4 צפייה בגלריה
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית חולים אסותא ראשון לציון
בקרוב: שימוע במשרד הבריאות. בית חולים אסותא ראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)
האישה ההרה ממחדל ההפריה באסותא ראשון לציון הגיבה הערב (יום רביעי) לפסק הדין שקבע כי תיערך בדיקה גנטית מיידית לבירור זהות הורי העובר שבבטנה, וטענה כי הלחצים המשפטיים מסכנים אותה. "קיבלתי בצער את ההחלטה, ואני מבקשת מעורכי הדין שלי שיילחמו בשבילי עד הסוף", אמרה.

"כל רצוני היה ללדת תינוקת בריאה", הבהירה האישה, הקורבן הראשי של מחדל ההפריה של אסותא. "אני מרגישה שאסותא פגעו בי וממשיכים לפגוע בי בהתנהלות המשפטית שלהם", הוסיפה. "אני פונה להורים הגנטיים ואומרת להם - הלחץ שלכם מסכן אותי ואת העובר. אני אמורה ללדת בכל יום. בבקשה עזבו אותי לנפשי וכל העניינים יתבררו לאחר הלידה".
פרקליטי היולדת, עורכי הדין גלית קרנר ואסף שרעף, יגישו בבוקר בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון ועיכוב ביצוע לעריכת הבדיקה הגנטית. היום טענו השניים כי "בית המשפט המחוזי ביקר בחריפות את ההתנהלות הרשלנית של בית החולים אסותא, בניהול התהליך המשפטי ובטיפול במרשתנו, וקבע כי לא הוצגו מסמכים מלאים. לא ניתנה התייחסות ראויה למלוא הטענות של מרשתנו. לטעמנו בית המשפט שגה כשהתעלם מחוסר ההסכמה של מרשתנו למתן הבדיקה הגנטית והשלכותיה, ושגה כשהפריד בין זכויות העובר וזכויות האם בשלב הזה של ההיריון. לטענתנו, בית המשפט התעלם מזכויות שלה כאם הנושאת. תיק זה פותח תיבת פנדורה מסוכנת וזה מדרון חלקלק בעניין השימוש הכפוי בבדיקות הגנטיות".
4 צפייה בגלריה
בית משפט מחוזי לוד
בית משפט מחוזי לוד
החלטה שמשנה את מאזן הכוחות. הדיון בבית המשפט המחוזי בלוד
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
דיון בפרשת העוברים בבית המשפט המחוזי
דיון בפרשת העוברים בבית המשפט המחוזי
מימין לשמאל: אסף שרעף, רות אדיב וגלית קרנר
(צילום: יריב כץ)
ההחלטה של בית המשפט המחוזי בלוד, נזכיר, התקבלה על אף התנגדותה של האישה הנושאת את העובר ונמצאת בהיריון מתקדם עימו. הבדיקה הגנטית תיערך ככל הנראה בבית החולים שיבא בתל השומר - תוצאותיה, מרגע שתחל, צפויות להתקבל תוך ימים בודדים. בפתח הדיון שהתקיים אתמול, קיבל ראש הרכב השופטים, השופט צבי ויצמן, את בקשת ynet ו"ידיעות אחרונות" לפרסם את ההחלטה - שהתקבלה ימים ספורים לפני שהעובר אמור להיוולד. יחד עם זאת, השופט לא אישר לדווח מתוך הדיון עצמו, שהתקיים בדלתיים סגורות.
הדיון עסק בעיקר במחלוקת בין ההורים שהם, לכאורה, בעלי קשר גנטי עם העובר ומבקשים לוודא זאת בבדיקה גנטית שלו, לבין האישה הנושאת את העובר ובן הזוג שלה, המתנגדים לביצוע הבדיקה ומסרבים לתת את המידע שיש ברשותם לגבי הדנ"א שלו מטעמי פרטיות וחסיון מידע רפואי. ההשערה שההורים שפנו לבית המשפט הם ההורים הגנטיים מתבססת על תחקיר שנעשה בבית החולים.
מדובר בהחלטה הרת גורל שמשנה לגמרי את מאזן הכוחות בפרשה. אם ייקבע שההורים הטוענים שהעובר שלהם הם אכן הוריו הביולוגים, המהלך הבא שלהם יהיה כנראה הגשת בקשה למסור להם את התינוק מיד עם יציאתו לאוויר העולם ולקבל עליו אפוטרופוסיות מלאה ומיידית. העובר כאמור אמור להיוולד בימים הקרובים.
ההורים צפויים לדרוש את ביצוע הבדיקה בדחיפות עליונה. הנימוק כנראה יהיה "טובת הילד", והם יטענו כי התקופה המוקדמת בחייו של התינוק היא תקופה קריטית ליצירת הקשר עם ההורים הביולוגים שלו. מעבר לכך ההורים יכולים לטעון כי "טובת הילד" וזכותו היא שמי שקשור אליו גנטית יהיה איתו בקשר מיומו הראשון.
4 צפייה בגלריה
הגר מזרחי
הגר מזרחי
שוקלת סגירה מלאה או חלקית של יחידה ההפריה. ד"ר הגר מזרחי
(צילום: משרד הבריאות)
בתוך כך, משרד הבריאות זימן את אסותא ראשון לציון לשימוע בהמשך לדוח הבקרה שערך המשרד במכון להפריה חוץ גופית בבית החולים. ד"ר הגר מזרחי, ראשת חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, הודיעה כי היא שוקלת להורות על סגירה מלאה או חלקית של יחידת ההפריה החוץ גופית בבית החולים.
‎לפי דוח הבקרה של משרד הבריאות, נמצאו באסותא תחומים עם ליקויים בטיחותיים משמעותיים שתיקונים נדרש באופן מיידי. "בהתאם לדוח הבקרה, הנושאים המחייבים טיפול מיידי הינם ליקויים הנוגעים לבטיחות הטיפול וכן ליקויים הקשורים לתהליכי זיהוי מטופלות ולתיעוד רפואי חסר", נמסר ממשרד הבריאות. "בין השאר נמצא כי התקינה ביחידה חסרה, כי היחידה סובלת מצפיפות פיזית ומתשתיות הנדסיות שאינן בהלימה לכמות המקרים המטופלים ביחידה, וכי כל אלה מהווים גורמים תורמים לליקויים בבטיחות הטיפול".
באסותא לומדים בינתיים את עיקרי טיוטת הדוח של משרד הבריאות, והערות אסותא יועברו ישירות לגורמים הרלוונטיים "על מנת להמשיך בפעילות היחידה בסטנדרט הגבוה האפשרי". באסותא הוסיפו כי בחינת האירוע נבדקת על כל היבטיו, וטענו שכבר מיושמים חלק מהלקחים שנלמדו. "אסותא תפעל בכל דרך כדי להמשיך ולקיים את היחידה המצוינת בראשון, אשר ביצעה עשרות אלפי מחזורי הפרייה מוצלחים במשך שנים רבות, על ידי מיטב הרופאים והאמבריולוגים בישראל ותמשיך ללוות את המטופלות אשר נמצאות בשלבי תהליך ההפריה", נמסר.