ב-11 בנובמבר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי חמאס "איבד הלכה למעשה את השליטה על צפון הרצועה". ב-11 בדצמבר שר הביטחון יואב גלנט אמר שהארגון "על סף פירוק". אבל מאז חלפו כמעט חודשיים - ועדויות חדשות מראות על חזרה של חמאס לאזורים שאותם צה"ל כבר כבש - ומהם נסוג.
לפי עדויות, שפורסמו בכתבה של סוכנות הידיעות AP, חמאס הציב שוטרים בעיר עזה והחל בימים האחרונים לשלם משכורות חלקיות לכמה מעובדי הציבור שלו בעיר. במקביל, פרסם דובר צה"ל סרטון המראה את היחס של חמאס לעזתים בחאן יונס - מכים באלות אזרחים שמחכים לסיוע, וחוסמים את אלו שמנסים להתפנות.

ארבעה מתושבי עזה אמרו ל-AP כי שוטרי חמאס בלבוש אזרחי התמקמו ליד מטה המשטרה ומשרדי ממשל אחרים, כולל בית החולים שיפא. התושבים אמרו שהם ראו חזרה של עובדי ציבור, ואז הפצצות אוויריות של צה"ל ליד אותם מקומות - במערב ובצפון מערב העיר עזה.
בכיר בחמאס אמר לסוכנות הידיעות כי חזרת המשטרה מראה על ניסיון "להשיב מחדש את הסדר", לאחר הנסיגה של צה"ל מכמה אזורים בצפון הרצועה. לדבריו, מנהיגי חמאס הורו על השבת הסדר באזורים בצפון הרצועה שמהם צה"ל נסוג, כולל מניעת ביזת חנויות ובתים שננטשו על ידי העזתים שהתפנו דרומה.
1 צפייה בגלריה
 תיעוד של פעילות הכוחות במרחב עיסא
 תיעוד של פעילות הכוחות במרחב עיסא
צה"ל בפשיטות בעיר עזה, אחרי הנסיגה. חמאס החל לחזור
(צילום: דובר צה"ל)
סעיד עבדל-באר המתגורר בעזה אמר כי קרוב משפחתו קיבל כספים משוטר של חמאס שחילק משכורות של 200 דולר לעובדי ממשל, ובהם שוטרים ועובדי עירייה. התשלום החלקי של המשכורות לפחות לחלק מהעובדים מהווה מסר של חמאס שישראל לא הצליחה לחסל אותו, אף שלפי גלנט 10,000 מחבלים חוסלו מתחילת המלחמה.
אחמד אבו הדרוס, אף הוא תושב העיר עזה, אמר כי מטוסי חיל האוויר תקפו כמה פעמים את האזור שבו הוקם המטה החליפי של חמאס.
פורום המפקדים במילואים שלחמו בעזה הגיב לחזרת חמאס לצפון הרצועה באומרו: "המציאות בשטח מוכיחה את הצורך בדרישתנו מהקבינט להשלים את פינוי האוכלוסייה מצפון הרצועה ולמנוע חזרה לאותו אזור עד השלמת יעדי המלחמה - השמדת חמאס והחזרת החטופים. כל בר דעת מבין שסד"כ של חטיבה לא מסוגל לשלוט באופן אפקטיבי באזור כה גדול, ולצערנו הרב אנו עתידים לראות בעתיד הקרוב המשך התחזקות של חמאס באזורים הללו".
בתוך כך, דובר צה"ל בערבית פרסם סרטונים מחאן יונס, שצולמו בשבועות האחרונים ושבהם ניתן לראות חמושים מונעים גישה לסיוע ההומניטרי במרחב בית החולים "אמל", מכים אזרחים שמחכים לסיוע ויורים לאוויר כדי להבריח אותם.
בתיעוד אחר נראים חמושים חוסמים אזרחים המנסים להתפנות מערבה, אל האזור ההומניטרי. "זו עוד דוגמה מיני רבות לשחיתות ולאכזריות המאפיינות את חיי האוכלוסייה תחת שליטת חמאס", נכתב בהודעת דובר צה"ל בערבית.