בית המשפט המחוזי בלוד הכריע היום (רביעי) בסוגיית הבדיקה הגנטית בעובר שהושתל בטעות בבית החולים אסותא בראשון לציון ברחמה של אישה שאינה קשורה אליו גנטית, במטרה לקבוע מי הם הוריו הביולוגיים של העובר. לפי ההחלטה, שהתקבלה פה אחד בהרכב של שלושה שופטים, תיעשה בדיקת רקמות לצורך בדיקת הקשר הגנטי בין ההורים, הטוענים שהעובר, שהוטמן בטעות ברחמה של אישה אחרת, שלהם, לבין העובר עצמו.
• לקריאת הפרוטוקול המלא שאושר לפרסום - לחצו כאן
ההחלטה התקבלה על אף התנגדותה של האישה הנושאת את העובר ונמצאת בהיריון מתקדם עימו. הבדיקה הגנטית תיערך ככל הנראה היום או מחר בבית החולים שיבא בתל השומר - תוצאותיה, מרגע שתחל, צפויות להתקבל תוך ימים בודדים. בפתח הדיון שהתקיים אתמול, קיבל ראש הרכב השופטים, השופט צבי ויצמן, את בקשת ynet ו"ידיעות אחרונות" לפרסם את ההחלטה - שהתקבלה ימים ספורים לפני שהעובר אמור להיוולד. יחד עם זאת, השופט לא אישר לדווח מתוך הדיון עצמו, שהתקיים בדלתיים סגורות.
3 צפייה בגלריה
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית החולים אסותא בראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)
הדיון עסק בעיקר במחלוקת בין ההורים שהם, לכאורה, בעלי קשר גנטי עם העובר ומבקשים לוודא זאת בבדיקה גנטית שלו, לבין האישה הנושאת את העובר ובן הזוג שלה, המתנגדים לביצוע הבדיקה ומסרבים לתת את המידע שיש ברשותם לגבי הדנ"א שלו מטעמי פרטיות וחסיון מידע רפואי. ההשערה שההורים שפנו לבית המשפט הם ההורים הגנטיים מתבססת על תחקיר שנעשה בבית החולים.
מדובר בהחלטה הרת גורל שמשנה לגמרי את מאזן הכוחות בפרשה. אם ייקבע שההורים הטוענים שהעובר שלהם הם אכן הוריו הביולוגים, המהלך הבא שלהם יהיה כנראה הגשת בקשה למסור להם את התינוק מיד עם יציאתו לאוויר העולם ולקבל עליו אפוטרופוסיות מלאה ומיידית. העובר כאמור אמור להיוולד בימים הקרובים.
ההורים צפויים לדרוש את ביצוע הבדיקה בדחיפות עליונה. הנימוק כנראה יהיה "טובת הילד", והם יטענו כי התקופה המוקדמת בחייו של התינוק היא תקופה קריטית ליצירת הקשר עם ההורים הביולוגים שלו. מעבר לכך ההורים יכולים לטעון כי "טובת הילד" וזכותו היא שמי שקשור אליו גנטית יהיה איתו בקשר מיומו הראשון.
3 צפייה בגלריה
בית משפט מחוזי לוד
בית משפט מחוזי לוד
הדיון ארך אתמול יותר מ-5 שעות
(צילום: יריב כץ)
כעת בית החולים אסותא וההורים, הטוענים לקשר גנטי, יוכלו לעשות שימוש במידע הגנטי שכבר קיים בנוגע לעובר והוצא ממנו במהלך ההיריון בגלל צורך רפואי מסוים, וישוו אותו למידע הגנטי של ההורים. בבדיקה שנערכה לעובר התגלה, במקרה, כי אין קשר גנטי בינו לבין היולדת, מה שהביא לחשיפת הפרשה.

הנימוקים להחלטה ומשמעותה: "זכותו של העובר לדעת מניין בא"

המשמעות היא שהבדיקה הגנטית שתיערך להורים הביולוגים לכאורה אינה כרוכה בשום פעולה פיזית בגוף היולדת או העובר. אם בבדיקה הגנטית לא יימצא קשר גנטי להורים שעתרו לבית המשפט ימשיך ההליך של הבדיקה אל מול הורים אחרים, שיכולים לבוא בחשבון, מבין אלה שעבור טיפולי הפרייה באסותא באותה תקופה.
ראש ההרכב, השופט צבי ויצמן, הסביר את ההחלטה ואמר כי "מרגע שעולה כי קיים סיכוי סביר לקשר גנטי בין המשיבים (הזוג שטוען לקשר גנטי) לעובר עולה מאליה זכותם לבירור של הקשר הזה לאלתר. ככל שיימצא קשר גנטי שכזה אפשר שתעמוד להם הזכות אף לקבל מידע רפואי הנמנע מהם בשלב הזה. גם אינטרס העובר ברור - כל יציר אנוש זכאי לדעת מניין בא".
עם זאת, הוא מבהיר, כי מדובר בהחלטה הנוגעת לקיום הבדיקה הגנטית בלבד - ולא החלטה לגבי מי יגדל את התינוק שיוולד. השופט עצמו עדיין אינו מוציא מכלל אפשרות כי יכול להיות מצב שבסוף ההליך המשפטי ייקבע כי האם היולדת תגדל את העובר שייוולד. "אפשר כי ייקבע בסופו של יום כי האם הנושאת בהיריון היא ההורה של העובר, אולם גם ככל שכך ייקבע עדיין עומדת זכותו של העובר לדעת מה מקורו הגנטי".
3 צפייה בגלריה
ד"ר יוסי חסון מנהל יחידת IVF
ד"ר יוסי חסון מנהל יחידת IVF
ד"ר יוסף חסון. העיד בדיון
(צילום: יריב כץ)
עוד סיפק השופט ויצמן נימוק רפואי להחלטתו: "אפשר כי התערבות רפואית תידרש בעניינו של העובר לאחר היוולדו ואפשר כי לפן הגנטי תהיה השלכה על התערבות זאת. טובתו של העובר שעניינו הרפואי ייבחן, תוך קבלת מידע גנטי שלם עליו ועל הוריו הגנטיים בהקדם האפשרי".
הוא גם טען לאינטרס הציבורי בפרשה זו, שכן ישנם זוגות נוספים שמחכים לתוצאת הבדיקה הגנטית. "עיניהן של זוגות נוספים נשואות לתוצאת הבדיקה הגנטית, זוגות שהחלו בטיפולי הפרייה באסותא, אך אלו נעצרו בשל האירוע. יש להניח כי אלו אינם יודעים את נפשם בשל מעשה ההחלפה, והאינטרס הציבורי הוא להתיר במהירות האפשרית את ספקותיהם של אלו".
במהלך הדיון אתמול העיד ד"ר יוסף חסון, מנהל המחלקה להפריה חוץ-גופית באסותא ראשון לציון. הצדדים בדיון היו שני זוגות ההורים, בית החולים אסותא ונציגי פרקליטות המדינה. בשל מורכבות הדיון והשאלות שעלו בו הוא ארך יותר מחמש שעות.
כזכור, עובר שהיה של בני זוג שהמתינו לעשות בו שימוש כדי להוליד ילד ונשמר במעבדה של אסותא בראשון לציון ניתן בטעות על ידי בית החולים לאישה אחרת, שגם שמרה עובר במקום לצורך לידה בטיפול פוריות. כיום, אותה אישה נמצאת בשלבים אחרונים של ההריון. היעדר הקשר הגנטי לעובר נחשף במקרה בעקבות פעולה רפואית שעברה במהלך ההריון. שני בני הזוג מתבצרים ברצונם לגדל בנפרד את אותו עובר שיהפוך בקרוב לתינוק.
עו"ד שמואל מורןעו"ד שמואל מורן
שירה פרידןעו"ד שירה פרידןצילום: איל יצהר
לפני כשבועיים שלחה האישה ההרה מכתב לאם הביולוגית, לכאורה, שבו ביקשה ממנה: "הניחי לי ללדת בשקט את פרי בטני. הבנתי שיש לך עוד עוברים. אני מתחננת, יש לך אפשרות להרות מהם. תעשי זאת וכל אחת תלך לדרכה בשקט עם האמת שלה, האהבה שלה לילדיה והאלוהים שישמור על כולנו".
עו"ד גלית קרנרעו"ד גלית קרנרצילום: אילן ספירא
עו"ד אסף שרעףעו"ד אסף שרעף
פרקליטי האישה הנושאת את ההריון, עורכי הדין גלית קרנר ואסף שרעף, ופרקליטי ההורים הטוענים לקשר גנטי לעובר, עורכי הדין דורי כספי, שירה פרידן ושמואל מורן, סירבו להגיב.
השתתפו בהכנת הכתבה: אדיר ינקו