2 צפייה בגלריה
דיון בבג"ץ: עתירה שהגישו ח"כים מהאופוזיציה נגד הרכב ועדות הכנסת
דיון בבג"ץ: עתירה שהגישו ח"כים מהאופוזיציה נגד הרכב ועדות הכנסת
אחד העותרים ח"כ ביטן עם עו"ד בומבך
(צילום: יואב דודקביץ')
בג"ץ מתח היום (ה') ביקורת נוקבת על הקואליציה בכנסת בעקבות עתירת כמה חברי כנסת מהאופוזיציה שטענו ל"חלוקה לא שוויונית" בוועדות הכנסת. "לאחר שההידברות בין נציגי הקואליציה לאופוזיציה לא הניבה הסכמות, ניתן לצפות מיו"ר הכנסת וועדת הכנסת שיפעלו לקביעת הרכב מאוזן יותר של הוועדות בהיעדר הסכמות".
בהחלטה קצרה הסבירו שופטי בג"ץ שדנו בעתירה כי "לעמדת יו"ר הכנסת והיועצת המשפטית של הכנסת 'הרכב ועדות הכנסת הנוכחי מעורר קשיים, ויש לפעול לשינויו כדי להביא להרכב מאוזן יותר ומוסכם ככל הניתן, שיבטא באופן ראוי את כוחן היחסי של כל סיעות הכנסת'.
"נוכח עמדה זו של יו"ר הכנסת ושל היועצת המשפטית של הכנסת, ומשהוברר מן ההודעה המעדכנת ומן התגובות לה כי ההידברות בין נציגי הקואליציה לנציגי האופוזיציה לא הניבה הסכמות, ניתן לצפות כי יו"ר הכנסת, היועצת המשפטית וועדת הכנסת יפעלו לקביעת הרכב מאוזן יותר של הוועדות, גם בהיעדר הסכמות כאמור".
לאחר שניתנו לצדדים שבועיים להגיע להסכמות, הודיעו היום העותרים נגד הקואליציה, חברי הכנסת מהליכוד וש"ס שפנו לבג"ץ באופן פרטי, כי כישלון ההידברות לא היה מפתיע וכי הקואליציה נוהגת בחוסר תום לב. בעקבות כך קיבל בג"ץ את ההחלטה שמצפה מיו"ר הכנסת מיקי לוי לתקן את הרכב הוועדות ולעדכן בכך את השופטים עד חמישה בספטמבר.

2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יו"ר הכנסת מיקי לוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עו"ד אילן בומבך, שמייצג את חברי הכנסת העותרים, מסר בתגובה להחלטת השופטים: "ההחלטה התקדימית של בג"ץ מבטאת את חוסר הנוחות שיש בייצוג החסר שניתן לאופוזיציה בוועדות הכנסת.
"בשל עיוות רצון הבוחר, השופטים הורו למשיבים לפעול מיידית לתיקון החלוקה ולהגיש הודעה מעדכנת על כך בתוך 10 ימים. אחרת - השופטים ייתנו פסק דין מחייב. מדובר בהחלטה חשובה, שמבטיחה ביקורת אופוזיציונית יעילה, שהיא אחת מאבני היסוד של הדמוקרטיה".
העתירה הוגשה על ידי עו"ד בומבך בשמם של חברי הכנסת דוד ביטן, מירי רגב, קטי שטרית ופטין מולא מהליכוד וחברי הכנסת משה ארבל ומיכאל מלכיאלי מש"ס. הם ביקשו לבטל את ההחלטה מ-12 ביולי, שאישרה את הצעת הוועדה המסדרת בדבר הרכב הוועדות הקבועות בכנסת ובחירת יושבי הראש של הוועדות.
אילן בומבךעו"ד אילן בומבךצילום : ראובן קפונצ׳קי
לפי העתירה, יו"ר הכנסת לוי נהג בניגוד לדין כשהביא את הצעת הוועדה המסדרת לדיון והצבעה במליאת הכנסת. העותרים ביקשו כי ועדת הכנסת תפעיל סמכות ותגבש הצעה חדשה בדבר הרכב הוועדות הקבועות המתחשבות בהרכב הסיעתי ובגודל הסיעות.
העותרים טענו כי לפי יחסי הכוחות בכנסת, ההחלטה הביאה למצב שבו סיעות הקואליציה נהנות מרוב ניכר בוועדות המרכזיות – רוב של שלושה בוועדת הכנסת ורוב של שניים בוועדת הכספים, בוועדת חוקה, חוק ומשפט ובוועדת העבודה והרווחה.
בתגובת הייעוץ המשפטי של הכנסת ויו"ר הכנסת לבג"ץ נכתב כי אין מקום להתערבות שיפוטית בנושא, והפתרון בין היתר "הידברות בין הצדדים". היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כתב כי "עמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת מקובלת עליי".