חלל נוסף בלחימה של צה"ל בבית החולים הגדול ברצועה: יממה לאחר תחילת הפשיטה על בית החולים שיפא בעזה, הותר לפרסום כי לוחם המילואים סבסטיאן איון, בן 51 מראש העין, נפל בקרבות באזור. בשנתיים האחרונות התמודד איון עם מחלת הסרטן והצליח להחלים ממנה, ולמרות זאת בחר להתנדב למילואים עם פרוץ המלחמה.
רס"ב במיל' איון שימש כמפקד בחפ"ק מח״ט 401. הוא ההרוג השני בלחימה בשיפא מתחילת הפשיטה, לאחר שאתמול נפל לוחם חטיבת הנח"ל, סמ"ר מתן וינוגרדוב. מתחילת המלחמה נפלו 594 חיילים, 251 מהם מתחילת התמרון בעזה.
4 צפייה בגלריה
רס״ב (מיל׳) סבסטיאן איון
רס״ב (מיל׳) סבסטיאן איון
רס״ב (מיל׳) סבסטיאן איון
(צילום: דובר צה"ל)
"אין לנו בית אחר ואין לנו אפשרות להפסיד, חייבים לנצח", כתב ב-27 בינואר בעמוד הפייסבוק שלו סבסטיאן איון, אחד מלוחמי המילואים המבוגרים שנפלו מתחילת המלחמה.
יהודה ראובני, חבר קרוב של סבסטיאן, סיפר: "הוא גרוש ואב לילדים, הילדים וגרושתו גרים בקריות. הוא היה אבא מדהים וחבר עוד יותר מדהים. איש עם לב וחיוך ורצון לעזור. נכון שאומרים את זה על כולם, אבל הוא היה חריג בקטע הזה. הוא היה חלק מקבוצת אופנוענים. היינו מטיילים בשבתות והיינו עושים גם טיולים בחו"ל ביחד. היה לו אופנוע כבד כמוני, ככה הכרנו. כל החברים בהלם. הוא עלה מארגנטינה לישראל. השם שלו בתעודת זהות זה סבסטיאן אבל כולם קראו לו 'סבי'. אני עדיין לא מעכל שהוא איננו".
על התנדבותו למילואים סיפר: "הקטע של הצבא היה אצלו בדם. הוא התנדב במשך שנים. הוא היה הרבה מעל גיל המילואים והוא תמיד התנדב למילואים. היה יוצא תמיד לחודש מילואים. זה מישהו שאהב את המדינה ברמות שאי-אפשר להסביר. הוא ניצח את הסרטן. הוא היה חולה והצליח להתגבר על זה. כולנו תמכנו בו. זה היה בשנתיים האחרונות. למרות שהוא החלים מסרטן ולמרות גילו הוא התנדב למילואים במלחמה. זה הבן-אדם. אדם מסוג אחר לגמרי".
הפשיטה על שיפא החלה אתמול בשעה 2:30 הלילה, כחלק מפעולה מפתיעה שנפתחה בכיתור בית החולים על ידי חטיבה 401 של אוגדה 162 וכוחות מיוחדים שנכנסו לבית החולים.
אמש הודיע דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי כי עד כה נעצרו "יותר מ-200 מחבלים בבית החולים". לדבריו, "המחבלים במקום דאגו קודם לעצמם, על חשבון מטופלים ואזרחים ששהו בבית החולים. חמאס מנצל אזרחים וחולים כמגן אנושי. נמשיך לתקוף בכל מקום שבו חמאס ינסה לשקם את אחיזתו". הצבא פרסם תיעוד מבית החולים שבו נראים לוחמי שייטת 13 בהיתקלויות עם מחבלים.
בפעילות בבית החולים חוסלו עד כה יותר מ-50 מחבלים בקרבות, שחלקם התרחשו מתוך חדרי המוסד הרפואי. צה״ל ושב״כ, כוחות שייטת 13 וצוות הקרב של חטיבה 401 בהובלת אוגדה 162 ממשיכים לפעול במרחב. דובר צה"ל עדכן כי הלוחמים מחסלים מחבלים בקרבות פנים מול פנים ומאתרים אמצעי לחימה, תוך מניעת פגיעה באזרחים, חולים, צוותים רפואיים וציוד רפואי.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מתיקפות צה"ל ברצועה
תיעוד מתיקפות צה"ל ברצועה
לוחמי צה"ל ממשיכים בפעילות בשיפא
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מתיקפות צה"ל ברצועה
תיעוד מתיקפות צה"ל ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מתיקפות צה"ל ברצועה
תיעוד מתיקפות צה"ל ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)

עם תחילת הפשיטה, טנקים ונגמ"שים כיתרו את בית החולים, ואת הפעולה ליווה גם חיל האוויר. שעות אחרי שהפעולה החלה, בצבא אמרו שהושגה שליטה על המרחב. לפי צה"ל, חמאס מנסה שוב להפוך את שיפא למפקדת טרור ראשית בצפון הרצועה. מאתמול, צה"ל קורא למחבלים לצאת מבית החולים ולהסגיר עצמם, ובמקביל לאזרחים העזתים להתפנות מהאזור. בצבא משתמשים בין היתר ברחפנים ובטכנולוגיות מיוחדות כדי להביא ליחידות יתרונות מודיעיניים ומבצעיים.
הגרי אמר עוד "צה"ל החל במבצע בעקבות מידע מודיעיני מבוסס שחייב פעולה מיידית. אנחנו יודעים שבכירים בחמאס התאגדו מחדש בתוך שיפא ומפקדים משם על פעולות נגד ישראל. הפעילות הממוקדת שלנו היא לא רק הכרח מבצעית, היא חובה גלובלית. אנחנו קוראים לכל מחבלי חמאס המסתתרים בבתי חולים להיכנע באופן מיידי. אסור לנצל מתקנים רפואיים לצורכי טרור, חמאס חייב לתת דין וחשבון".
פורסם לראשונה: 12:38, 19.03.24