנהרגו היא טיזיאנה ברנובי, שנלכדה בדרגש ובחושך כשהמים עלו. היא ניסתה ללא הצלחה להזיז את המושב שחסם את דרכה, וטבעה אף היא.
לפי הדיווח ב"קוריירה דלה סרה", המוסד ביקש הבהרות מאיטליה לגבי מה שאירע. הם טענו כי למוסד יש בסיסים לוגיסטיים באזור שבו אירע האסון - צפון איטליה. לפי העיתון, לא נעשתה נתיחה לאחר המוות, וסיבת המוות ברורה למעשה - טביעה. "התעלומה נוגעת לפעילות שירותי המודיעין בימים שלפני האסון", הוסיפו.
בדיווח נכתב כי "קשה לדמיין פעילות מודיעינית בתנאים אלו – של סירת תיירים ישנה, איטית ורעועה, בפומבי, במקום עמוס, באמצע האגם, שמוקף בסירות אחרות ועוברי אורח עם טלפונים". לצד זאת ציינו בעיתון האיטלקי כי "לאסון יהיו השלכות על עבודת שירותי המודיעין בכל האזור, על הקשרים שהושגו במשך שנים ובעתיד הקרוב, וגם על האחראים שאישרו את השיט הזה, או לפחות לא מנעו אותו".
הם התייחסו לחזרתם הבהולה – לפי דיווחים באיטליה – של עשרה ישראלים במטוס צבאי, וכתבו: "הפעילות הצבאית המואצת להיעלמות אנשי ונשות המודיעין בלילה שבין ראשון לשני כדי להציל את מה שניתן להציל ולהסתיר את מה שאפשר - הייתה כבר מאוחרת מדי".
כלי תקשורת מרכזיים באיטליה טענו אתמול כי שמו של ההרוג הישראלי הוא ארז שמעוני. ההרוג, איש קהילת המודיעין, נחשב לגאון בתחומו. קרוביו ידעו מעט מאוד על הקריירה הביטחונית שלו. באסון ההתהפכות נהרגו עוד שלושה בני אדם, בהם שני סוכני ביון איטלקים, ואשתו של בעל הסירה. התאונה הטרגית זכתה באיטליה לכינוי "אסון סוכני הביון".
בדיווח בעיתון "לה רפובליקה" נכתב אתמול כי "18 מה-20 ששרדו את האסון באגם מאג'ורה היו סוכני מודיעין, בהווה או בעבר. 10 הישראלים שהוטסו לישראל הותירו במקום גם את רכבי הפורד ששכרו למסע, וגם האיטלקים פונו במהירות מחדרי המיון ומהמלונות שאליהם פונו, כדי לא להשאיר עקבות". על רקע תפקידיהם של יושבי הסירה, כלי התקשורת באיטליה הדגישו כי לא מדובר בחבלה מכוונת.