המשלחת הרפואית של צה"ל לטורקיה סייעה לנפגעי האסון הקשה מרעידת האדמה בשבוע שעבר, הצילה 19 בני אדם ופתחה מחדש את בית החולים המקומי בעיר קרמנרמש. אלא שעד עכשיו לא פורסם על התקרית הדיפלומטית שאירעה במהלך הסיוע.
לשליחי הצבא לטורקיה התלוו חיילי כוח מיוחד מיחידת העילית שלדג, שהיו אמורים לאבטח את אנשי הרפואה בשטח. הלוחמים הגיעו עם כלי נשק ואמצעים מיוחדים, אבל כשהגיעו לטורקיה גילו כי הם מסרבים שהמאבטחים יהיו חמושים על אדמתם. הכוח אולץ להפקיד את הנשק, ונציג הטורקים טען בפניהם כי "הדבר לא מקובל בארצנו ומצופה מכם לנהוג כמו כל המשלחות האחרות".
1 צפייה בגלריה
משלחת צה"ל לסיוע בטורקיה
משלחת צה"ל לסיוע בטורקיה
משלחת הסיוע בטורקיה
(צילום: דובר צה"ל )
גורמים ישראלים בשטח ניסו להסביר כי האיומים על הצוותים הישראלים שונים מאשר אלו של שאר המשלחות, אבל הניסיונות עלו בתוהו ומאבטחים טורקים מקומיים ביצעו את המשימה. גורמים טורקים אמרו לישראלים כי "אתם היחידים שביקשתם לאבטח את עצמכם וזה לא מקובל". נציגים של שגרירות ישראל באנקרה ניסו גם כן להתערב בנושא, וגם להם ניתנה אותה התשובה.
כזכור משלחת הסיוע של ארגון איחוד והצלה בטורקיה פרסמה כי היא שבה לארץ בבהילות, לאור מודיעין שהתקבל על איום ביטחוני מיידי וממשי. צוות החילוץ עבד בקרבת הגבול הסורי באותו הזמן שהתקבלה ההתראה.

המשלחת הישראלית כללה כ-150 רופאים ורופאות, אחים ואחיות, מנתחים, מרדימים, טכנאי רנטגן, טכנאי מעבדה, פרמדיקים ואנשי לוגיסטיקה רפואית. כמו כן, המשלחת כללה נציגים ממד"א, משרד הבריאות וארגונים נוספים.
במהלך שבעה ימים של מאמצים ממושכים, סייעו חברי המשלחת במתן טיפול רפואי ללמעלה מ־470 פצועים ונפגעים, בהם כ-150 ילדים וכ־50 מטופלי שיניים. בנוסף, בוצעו 10 ניתוחים כירורגיים ואורטופדיים. המשלחת העניקה טיפול גם לפצועים סורים אשר שהו בטורקיה בעת רעידת האדמה.
בדובר צה"ל אישרו את הפרטים ומסרו כי אבטחת משלחת "ענפי זית" נקבעה על פי הערכת המצב, ולפי סיכום עם הטורקים.