נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואנשיו נערכים בימים אלו ליישום אחת מהבטחות הבחירות שלו: כינוס פסגה עולמית למען הדמוקרטיה. מדובר בוועידה ראשונה מסוגה שבו ידונו נציגים מ-100 מדינות בעולם בדרכים למנוע שחיקה של משטרים דמוקרטיים ברחבי תבל ולהגן על זכויות אדם וחירויות אזרח.
3 צפייה בגלריה
בנט ביידן ארדואן
בנט ביידן ארדואן
בנט, ביידן וארדואן. ישראל הוזמנה, טורקיה לא
(צילום: יואב דודקוביץ',EPA,AP)
אולם פעילי זכויות אדם מטילים בספק את יכולתו של הכינוס הווירטואלי להשיג את מטרותיו, לנוכח העובדה שבין המנהיגים שהוזמנו נמנים גם כאלו שמובילים את ארצותיהם לכיוון אוטוריטרי, ובהם נשיא הפיליפינים רורדיגו דוטרטה. "אם המטרה היא שהפסגה הזו תהיה יותר מסתם מפגש, כל מי שמשתתף בה, כולל ארה"ב, צריך להפגין בשנה הקרובה מחויבויות משמעותיות בנוגע לדמוקרטיה וזכויות אדם", אומרץ אנני בויאג'ין, סגנית נשיא ב"בית החירות", ארגון שמטרתו קידום זכויות אדם ודמוקרטיה בעולם.
גורם בממשל האמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוועידה שמתוכננת להתקיים בחודש הבא תהיה רק "התחלה" של שיח ארוך טווח בנוגע לדמוקרטיה, וכי מדינות שירצו לקבל הזמנה לפסגה נוספת בשנה הבאה, יידרשו להוציא לפועל רפורמות הנוגעות לסוגיה.
הוועידה, שתיערך בין 9 ל-10 בדצמבר, מהווה חלק מניסיונו של ביידן לממש את אחד מיעדיו המרכזיים במדיניות החוץ, שעליו הכריז בנאום שנשא בחודש פברואר, זמן קצר לאחר שנכנס לבית הלבן. ביידן הצהיר אז שארה"ב תשוב לזירה הבינלאומית ותשיב מאבק לכוחות אוטוריטריים בהובלתן של סין ורוסיה – אחרי ארבע שנים שבהן קודמו דונלד טראמפ שיבח מנהיגים דיקטטוריים כמו הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי והנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. כחלק מהמדיניות החדשה, ממשל ביידן אף הכניס בשבוע שעבר את חברת הסייבר-ההתקפי הישראלית NSO, שמואשמת בסיפוק כלי ריכול למשטרים אוטוריטריים, לרשימה השחורה שלו.

באתר החדשות "פוליטיקו" דווח כי לפי רשימה ראשונית של המדינות המוזמנות לוועידה, ישתתפו בה מצד אחד דמוקרטיות ותיקות כמו צרפת ושבדיה, אך גם כמה מדינות שבהן הדמוקרטיה אינה מבוססת דיו – ולטענת מבקריהן מעמדה בהן רק הולך ומידרדר – כמו הודו, פולין והפיליפינים. כמה מבעלות בריתה החשובות של ארה"ב באסיה מוזמנות לאירוע, כמו יפן ודרום קוריאה, אך בעלות ברית אחרות לא, ובהן תאילנד. במזרח התיכון רשימת המוזמנות מצומצמת למדי, וכוללת את ישראל ועיראק. שמותיהן של מצרים, וטורקיה שחברה בנאט"ו, לא מופיעות ברשימת המוזמנות הראשונית, שגורם בממשל אישר בפני רויטרס את אמינותה.
ארגונים שמקדמים זכויות אדם שיבחו את הבטחתו של ביידן להציב את הסוגיה בראש סדר העדיפויות שלו, אולם כעת מביעים מורת רוח מהזמנתן של מדינות בעלות רקורד בעייתי בתחום ל"פסגת הדמוקרטיה". עם זאת, חלקם מכיר בכך שהיו גם שיקולים אסטרטגיים מאחורי הזמנת אותן מדינות.
"ברור ששיקולים אסטרטגיים בנוגע לבלימה של סין משפיעים על הזמנת דמוקרטיות מאוד בעייתיות שהולכות ומידרדרות, כמו הודו והפיליפינים שנמצאות בשכונה של סין", אומרת איימי הות'ורן, חוקרת מארגון בשם "פרויקט הדמוקרטיה של המזרח התיכון". "אותו דבר אפשר לומר על הזמנתה של הדמוקרטיה הלקויה-עמוקות של עיראק, השכנה של היריבה של ארה"ב – התאוקרטיה האיראנית".
3 צפייה בגלריה
ראש מממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי. היו גם שיקולים אסטרטגיים בהזמנה לוועידה
ראש מממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי. היו גם שיקולים אסטרטגיים בהזמנה לוועידה
ראש מממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי. היו גם שיקולים אסטרטגיים בהזמנה לוועידה
(צילום: gettyimages)
גורם בכיר בממשל בוושינגטון אמר לרויטרס כי בהכנת הפסגה נשלחו הזמנות למדינות בעלות "ניסיון" שונה בכל הנוגע לדמוקרטיה. "המטרה לא הייתה לומר 'את דמוקרטיה, את לא דמוקרטיה'. זה לא התהליך שעברנו", אמר. גורמים נוספים ציינו כי הממשל נדרש "לקבל החלטות" כדי להבטיח גיוון אזורי והשתתפות רחבה בפסגה.
פולין – שהאיחוד האירופי מאשים את ממשלתה הימנית בפגיעה בדמוקרטיה, בזכויות אדם ובעצמאות מערכת המשפט – הוזמנה כאמור לוועידה. עם זאת, מקור בממשלה בוורשה אמר לרויטרס כי גורמים שם הביעו תרעומת על מסר קודם שנשלח מוושינגטון, וממנו עולה כי הוצבו תנאים להשתתפות פולין בפסגה.
המסר הזה, כך לפי הגורם בוורשה, כלל רשימה של פעולות מוצעות על מנת שפולין תפגין את מחויבותה לדמוקרטיה, כולל כיבוד זכויות להט"ב – נקודת מחלוקת מרכזית ביחסיה של וושינגטון עם הממשלה בפולין, שפעלה להגבלת הזכויות הללו. גורמים אמריקניים הדגישו כי לא הוצבו תנאים להשתתפות של מדינות כלשהן בוועידה, אך לדבריהם התקווה היא שאותן מדינות יפגינו ביוזמתן נכונות לשמור על הדמוקרטיה וזכויות אדם.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
תומכי טראמפ בהסתערות על הקונגרס בתחילת השנה. "אף אחד לא מושלם"
(צילום: AFP)
"בכל ההתקשרויות הדיפלומטיות שלנו סביב הפסגה הגענו ממקום של צניעות – והכרה בכך שאף דמוקרטיה, כולל כמובן ארה"ב, אינה משולמת", אמר אחד הגורמים לרויטרס. ברקע הדברים שלו עומדות הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה שעברה, שאת תוצאותיהן טראמפ ממשיך לדחות ולטעון ללא כל הוכחה שהן היו רצופות זיופים. תומכיו אף הסתערו על הקונגרס בוושינגטון בניסיון נואש למנוע את אשרור ניצחונו של ביידן.