המנכ"ל שפוטר משיב אש לשרת החינוך שהאשימה אותו ב"השמצות שקריות והתנהלות שמוכיחה כי אינו איש אמון". למקורביו אמר מנכ"ל משרד החינוך שפוטר יגאל סלוביק כי השרה שאשא ביטון "רצתה לנהל את משרד החינוך כאילו אין קורונה בעולם וכאילו שהיא אינה קשורה למערכת החינוך". הוא האשים ששאשא ביטון הפכה אותו "לאויב משרד החינוך", וטען כי עיכבה מסמך הנחיות לבתי הספר. כעת, לדבריו, הוא עסוק במציאת מקומות עבודה לעובדי לשכתו שפוטרו טלפונית בלילה.
2 צפייה בגלריה
יגאל סלוביק מנכ"ל משרד החינוך
יגאל סלוביק מנכ"ל משרד החינוך
סלוביק: "היא רצתה הכול כאן ועכשיו"
(צילום: מוטי קמחי )
"בתחומים שבסמכות המנכ"ל ממש לא ניתנה לי יד חופשית לנהל את המשרד ועל זה היה ויכוח גדול", אמר סלוביק למקורביו. "היא לא נתנה לי לעבוד, פנתה לבעלי התפקידים באופן ישיר, ביקשה נתונים ונתנה הנחיות והייתי צריך לשמוע את מה שהשרה ביקשה והנחתה. לעתים התעדכנתי מהפקידים".
"אני מאמין בתהליכים מבניים סדורים עם עבודת מטה מסודרת, אך היא רצתה כל דבר כאן ועכשיו", הוסיף. "במהלכים גדולים כמו טיפול באלימות בבתי הספר, חוק החינוך המיוחד, לא מטפלים ברגע אחד. יש תהליכים ותוכנית רב-שנתית. יש מהלך אסטרטגי לשינוי מבנה ארגוני במשרד החינוך שאמור להסתיים בפברואר וביקשתי להישאר עד אז, אך היא סירבה. היו בינינו פערים בתפיסה. אני אמרתי לה שמשרד החינוך צריך לעבור שינוי תרבותי ולא עוד תכנית בשליפה".

סלוביק כאיש צבא ביצועיסט טען בפני מקורביו כי הממשלה היא הקובעת והוא כמנכ"ל משרד החינוך מחויב ליישם את החלטות הממשלה וראש הממשלה. בשבועות האחרונים הוא שיתף מקורבים בתחושות התסכול ובחוסר יכולת לתפקד כמנכ"ל משום שידיו לדבריו היו קשורות. הכתובת אמנם הייתה על הקיר, אך הן סלוביק והן שאשא ביטון הצליחו להסתיר את המתיחות שגאתה בשבועות האחרונים - ולכן הפיטורים וכוונתו להתפטר התקבלו בהפתעה.
"סלוביק היה צריך לג'נגל כל הזמן בין החלטות הממשלה לקו ולמדיניות של השרה ולהתאים מענים לשטח. בדרכו הוא דאג להפגת המתח בין שאשא ביטון לבנט והורוביץ", סיפרו מקורבים על המנכ"ל שהדגיש את חשיבות החיסונים.
בשבועיים האחרונים, לאחר החלטת הממשלה לחסן ילדים בני 5 עד 11 בבתי הספר, התאמצה שאשא ביטון לצמצם ככל האפשר את מעורבות משרד החינוך, אך במקביל המשיכו אנשי משרד החינוך ולשכת המנכ"ל להיערך ליישום. כך מצאה עצמה הפקידות הבכירה בין הפטיש לסדן - מצד אחד עליה להיערך ליישום - ומצד שני היא יודעת שלא ניתן להתקדם ללא אישור של שרת החינוך, גם ברמת הפרטים בשטח.
כך למשל גיבשו בלשכת המנכ"ל תוכנית לעידוד החיסונים וקידום הבריאות בבתי הספר באמצעות יום הסברה של פעילות חינוכית במהלך יום הלימודים, שהיה אמור לכלול התמקדות במגוון נושאים, ובהם תזונה בריאה, תנועה ופעילות גופנית והיגיינה. זאת, לצד שיח על מגוון ההיבטים של החיסון ובכלל זאת תלמידים שחוששים מהחיסון, תלמידים שהוריהם בוחרים שלא לחסנם, תלמידים שנבצר מהם להתחסן על רקע רפואי ועוד. סלוביק הוביל מהלך לקיום יום הסברה שכזה, אך שאשא ביטון קבעה כי מנהלי בית הספר הם שיחליטו אם יום כזה יתקיים.

בהקשר זה עיכבה שאשא ביטון חוזר מיוחד שכלל הנחיות לבתי הספר ורק לאחר שעברה על פרטי ההנחיות העבירה לסלוביק את המסמך להפצה. המסמך הופץ ביום ראשון עם תחילת מבצע החיסונים. "שימשתי בתפקידי פיקוד בכירים והגעתי למשרד החינוך מתוך רצון לתרום ולהוביל מהלכים, והיא הפכה אותי לאויב משרד החינוך", אמר סלוביק למקורביו. "אני מודה לשרה על האמון בהתחלה ומאוכזב מחוסר האמון בהווה. אכפת לי ממשרד החינוך ואני מודאג ממה שקורה. יש לי ילדים במערכת החינוך והיא חשובה לי".
הוא סיפר למקורביו כי שאשא ביטון האשימה אותו בהתנהלות אלימה כלפי העובדים: "מי שמפטרת עובדים מסורים, הורים לילדים שעזבו תפקידים אחרים והגיעו לעבוד בלשכת המנכ"ל מתוך אמונה בי ובמערכת החינוך, לא יכולה ללמד אותי מה זה ערכים ויחס לבני אדם. אני אדם של בני אדם. לפטר עובדים בלילה בטלפונים זה לא להיות בני אדם. מי שחוסם בלילה אימייל לעובדים ומנתק אותי ממערכות המשרד כאילו רצחתי לא יכול לבוא להטיף וללמד אותי מה זה ערכים. במקום לזמן למחרת את עובדי לשכתי באופן מכבד פוגעים בהם".


סלוביק סיפר למקורביו כי הדבר היחיד שהוא עסוק בו כעת הוא למצוא מקומות עבודה לעובדי לשכתו שפוטרו. "זה הדבר שהכי כואב לי. מה העובדות יכולות כבר לעשות במשרד? להעביר אליי חומר? היא הפכה אותי לאויב משרד החינוך, אני אוהב את משרד החינוך".

שאשא ביטון: "החלטה קשה, כל הרעש בחוץ - פייק מוחלט"

לפיטוריו של המנכ"ל התייחסה אחר הצהריים שרת החינוך בישיבת סיעת "תקווה חדשה" בכנסת, ובה טענה שאשא ביטון כי פיטורי המנכ"ל נעשו משיקולים מקצועיים בלבד. "לפעמים אנחנו נדרשים להחלטות קשות ואני קיבלתי החלטה. השיקולים היו מקצועיים, והרעשים בחוץ הם פייק מוחלט", אמרה השרה. "אני רוצה לחזק את משרד החינוך שפועל להתמודד טוב יותר עם משבר הקורונה, בשיתוף מלא עם משרד הבריאות, משרד רה"מ ופיקוד העורף".
למרות הטונים הצורמים מאז פיטורי המנכ"ל, שאשא ביטון החמיאה לו מעט בדבריה אחר הצהריים: "יש במשרד צוות נפלא שמטפל במבצע החיסונים. הוצאנו אתמול מכתב שנותן לבתי הספר הנחייה לקיים יום בריאות עם הגעת החיסונים. אגב, המנכ"ל לשעבר עשה בנושא הזה עבודה טובה ביחד עם כולם".
היא הוסיפה: "אתגרים רבים לפנינו. מעונות היום עוברים אלינו בינואר, האלימות שמשתוללת - אנחנו מחויבים לסביבה בטוחה ופועלים בכל המאמץ כדי שזה יקרה. יש למשרד המון משימות על הפרק, ואני רוצה לחזק עת עובדי המשרד שעושים עבודה מצוינת גם בנושא הקורונה".
מוקדם יותר היום פרסמה שאשא ביטון תגובה חריפה הרבה ביותר נגד סלוביק, ובה דחתה את הטענה שלפיה לפיטוריו היה קשר למחלוקת ביניהם בנוגע לחיסונים. "אין שופטים אדם בשעת צערו אך התנהלותו של המנכ"ל מוכיחה כי אינו ראוי להיות איש אמון. לא נותר לי אלא להצטער על הסגנון ולאחל לו הצלחה בהמשך הדרך", אמרה שאשא ביטון.
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בעצרת הנוער הממלכתית לציון 26 שנים לרצח יצחק רבין
יפעת שאשא ביטון בעצרת הנוער הממלכתית לציון 26 שנים לרצח יצחק רבין
שאשא ביטון. המנכ"ל לשעבר: "שלא תלמד אותי מה זה ערכים ויחס לבני אדם"
(צילום: מוטי קמחי)
היא ציינה כי החליטה, "בלב כבד אך שלם, לסיים את תפקידו של סלוביק. מפאת כבודו, לא רציתי לקיים דיון פומבי על כך - אך עקב ההשמצות השקריות שמופצות בשעות האחרונות רק אומר כי המחלוקת בינינו הייתה על אופן תפקודו, התנהלותו ואי עמידה ביעדים שהצבתי למערכת החינוך. מעבר לכך לא אוסיף.
"אין כל קשר בין פיטוריו לנושא הקורונה", טענה שאשא ביטון. "לזכותו יאמר כי תחום זה נוהל על ידו בצורה מיטבית, הוא ייצג את המשרד בדיונים השונים וניתן לו ולצוות המשרד גיבוי מלא מצדי. משרד החינוך מחויב ליישם את מלוא החלטות הממשלה וקבינט הקורונה באופן הנכון והמקצועי ביותר".
שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס הבוקר בריאיון לאולפן ynet לסערת פיטורי המנכ"ל. "אין לי שום כוונה להיכנס לעניין המנכ"ל ומה שקורה בתוך משרד החינוך", אמר השר הורוביץ. "אנחנו אמונים על קידום הבריאות ובהקשר הזה החיסונים הם סופר-חשובים ולכן אנחנו מחסנים גם בבתי הספר, זה חלק מהמדיניות שלנו לחסן כמה שיותר כי זה הדבר הכי טוב למאבק במגפה".
הורוביץ סירב לענות ישירות לשאלה על פיטורי סלוביק על ידי שאשא ביטון, ואמר: "לגבי שרת החינוך צריך לשאול את שרת החינוך. אני כשר בריאות אומר את זה בצורה הכי ברורה - אני עושה כל מה שאני יכול ואפילו יותר מזה כדי לחסן בכל מקום וכמה שיותר. שיעור החיסון נמוך מדי, זה נכון, ולכן המאמץ שלנו".
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה