גורמים במודיעין האמריקני, שערכו תדרוך לחברי קונגרס בשבוע האחרון, אמרו כי אף שישראל שחקה את יכולות הלחימה של חמאס במהלך המלחמה - היא לא מתקרבת עדיין להשמדת ארגון הטרור. כך דיווח אמש (חמישי) העיתון "ניו יורק טיימס".
2 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
לא קרובים להשמדה. לוחמים בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
לפי הדיווח, גורמים אמריקניים תוהים אם היעד של השמדת חמאס הוא בכלל יעד ריאלי, לנוכח העובדה שהוא פועל ככוח גרילה, ומתחבא ברשת מנהרות שקשה לחדור אותה. לדברי הגורמים האמריקניים, יעד ממשי יותר הוא החלשת הכוח הקרבי של חמאס.
לפי הדיווח, בתדרוך החסוי למחוקקים לא סיפקו להם גורמי המודיעין הערכות בנוגע למספרי המחבלים שחוסלו במלחמה, או האזרחים הפלסטינים שנהרגו. שר הביטחון יואב גלנט העריך לאחרונה כי לפחות 10,000 מחבלי חמאס נהרגו ועוד 10,000 נוספים נפצעו והפכו ללא-כשירים - ולדבריו מדובר בסך הכול כחצי ממחבלי חמאס. מנגד, כך לפי הדיווח, גורמי המודיעין האמריקניים נמנעים מלנקוב במספרים - כיוון שהם סבורים שההערכות הללו לא אמינות, וגם חסרות טעם.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בנימין נתניהו
יואב גלנט בנימין נתניהו
ההערכות בארה"ב נמוכות יותר. יואב גלנט ובנימין נתניהו
(צילום: טל שחר, נעם ריבקין פנטון)
ב"טיימס" מציינים גם כי למרות שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר בחודש שעבר שצה"ל השמיד כבר שני שלישים מגדודי חמאס, גורמים אמריקנים אמרו בשיחות פרטיות שההערכות שלהם הן נמוכות יותר, וכי אולי רק שליש ממחבלי חמאס נהרגו. בעיתון מוסיפים כי לפני המלחמה, ההערכות הן שלחמאס היו בין 20,000 ל-25,000 לוחמים.
כך או כך, הגורמים האמריקניים הוסיפו שהניסיון של ארה"ב מלמד שספירת כמות ההרוגים בקרב האויב הוא בגדר "משחק של שוטים". לדבריהם, מבצעים שבהם נהרגים אותם חמושים מובילים לעתים קרובות להקצנה בקרב אחרים - באופן שרק ממלא מחדש את שורותיהם של אותם ארגונים. בנוסף, הגורמים טוענים כי ספירת הרוגי האויב לא בהכרח מלמדת על השגת יעדי המלחמה.
בהצהרה שמסר שלשום, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא סבור ש"ניצחון מוחלט" נמצא "במרחק נגיעה" ויושג "תוך חודשים", כלשונו. שר הביטחון יואב גלנט, מצידו, פירט השבוע כי "גדודי חמאס פורקו ואינם מתפקדים במסגרות צבאיות", והוסיף כי "התמרון הקרקעי הוא מהמורכבים והמסובכים ביותר בהיסטוריית המלחמות". גלנט ציין כי הלחץ הצבאי מקדם את פירוק חמאס כגוף שלטוני, ולדבריו, "יחיא סינוואר נמצא במנוסה מצה"ל. הוא עובר ממסתור למסתור ולא מצליח לתקשר עם כוחותיו".
פורסם לראשונה: 23:34, 08.02.24