הסריקות אחר המהגרים שהיו על סירת הגומי שנפלטה לחופי נתניה נמשכות, כשבמקביל בצה"ל מתחקרים כיצד חדרה הסירה לשטח המים הטריטוריאליים של ישראל.

4 צפייה בגלריה
השיטור הימי בסירה שנפלטה לחוף בנתניה
השיטור הימי בסירה שנפלטה לחוף בנתניה
הסירה שנפלטה אל החוף
(צילום: רענן בן צור)
4 צפייה בגלריה
הסירה שנפלטה לחוף בנתניה
הסירה שנפלטה לחוף בנתניה
מסמכים, בגדים ובקבוקי מים על הסירה שנפלטה מהים
(צילום: דוברות המשטרה)
בצה"ל - שמשתתף בסריקות באמצעות חיל הים - מתחקרים גם מה הרקע להגעת הסירה, לצד חקירת המשטרה בנושא. הסירה, נזכיר, אותרה הבוקר בחוף על-ידי עובדי אגף החופים של עיריית נתניה, במסגרת הסריקות היומיות. הם מצאו בה ציוד ומסמכים של אזרחים זרים, בהם דרכונים של שמונה בני אדם מטורקיה וסומליה - כולל ילדים. כמו כן, נמצאו על הסירה בקבוקי מים, בגדים, עוגות וחטיפי אנרגיה.
מצה"ל נמסר כי "כוחות הביטחון איתרו כלי שיט נטוש בסמוך לרצועת החוף במרכז הארץ. כוחות משטרה הופנו למקום האירוע לטיפול בממצאים. כחלק מפעילות הביטחון השוטף של זרוע הים במרחב הימי, כלי השיט של הזרוע פועלים באופן שוטף לסריקת המרחב, בין היתר לאיתור וחיפוש אחר ממצאים נוספים במידה וקיימים".
מנהל אגף החופים בנתניה אמר כי "הסירה זוהתה עשרות מטרים בתוך המים, בין חוף העונות לחוף צאנז". לפי גודל הסירה, ההערכות הן שהיו עליה אנשים רבים, וקיים חשש מכך שהם טבעו - על אף שלא ידוע מה עלה בגורלם. בשל הזרמים בים, אם אכן הנעדרים טבעו - לא ברור היכן גופותיהם ייפלטו מהמים.
4 צפייה בגלריה
השיטור הימי בסירה שנפלטה לחוף בנתניה
השיטור הימי בסירה שנפלטה לחוף בנתניה
סריקות בלב ים
(צילום: רענן בן צור)
המשטרה מבצעת כאמור סריקות, ואף העלתה רחפן מעל המים בניסיון לאתר את הנעדרים. במקביל, כוחות השיטור הימי מבצעים סריקות במים באמצעות סירות ואופנועי ים. "המשטרה, בשיתוף שוטרי השיטור הימי, פתחו לפני זמן קצר בסריקות עם קבלת דיווח מגורמי עירייה על סירת גומי שנפלטה לחוף הים בעיר - כאשר בסירה לא היו אנשים אך נמצא בה ציוד אישי רב ומסמכים", נמסר. "המשטרה והשיטור הימי סורקים בים ובחוף לאיתור יושבי הסירה, לצד בחינת המסמכים על-ידי גורמי החקירות".

ניסיונות החצייה שמסתיימים במוות

מסתננים רבים מנסים לחצות את הים התיכון לאירופה, ורבים מהם טובעים למוות לפני ההגעה ליעד. כך למשל, בחודש יוני האחרון 78 בני אדם נספו בהתהפכות סירת מסתננים מול חופי יוון, ומשמר החופים של המדינה חילץ מהמים יותר מ-100 ניצולים. הסירה הייתה בדרכה מלוב לאיטליה: תחילה הפליגה ממצרים, ב-10 ביוני עצרה בעיר הלובית טוברוק כדי להעלות אליה מהגרים, ואז המשיכה בדרכה. על הסירה היו בעיקר מהגרים ממצרים, פקיסטן וסוריה, אבל גם כמה מהשטחים הפלסטיניים.
בחודש ספטמבר אשתקד, סירה של מהגרים שיצאה מלבנון טבעה בים התיכון, מול חופי העיר טרטוס במערב סוריה, ולפחות 34 בני אדם טבעו למוות. כחצי שנה קודם לכן, לפחות תשעה בני אדם נהרגו בטביעת סירה מול חופי עיר הנמל טריפולי שבלבנון.
4 צפייה בגלריה
   יוון אסון טביעת ספינה של מהגרים הספינה ש התהפכה כפי שצולמה על ידי משמר החופים היווני יומיים לפני כן
   יוון אסון טביעת ספינה של מהגרים הספינה ש התהפכה כפי שצולמה על ידי משמר החופים היווני יומיים לפני כן
הספינה שטבעה מול חופי יוון בחודש יוני האחרון
(צילום: AFP / HELLENIC COASTGUARD)
יוון ומדינות אחרות בדרום אירופה, בהן איטליה, ספרד ומלטה, משמשות כשער הכניסה של המוני מסתננים ליבשת, ואחרי הגיעם אליהן מנסים רבים מהם להמשיך צפונה, אל מדינות אירופה העשירות יותר. את הדרך למדינות הדרום עושים המהגרים בספינות וסירות רעועות, תוך שהם משלמים סכומי כסף גדולים למבריחים וסופגים לא פעם יחס אכזרי והתעללויות. ניצולים ששרדו את האסון מול חופי יוון סיפרו כי גם הם נאלצו לשלם 4,500 דולרים כל אחד כדי להצטרף למסע של המבריחים לאיטליה.
בניסיון להפחית את זרם המסתננים, בשנים האחרונות הקשיחו מדינות דרום אירופה את מדיניות הגבולות שלהן, ובין השאר הציבו גדרות והגבירו את הסיורים שהן עורכות בים כדי למנוע חדירה של סירות מהגרים אל המים שלהן. נוסף על כך, הן מנהלות מבצע לפירוק רשתות הברחת המהגרים באפריקה ובמזרח התיכון. מאות רבות של מסתננים מתים מדי שנה בים התיכון בדרכם לאירופה. רבים אחרים מגיעים ליבשת רק אחרי מסע שבו הם סופגים התעללות מצד המבריחים המארגנים את המסע.