בית משפט ברוסיה גזר היום (ד') שמונה וחצי שנות מאסר על מרינה אובסייניקובה, אשת הטלוויזיה שמעט אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה פרצה לשידור החי של הערוץ הממלכתי הרוסי "ערוץ 1", והניפה כרזה הקוראת לתמוך בקייב ולעצור את המלחמה. העונש נגזר על אובסייניקובה בשל מחאה אחרת שקיימה נגד המלחמה, ביולי 2022, אך נתפס כעוד צעד נקמה של הקרמלין נגד כל מי שמעז להשמיע ביקורת על מרחץ הדמים שהוא מנהל באוקראינה. אובסייניקובה עצמה נמלטה בשנה שעברה מרוסיה, וגזר הדין נמסר בהיעדרה.

5 צפייה בגלריה
מרינה אובסניקובה
מרינה אובסניקובה
מרינה אובסייניקובה. הבעל מערוץ התעמולה Russia Today תבע משמורת מלאה
(מתוך פייסבוק )
אובסייניקובה בת ה-45 זכתה לכותרות בינלאומיות במרץ 2022, כשבזמן משדר החדשות בערוץ 1 הרוסי הופיעה לפתע מאחורי המגישה כשהיא נושאת כרזה שעליה נכתב: "עצרו את המלחמה, אל תאמינו לתעמולה, הם משקרים לכם כאן". לאחר מכן התפטרה מהערוץ, הואשמה בביזוי הצבא הרוסי ונקנסה ב-30 אלף רובל, סכום ששוויו היה אז 270 דולרים. בחודשים הבאים קיימה עוד כמה מחאות פומביות: ביולי 2022 ערכה הפגנת יחיד בכיכר במוסקבה, שבה הניפה כרזה שבה נכתב: "פוטין הוא רוצח. החיילים שלו פאשיסטים. 352 ילדים נהרגו (באוקראינה). כמה עוד ילדים צריכים למות כדי שתעצרו?".
אחרי המחאה שלה ביולי נשלחה אובסייניקובה למעצר בית, אבל חודש לאחר מכן היא הצליחה להתגנב אל מחוץ לגבולות רוסיה ולברוח עם בתה בת ה-11 לצרפת. כעת היא חיה במחתרת, כנראה בפריז. שלטונות רוסיה הציבו אותה ברשימת המבוקשים שלהם והחליטו לשפוט אותה בהיעדרה, צעד שמשמעותו כי אם תשוב אי פעם למדינה תושלך לבית הסוהר.
5 צפייה בגלריה
מפגינה מפריעה במהלך משדר של הטלויזיה הרוסית
מפגינה מפריעה במהלך משדר של הטלויזיה הרוסית
הפריצה לשידור במרץ אשתקד. המשפט? "יש אפס סיכויים לנצח"
על פי הודעת בית המשפט ברוסיה, אובסייניקובה הורשעה בהפצת מידע כוזב על הצבא הרוסי, מעשה שאשתקד, מעט אחרי שפוטין שלח את חייליו לאוקראינה, הוכרז על-ידי הפרלמנט הרוסי כעבירה פלילית. מלבד עונש המאסר במושבת עונשין גם אסר עליה בית המשפט להפעיל חשבונות ברשתות החברתיות בארבע השנים הקרובות.
לפי אתר החדשות העצמאי Mediazone, במהלך משפטה של אובסייניקובה עלו לדוכן העדים כמה מבני משפחתה, בהם בעלה לשעבר ובנה, והעידו נגדה מטעם התביעה. אתר החדשות Meduza דיווח בנוסף כי הבעל, איגור אובסייניקוב, שעובד בערוץ התעמולה הרוסי Russia Today, עתר בחודש שעבר לבית המשפט בדרישה לבטל את זכויות ההורות שלה על שני ילדיהם. קודם לכן השנה שלל ממנה בית משפט את המשמורת על הילדים, והורה לה לשלם לבעלה מזונות.

אין זיכויים ברוסיה

בהודעה שפרסמה ממקום הימצאה לקראת מתן גזר הדין היום מסרה אובסייניקובה כי האישומים נגדה אבסורדיים ונובעים ממניעים פוליטיים: "הם החליטו להעניש אותי על כך שאינני פוחדת ועל כך שאני קוראת לדברים בשמם. אינני מודה באשמה כמובן, ואיני חוזרת בי משום מילה. קיבלתי החלטה קשה מאוד, אבל זו הייתה ההחלטה המוסרית היחידה שקיבלתי בחיי, וכבר שילמתי עליה מחיר כבד מספיק".
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין בשיחה עם המועצה הבטחונית של רוסיה
ולדימיר פוטין בשיחה עם המועצה הבטחונית של רוסיה
נשיא רוסיה פוטין. נערך לעוד כהונה
(צילום: Alexander Kazakov / AP)
משרד החוץ של צרפת, שבה כאמור מתגוררת כעת אובסייניקובה, גינה את הכרעת בית המשפט הרוסי, וטען כי מדובר בנקמה של הרשויות ברוסיה נגד מי שמבקרים את השלטון. עורך דינה, דמיטרי זחבטוב, מסר כי למרשתו אין שום טעם להשתתף במשפט, אך הוסיף שבכוונתה לערער על ההחלטה: "יש אפס סיכויים לנצח. ככל הידוע לנו, אין זיכויים ברוסיה, במיוחד כשהתיק נגוע בפוליטיקה".
אחרי התפטרותה מהטלוויזיה הרוסית אשתקד החלה אובסייניקובה לעבוד בשירות רשת "די וולט" הגרמנית. למרות הסיכון שלקחה כשתקפה בפומבי את שלטונות רוסיה המשיכו רבים – בהם עיתונאים אוקראינים ומתנגדי משטר רוסים – להתייחס אליה בחשדנות, בשל העובדה שעבדה במשך שנים בתקשורת הממלכתית הרוסית, שופרו של פוטין. כאשר ביקרה בקיץ שעבר באוקראינה כדי לסקר משם את המלחמה עבור "די וולט", התקוממו על כך אוקראינים רבים, ודרשו לפטרה.
5 צפייה בגלריה
כוחות משטרה לפיזור הפגנות בסנט פטרסבורג
כוחות משטרה לפיזור הפגנות בסנט פטרסבורג
כוחות הביטחון הרוסיים עוצרים מפגינים אמיצים שהעזו למחות בסנט פטרסבורג נגד המלחמה
(צילום: EPA)
אלפי אזרחים רוסים נקנסו בשנה וחצי האחרונות ומאות הועמדו לדין בגין דברי ביקורת שהשמיעו בפומבי נגד המלחמה שמנהל הצבא הרוסי באוקראינה, במה שנתפס כמבצע מתוזמר של הקרמלין לריסוק האופוזיציה. בשנים האחרונות השליך משטר פוטין אל הכלא את רוב מתנגדיו הבכירים, ובראשם מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, שאחרי שהורעל בידי סוכנויות הביטחון של רוסיה וכמעט מת החליט לשוב מגרמניה לארצו – ונשלח ל-28 שנות מאסר. תחת לחצי הקרמלין והחוקים הדרקוניים שהעביר הפרלמנט הרוסי גם נאלצו ארגוני זכויות אדם ואתרי חדשות עצמאיים להפסיק את פעילותם ברוסיה.
בתוך כך, אם למישהו היה ספק בדבר כוונותיו, נשיא רוסיה פוטין נראה כמי שנערך להישאר בשלטון לפחות עד לשנת 2030. העיתון הרוסי "קומרסנט" דיווח אתמול כי בוועידה שתיערך בחודש הבא עשוי פוטין להכריז כי יתמודד שוב בבחירות לנשיאות שייערכו במרץ הקרוב. לפי העיתון, שנחשב לאחד המכובדים ביותר ברוסיה, הדיווח נשען על מקורות הקרובים ללשכת הנשיא. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב התבקש אתמול להגיב על הדיווח, וטען כי לא ידוע לו דבר על הכרזה כזו שייתן פוטין בנובמבר.
5 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
מנהיג האופוזיציה נבלני מאחורי סורג ובריח. הורעל, חזר לארצו - ונשלח ל-28 שנה בכלא
(צילום: AP)
פוטין, שיהיה החודש בן 71, עלה לשלטון ברוסיה ביום האחרון של שנת 1999 אחרי שקיבל את המושכות מהנשיא בוריס ילצין, ופרק הזמן שבו הוא מכהן כשליט או כשליט בפועל של רוסיה הוא הארוך ביותר מאז יוזף סטלין. בהנחה שאכן יתמודד בבחירות הוא צפוי לנצח ללא קושי, משום שכלי התקשורת והמנגנון הפקידותי ברוסיה מגויסים במלואם למענו, והאופוזיציה הפוליטית שותקה כמעט לחלוטין.