2 צפייה בגלריה
מירי רגב ובצלאל סמוטריץ' בחילופי תפקיד
מירי רגב ובצלאל סמוטריץ' בחילופי תפקיד
רגב וסמוטריץ' ב-2020, בטקס חילופים במשרד התחבורה. המטרו יקודם
(צילום: שלו שלום)
הממשלה אישרה בצהריים (ראשון) בישיבתה השבועית את קידום חוק המטרו לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. אותה ממשלה, שתקעה את החוק בשל אי-הסכמות עם חברי האופוזיציה כיום, הסמיכה את ועדת השרים לחקיקה להביאו לאישור דין רציפות - כלומר, המשך החקיקה מרגע שבו היא נעצרה, אחרי הקריאה הראשונה.
את חוק המטרו קידמה בקדנציה הקודמת מרב מיכאלי, אולם לא הושלמו הליכי החקיקה משום שהקואליציה התפרקה - ולא נמצא לו רוב בשיתוף פעולה עם האופוזיציה. בליכוד סירבו לתמוך בו וכך, חרף ביקורת נוקבת של השרה הקודמת מיכאלי, הוא נותר בחוץ. היום החליטה הממשלה כי החוק יקודם בהתאם לסיכום בין שרת התחבורה מירי רגב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
מדובר באחד הפרויקטים הגדולים והשאפתניים ביותר בישראל שעלותו נאמדת בכ-150 מיליארד שקל והוא אמור לשנות באופן דרמטי את הרגלי הנסיעה, ואף להקל על העומסים ולחבר את הפריפריה למרכז. ההחלטה של הממשלה החדשה להעלותו כבר בישיבת העבודה הראשונה מוגדרת כאסטרטגית, לדברי גורמים פוליטיים.
כעת תטפל בחוק ועדת הפנים של הכנסת בראשותו של חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה. תוך שבועיים מרגע ההודעה במליאה והחלת דין רציפות, יחלו בכנסת לעבוד על המשך החקיקה ואישור החוק בקריאה שנייה ושלישית. שר האוצר סמוטריץ' התבטא בהזדמנויות שונות על תקציב שיוטה לפיתוח מה שהוא מחשיב פרויקט דגל. השאיפה היא לסיים את שלבי החקיקה עוד לפני חוק ההסדרים, כלומר כחודשיים של עבודה בכנסת.
2 צפייה בגלריה
קווי הרכבת הקלה והמטרו בתל אביב
קווי הרכבת הקלה והמטרו בתל אביב
מפת קווי המטרו המתוכננים, כרגע
בשבוע החולף הביעה השרה רגב הסתייגות מהפרויקט, שלטענתה יעמוד לבדו לטובת תושבי גוש דן, בשעה שלתושבי הפריפריה היכולת להגיע למרכז עדיין ארוכה ומסורבלת. בעבר אמרה כי היא לא תתנגד לקידומו, אולם היא דורשת שלצד קידום המטרו יוקצו תקציבים לטובת רכבת שתחבר את הפריפריה מדן ועד אילת.
החוק מגדיר את המטרו כפרויקט לאומי, הגדרה שמייתרת הסתייגויות של ראשי ערים וחברות שונות מולו. בנוסף, הוא נותן עדיפות לפרויקט הזה בעת התקשרויות של המדינה עם גופים מבצעים בשלל פרויקטים. אם קבלן אחד למשל צריך לבצע שתי עבודות, האחת הקשורה למטרו והשנייה לא - זו של המטרו תנצח.
כדי לשחרר את העבודה, החוק אף מייצר מנגנוני החלטה מהירים יותר מהמקובל כדי שהפרויקט יואץ. איגודו כחוק, אמרו בעבר גורמים במשרד התחבורה, מאפשר לייצר תהליכי עבודה מוסכמים כדי שתהיה ודאות של התקדמות, ושכל הגופים המשיקים לפרויקט יהיו מחויבים לו - עשרות גורמים, החל מתאגידי המים המקומיים שעל פי החוק צריכים לתת לו עדיפות, דרך חברת החשמל ועד לעיריות השונות שהמטרו יעבור בהן.