2 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
מחלקת קורונה בבית החולים רמב"ם, ארכיון
(צילום: שמיר אלבז)
אחרי יומיים שבהם הייתה יציבות במספר החולים הקשים, שוב עלייה מדאיגה. מנתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר (שישי) עולה כי 167 חולי קורונה מאושפזים במצב קשה בבתי החולים ברחבי הארץ, לעומת 151 בעדכון הבוקר של אתמול. 26 מהחולים מחוברים למכונות הנשמה. מדובר במספר החולים הקשים הגבוה ביותר מאז 20 באפריל.
מנתוני משרד הבריאות עולה עוד כי אתמול אובחנו בישראל 2,140 מאומתים לקורונה. זה היום הרביעי ברציפות שבו מאובחנים יותר מ-2,000 מאומתים ביום. בסך הכול בוצעו כ-94 אלף בדיקות אתמול ושיעור החיוביים לא בבדיקות סקר עומד על 2.37% - נתון דומה לזה של הימים האחרים בשבוע.

מהנתונים עולה כי 198 מהמאובחנים, כלומר כמעט 10%, הגיעו מחו"ל. 56 בני אדם ששבו מטורקיה אובחנו כחיוביים לקורונה, וכך גם 39 ששבו מיוון, 17 שבאו מבולגריה ותשעה שהגיעו מארצות הברית. בנוסף אובחנו מאומתים שהגיעו מצרפת, מצרים, אוקראינה, צ'כיה, רומניה, איטליה, הולנד, שווייץ, איסלנד, הונגריה, טנזניה, גרמניה, סרביה, ונצואלה, פולין, מרוקו, אוסטריה, גאורגיה, בריטניה, קפריסין, אוזבקיסטן, ספרד ורוסיה.
במקביל, נכון להבוקר מאובחנים כחולים בקורונה במצב קל 318 משרתים בשירות חובה, קבע ועובדי צה"ל. נכון לאתמול, 682 משרתים נמצאים בבידוד ביתי.
אתמול קיבלו 4,456 ישראלים את מנת החיסון הראשונה. בסך הכל קיבלו מתחילת השבוע 22,983 ישראלים את המנה הראשונה של החיסון, לעומת 15,111 בכל השבוע שעבר. השבוע קיבלו 67,707 ישראלים את מנת החיסון השנייה, לעומת 66,583 בשבוע שעבר.
בתוך כך, הבוקר החל בישראל המבצע למתן מנת החיסון השלישית, שעליו הכריזו אמש ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ. קופות החולים מכבי, מאוחדת וכללית פתחו תורים לחיסון כבר מהיום, וקופת החולים לאומית תפתח תורים החל מיום ראשון.
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש הודיע אתמול לקופות החולים כי החל מיום ראשון יוכלו לחסן במנה שלישית מבוטחים בני 60 ויותר, בתנאי שעברו חמישה חודשים מקבלת החיסון השני. על כוונת משרד הבריאות לפתוח במבצע החיסונים באופן מיידי פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות".
2 צפייה בגלריה
 יפית ואלי שפירא המחוסנים הראשונים שהתחסנו במנה השלישית ברמת השרון
 יפית ואלי שפירא המחוסנים הראשונים שהתחסנו במנה השלישית ברמת השרון
מחוסנים בפעם השלישית. יפית ואלי שפירא
(צילום: דוברות קופת חולים מכבי)
החלטת הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות להתיר חיסון שלישי לבני 60 ויותר מעלה שאלות באשר ליעילות המהלך, וגם באשר להליך אישורו. ד"ר אורן קובילר, וירולוג מבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב וחבר עמותת "מדעת", מצביע על הבעיות המרכזיות שעולות. בעוד עניין הבטיחות נותר פתור, ונראה כי למנת החיסון השלישית לא יהיו תופעות לוואי משמעותיות, שאלת היעילות היא שונה לחלוטין.
"בעיניי אין שום מידע על היעילות של המהלך", אמר ד"ר קובילר, "מה שיש אלה מחקרים קטנים על עלייה ברמת הנוגדנים בעקבות החיסון השלישי בקרב מדוכאי חיסון וכאלה שאינם. רואים עלייה בכמות הנוגדנים, אבל השאלה היא האם זה גם מה שיגרום למניעת מחלה. סביר שזה ימנע הדבקה, אך לא בטוח שזה ישפר את ההגנה מפני מחלה קשה, שכרגע אצל המחוסנים היא מאוד טובה. אני בספק אם החיסון הנוסף יספק יעילות מוגברת מפני מחלה קשה".

"להגן על האוכלוסייה הקשישה"

מומחים אחרים, מנגד, חושבים שהחיסון השלישי הוא חיוני. "אני תומכת בו כי יש ירידה ברורה במועילות של החיסון", אמרה פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא. "זה מאוד בולט, בעיקר בקרב מי שהתחסן מוקדם. בבריטניה החיסון יעיל עדיין בגלל שהמנה השנייה ניתנה לא מזמן".
פרופ' רהב הוסיפה: "העניין המרכזי הוא הירידה בכמות הנוגדנים. זן דלתא גרם לעלייה משמעותית בתחלואה, ומצד שני עבר זמן מקבלת החיסונים. המטרה של המנה השלישית היא רק להגן על האוכלוסייה הקשישה שעלולה לחלות קשה או למות. מה עדיף, לתת לסבא וסבתא את החיסון, או שהם לא יפגשו את הנכדים? המנה השלישית תגן מפני מחלה קשה".
הלילה בחצות נכנסו לתוקף תקנות שמגבילות את היציאה מהארץ למדינות נוספות. התקנות הללו מצטרפות ל"תו הירוק" ו"התו השמח" לאירועים ומטרתן לבלום את התפשטות הנגיף ברחבי הארץ. הממשלה החליטה כרגע שלא לייחס חשיבות למספר המאומתים במכלול השיקולים על הטלת הגבלות דרמטיות כסגר, ומתכוונת לחכות למרחק בלימה אחרון לפני אי-ספיקה של המערכת - ויש לציין כי מדובר על מאות רבות של חולים קשים - מספרים מהם רחוקה כרגע ישראל.