בישראל הביעו אופטימיות זהירה, בארצות הברית אמרו שהפסגה בפריז יכולה להוביל לפריצת דרך, במצרים המתווכת פירטו את המתווה שעל הפרק - אבל חמאס בשלו. בכירים בחמאס הביעו אמש (שבת) פסימיות בנוגע להסכם מול ישראל, כשברקע דווקא דיווחים על התגמשות מצד ארגון הטרור במגעים - ואמרו כי הדרישה להפסקת הלחימה בעינה עומדת.
בינתיים, ולאחר שקבינט המלחמה קיבל עדכון על המגעים בפריז וסקירה ממנהלי המשא ומתן, הוחלט בתום התייעצות טלפונית כי משלחת ישראלית תצא בימים הקרובים להמשך השיחות בדוחא שבקטאר.
טאהר אל-נונו, יועץ התקשורת של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, טען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "רוצה להמשיך במלחמה גם אם היא נוגדת את האינטרסים הישראליים". הוא טען כי חמאס ממשיך לדרוש במשא ומתן את סיום המלחמה ונסיגת צה"ל מרצועת עזה. "אי-אפשר לדבר על הפסקת אש זמנית בלי לעצור את המלחמה, להסיג את הכיבוש ולמסור סיוע הומניטרי, ועל כך לא נוותר", אמר. "עוד לא הגענו לשלב של דיבור על חילופי שבויים", הוסיף.
4 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
העצרת בכיכר החטופים, אמש
(צילום: דנה קופל)
"האויב רקם נרטיב של משא ומתן שאין לנו מה לעשות איתו", אמר אמש בכיר חמאס בחו"ל מחמוד אל-מרדאווי, בריאיון לרשת אל-מיאדין. "עד עכשיו, לא קיבלנו שום דבר מהמתווכים על מה שמוצע בפריז, כדי שנוכל להעריך ולהתבסס עליו". הוא טען כי "נכשלו כל ניסיונותיו של האויב להשיג בשולחן המשא ומתן את מה שלא השיג בשטח".
בדיווח ב"אל-ערביה" טען מקור בחמאס כי 15 אסירים פלסטינים שמרצים עונשי מאסר ממושכים ישוחררו עבור כל חטוף ישראלי שאינו חייל בכל יום הפוגה. אותו גורם בחמאס טען כי השלב הראשון יכלול את שחרור "כל הישראלים שאינם חיילים" - אבל כאמור, בכירים בחמאס טענו כי כלל לא קיבלו את ההצעה שהועלתה בפריז.
בכיר מצרי אמר כי המתווכים מחכים לתשובה הרשמית של ישראל להצעה. לדבריו, ההצעה תאפשר למאות משאיות סיוע להיכנס לעזה מדי יום, ובכלל זאת לצפון הרצועה. הוא טען כי שני הצדדים מסכימים שבמהלך ההפוגה יימשכו השיחות לשחרור חטופים נוספים ולהפסקת אש קבועה.

המתווה שעל הפרק

על פי המתווה המוסכם, ישראל וחמאס יקיימו משא ומתן על עסקה לשחרור חטופים והפסקת אש. על פי הדיווחים, השלב הראשון בעסקה הוא הומניטרי – קרי שחרור מהשבי מעזה של 35 עד 40 ילדים, נשים, מבוגרים (מעל גיל 60) וחולים (כולל חולים צעירים). ישראל לוחצת להוסיף למתווה ההומניטרי גם חיילות.
4 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
במצרים מאמינים: מאות משאיות סיוע יוכלו להיכנס מדי יום לעזה במסגרת ההפוגה
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
בתמורה לשחרור החטופים, ישראל תסכים להפסקת אש של כמה שבועות מבלי שתתחייב על סיום המלחמה. המתווכים שואפים לנצל את הפסקת האש כדי לקיים משא ומתן לעסקה יותר גדולה שתמשיך את הפסקת האש הנוכחית, ותתבצע "גב לגב" - מיד אחריה. גם העסקה הקודמת החלה בשחרור של 50 חטופים והסתיימה בשחרור של יותר מ-100. השאיפה של המתווכים היא לסגור את כל הפרטים בשבועיים הקרובים כדי שהעסקה תצא לדרך עוד לפני הרמדאן, שמתחיל השנה ב-10 במרץ.
במשא ומתן ידונו הצדדים בתנאי העסקה ובפירוט שלה, כולל המפתחות לשחרור האסירים. ישראל עומדת על כך שיישמר המפתח לשחרור ילדים ונשים מהעסקה הקודמת, קרי שלושה אסירים לחטוף – אך מסכימה כי ביחס לגברים מבוגרים וחולים המפתח ישתנה לגבי מספרי האסירים. לפי הערכות, בסך הכל ישוחררו כמה מאות מחבלים – אך פחות ממה שחמאס הצהיר, בוודאי לפני חודש.
במהלך המשא ומתן ידונו גם בקווי הנסיגה של צה"ל, כשישנה דרישה לאפשר חזרת אזרחים מדרום לצפון הרצועה. ישראל צפויה לגלות כאן גמישות וייתכן שתורשה חזרת נשים וילדים לצפון הרצועה. כמו בעסקה הראשונה, חמאס דורש מישראל להימנע מהפעלת מל"טים ומטוסים מעל שמי הרצועה בזמן הפסקת האש.

רבבות בכיכר: "לא לפספס הזדמנות"

אמש השתתפו רבבות בעצרת בכיכר החטופים תחת המסר - "בוחרים בחטופים". משפחות חטופים קראו על בימת העצרת: "מגבים את המשלחת הישראלית לפריז במשימתם להחזרת כלל החטופים - החיים והנרצחים". על הבמה עלתה מיכל לובנוב, אשתו של החטוף אלכס לובנוב הנמצאת בחודש השמיני להיריונה. אליהו ליבמן, אביו של החטוף אליקים ליבמן וראש מועצת קריית ארבע, נשא תפילה לשלום החיילים והחטופים.
4 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
מיכל לובנוב שבחודש השמיני להיריונה, ושבעלה אלכס בשבי
(צילום: דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
רבבות בכיכר החטופים
(צילום: דנה קופל)
שחר לוי, בנו של איתן לוי ז"ל אשר גופתו מוחזקת בשבי חמאס ותאריך יום הולדתו חל בשבת, אמר: "היום קשה לי יותר מתמיד, היום אבי היה צריך לחגוג את יום הולדתו ה 54, אבל לעד יישאר בן 53. יחד עם משפחות החטופים, אנו קוראים לנציגי המשלחת הישראלית לפריז להפוך כל אבן ולא להרפות עד אשר יחזרו עם עסקה הכוללת את כולם. גם את הנרצחים שיחזרו לאדמת ישראל לקבורה יהודית כשרה באדמותינו. אם לא יונח מתווה חדש עד הרמדאן, אנחנו נפספס הזדמנות ונאבד זמן יקר מאוד מה שיביא לשיירת ארונות של כל יקירינו".
יעל אדר, אימו של תמיר אדר ז"ל שנרצח בשבי חמאס ושגופתו מוחזקת בעזה, נאמה בלייב מהעצרת המקבילה בירושלים: "אני עומדת כאן וזועקת 'השיבו את כולם' - את החיים לשיקום ואת הנרצחים לקבורה. אתם חייבים להשיב את בני שנרצח ואת כל הנרצחים ולאפשר לנו המשפחות ההרוסות לבנות את עצמנו מחדש. על הקבינט והעומד בראשו לאפשר לצוות המשא ומתן למצות כל סיכוי לעסקה, להמשיך את הדיונים בוועידת פריז עד שתושג הסכמה. אין לנו פריבילגיה לוותר על הסיכויים".
ענת אנגרסט, אימו של החטוף מתן אנגרסט: "אנו מחזקים אותך ראש הממשלה שלנו להמשיך בדרך האמיצה שאתה מוביל, להימנע מרעשי רקע. אתה מוקף בחברי קבינט ובצוות משא ומתן מדהימים ויש לכם את היכולת לעשות זאת".
אחרי הדיווחים על אופטימיות זהירה, קבינט המלחמה התכנס אמש לדיון טלפוני שבמהלכו קיבלו חבריו עדכון על עקרונות המתווה למשא ומתן לעסקת חטופים, שסוכמו בפסגת פריז השנייה.
אמש, בהתייחסות ראשונה להתקדמות לעבר עסקה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנו פועלים להשיג מתווה נוסף לשחרור חטופינו, וכן להשלמת חיסול גדודי החמאס ברפיח. בתחילת השבוע אכנס את הקבינט לאישור התוכניות המבצעיות לפעולה ברפיח, כולל פינוי האוכלוסייה האזרחית משם. רק שילוב של לחץ צבאי ומשא ומתן תקיף יביא לשחרור חטופינו, לחיסול החמאס ולהשגת כל יעדי המלחמה".