סאוסן ושורוק קסיס מפסוטה החשודות בהתעללות בפעוטות במעון אותו ניהלו
(צילום: אביהו שפירא)

המדינה דרשה להטיל היום (שני) יותר משבע שנות מאסר על סאוסן קסיס (52) ובתה שורוק קסיס (26), מנהלות ומטפלות במעון "סיג'אר ולאקן" שביישוב פסוטה בגליל העליון, לאחר שהורשעו בחודש מרץ בתקיפה והתעללות בפעוטות במעון.
הפרשה נחשפה במאי אשתקד, לאחר שאחת האימהות שלחה את בנה לגן עם מכשיר הקלטה מוחבא בתוך בובה. בהכרעת הדין קבע השופט ארז פורת כי הנאשמות נהגו להטיל אימה על הפעוטות, להשתמש באלימות פיזית ונפשית, ולנקוט צעדי משמעת נוקשים כלפי הפעוטות כולל שימוש באלימות פיזית.
4 צפייה בגלריה
סאוסן ושורוק קסיס בבית המשפט
סאוסן ושורוק קסיס בבית המשפט
נהגו להטיל אימה על פעוטות. סאוסן ושורוק קסיס בבית המשפט
(צילום: אלעד גרשגורן)
שורוק קסיס הורשעה ב-10 עבירות התעללות, כולל התעללות נפשית, ו-14 עבירות של תקיפת קטין בידי אחראי. אמה סאוסן הורשעה בשבע עבירות התעללות, כולל התעללות נפשית, בשמונה עבירות של תקיפת קטין ושתי עבירות תקיפה בנסיבות מחמירות.
לפני תחילת הדיון, אחת האימהות קראה לשתי הנאשמות: "עכשיו אתן מורידות את הראש? גיבורות על ילדים. גיבורות על תינוקות. נתנו לכם את האוצרות שלנו ואתן הרבצתן להם בלי רחמים ונתתן להם אגרופים. גיבורות גדולות".
4 צפייה בגלריה
מרים ג'ריס, אמא לילדה בגן המתעלל, בהכרעת הדין למנהלת ומטפלת של הגן
מרים ג'ריס, אמא לילדה בגן המתעלל, בהכרעת הדין למנהלת ומטפלת של הגן
"נתתי להן תינוק בריא וקיבלתי שבר כלי". חושפת ההתעללות מרים ג'ריס
(צילום: שרון צור)
אחת העדות שהעלתה התביעה לדוכן העדים בשלב הטיעונים לעונש, הייתה מרים ג'ריס, אמו של אחד הפעוטות שנפגעו וזו שחשפה את פרשת ההתעללות. "בגיל שבעה חודשים הכנסתי את הבן שלי למעון", סיפרה האם כשהיא ממררת בבכי על דוכן העדים. "אני הכנסתי לבובה של הבן שלי את מכשיר ההקלטה. נתתי להן תינוק בריא וקיבלתי שבר כלי. התינוק שלי הוכר כנכה 75 אחוז".
ג'ריס הרימה באוויר את חולצתו של בנה, הציגה אותה מול עיני הנאשמות, ושאלה את אחת הנאשמות בבכי - "זוכרת את החולצה הזאת?". היא האשימה, "איזה בעיטות נתת לו בראש כשהוא היה עם החולצה הזאת. הבן שלי בן שנתיים ושמונה חודשים, והוא נרדם רק עם תרופות. הוא סובל משיתוק בעצב העין ופוסט טראומה קשה. אני מקווה שהן לא יראו אור יום, ושיבואו על עונשן".
תיעוד הגננת המתעללת בפעוטון בפסוטה
התובע עו''ד בני פסקל מפרקליטות מחוז חיפה, ציין כי מדובר בתשעה פעוטות שספגו את האלימות הקשה. "בכולם נותרו צלקות, חלקן פיזיות, חלקן נפשיות. מדובר באחד התיקים החמורים שנראו בבית המשפט בתחום עבירות האלימות במוסדות חינוך. הנאשמות חטאו לתפקידן ומעלו באמון שניתן בהן, הן הטילו משטר של אימה. הפעוטות נאלצו לשהות שעות במרחב קטן בלי יכולת לנוע. מי שהעז לזוז זכה לצעדי משמעת נוקשים".
"המשפחות לא ישובו להיות כפי שהיו לפני תחילת האירועים. ההשפעות הן ארוכות טווח", הוסיף התובע, "הפגיעה בהורים היא קשה מאוד. חלק מההורים נושאים תחושה של אשם, למרות שאין סיבה לכך".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהתעללות
תיעוד מהתעללות
"אני מקווה שהן לא יראו אור יום, שיבואו על עונשן". תיעוד ההתעללות
עו''ד פסקל אמר בשלב הטיעונים לעונש כי הפרקליטות תבקש בין 13-7 לסאוסן קסיס, בנוסף לפיצוי כספי משמעותי. בכל הנוגע לשורוק קסיס, הפרקליטות תבקש בין 13-9 שנות מאסר. "הנאשמות לא חדלו מהמעשים בגלל חרטה אלא בגלל תושיית ההורים. יש להחמיר את הענישה של עבריינים במקרים אלה".
מנגד, הסנגור של הנאשמות ביקש להקל בעונשיהן, מתוך התחשבות בנסיבותיהן האישיות של הנאשמות. "אין חולק שמעשי הנאשמות מעשים חמורים ביותר. לכל מעשה חמור יש מחיר, השאלה מה המחיר שיהיה על הנאשמות לשלם", אמר בדיון. הוא ביקש לגזור על סאוסן קסיס עד 20 חודשי מאסר בפועל, ועל שורוק קסיס בין 30-8 חודשי מאסר.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהתעללות
תיעוד מהתעללות
הנאשמות צפויות לעמוד מול תביעה אזרחית. תיעוד ההתעללות
סאוסן אמרה בדיון כי היא "מתנצלת על כל מה שקרה, מבקשת סליחה מאלוהים. אני מבקשת סליחה מכל אמא שפגעתי בילד שלה. אני לא מוצאת את המילים לומר מה אני מרגישה, כי גם אני אמא". בתה שורוק אמרה לשופט כי גם היא "מבקשת סליחה. אהיה אחראית למה שעשיתי עד סוף ימיי. גם אני אמא, אני מבקשת את הסליחה שלכן ואבקש סליחה עד סוף ימיי".
מרים ג'ריס, שחשפה את הפרשה, הגיעה לבית המשפט מלווה בעו"ד סאמי אבו ורדה, מומחה בתביעות נזקי גוף. אבו ורדה מייצג את ג'ריס ואת בנה הפעוט בהליכים האזרחיים, שכן היא צפויה להגיש בקרוב תביעה אזרחית בדרישה לפיצויים כספיים בסך מיליוני שקלים נגד הנאשמות ורשויות המדינה, שלא דאגו לפיקוח מתאים.
ממטה המאבק למען הילדים נמסר: "אנחנו מברכים על הענישה החמורה שהפרקליטות החלה לדרוש, כלפי אלו שהעזו, ברשעות שלא ידעה גבולות, להרים יד על פעוטות חסרי ישע ולצלק את גופם ונפשם לכל החיים. אנו קוראים לממשלה לתקן מיד את חוק המצלמות, כדי לפעול לאיתור ומניעה בזמן, כך שאף ילד לא יחזור יותר נכה מהגן".