1 צפייה בגלריה
(צילום: גיל נחושתן , EPA)
פרקליט המדינה עמית איסמן הודיע בצהריים (יום ג') כי בכוונתו להגיש כתבי אישום בפרשת הסרסור בסוהרות - בכפוף לשימוע - נגד מפקד כלא גלבוע לשעבר באסם קשקוש ומי ששימש קצין המודיעין ראני באשא. שניהם יועמדו לדין בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים ואי-מילוי חובה רשמית. מדובר בכתבי אישום ראשונים בפרשה, חמש שנים אחרי שבשב"ס ניסו תחילה לטייח אותה.
בנוסף הוחלט להעמיד לדין, גם כן בכפוף לשימוע, את האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה בגין עבירות של אינוס ומעשים מגונים בסוהרת א' - שהייתה בזמן המעשים חיילת בשירות חובה - ובגין עבירות של מעשים מגונים בשתי סוהרות נוספות. עטאללה עומד בלב הפרשה - שבה נטען כי כדי לרצות את האסיר, אשר נהנה ממעמד משפיע בקרב האסירים האחרים, נענו בכירים בכלא לדרישותיו לשבץ סוהרות צעירות באגף שלו.
במרכז פרשת ה"סרסור בסוהרות" עומדים שורה של מקרים שהתרחשו לכאורה בכלא גלבוע בין השנים 2017-2014. לפי החשד, קציני המודיעין בכלא נהגו להיענות לדרישתו של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, ולהעביר לאגף שבו הוא כלוא סוהרות בהתאם לדרישתו. לפי החשד, עטאללה הטריד מינית את הסוהרות בהזדמנויות רבות, וכל זאת בידיעה לכאורה של בכירים בכלא.
עו"ד קרן ברקעו"ד קרן ברקצילום: עמיר צוק
הפרשה, שנחשפה ב-2018, חזרה לכותרות בנובמבר 2021 עם עדותו של מפקד הכלא, גונדר-משנה פרדי בן שטרית, בוועדת החקירה לבריחת האסירים. בן שטרית אישר בעדותו את הדברים, שהתרחשו טרם כהונתו, וציין כי היה ידוע שסוהרות "סורסרו" למלא את צורכיהם המיניים של מחבלים הכלואים בכלא. נדגיש כי בן שטרית עצמו אינו קשור לפרשה, והחל לכהן כמפקד הכלא רק אחרי שנחשפה.
עו"ד אייל אלוןעו"ד אייל אלון
בא כוחו של קשקוש, עו"ד אייל אלון: "מפקד כלא גלבוע לשעבר קיבל בתדהמה, לא פחות, את החלטת פרקליט המדינה להזמינו לשימוע. התיק נגדו נסגר מחוסר אשמה על ידי הפרקליטות עצמה - משמע הפרקליטות סברה שלא דבק רבה במעשיו. מכונה משומנת של יחסי ציבור ותהודה תקשורתית חסרת תקדים הניבה פתאום במטה קסם על אותן עובדות הודעה על כוונה להגיש כתב אישום. יש חשש ממשי שלא ראיות מקצועיות הובילו להחלטה, אלא שיקולים זרים המחייבים בדק בית אמיתי".
"עוד יודגש כתב החשדות כפי שנמסר למפקד הכלא מייחס לו עבירה כלפי סוהרת בודדת אחת בלבד הלוא היא ש"ש. כל ניסיון לשרבב את שמו לסוהרות נוספות או לזמנים שכלל לא שימש מפקד כלא זה ניסיון השחרה ועיוות דין. מפקד הכלא בטוח במעשיו ובצדקת דרכו. להאשימו היום, אחרי למעלה מ-5 שנים, זה פגיעה אנושה בכל כללי הצדק. חבל שכך מתנהלים הדברים בפרקליטות, דבר שממחיש יותר מכל את הנחיצות בגוף שיבקר ויבדוק את ההתנהלות בפרשה העגומה הזאת".
מעו"ד אייל בסרגליק, המייצג את קצין המודיעין ראני באשא, נמסר: "עד כה אף גורם לא פנה אלינו בהודעה כפי שהוצאה לתקשורת. כך או כך מלכתחילה לא היה מקום לחקור בשנית את קצין המודיעין באשא, ובוודאי לא להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע. בפרט הדברים נכונים כאשר התיק בעבר נסגר והוא נחקר בעיקר על כיצד הגיע פלייסטיישן לעטאללה ולא על שום דבר חדש. אנחנו נדרוש את החומרים שעד כה לא קיבלנו בשל החקירה ונפריך את הטענות כלפי מרשנו וצדקתו וחפותו תוכח".