אחרי שלוש שנים מאחורי סורג ובריח, השלטונות בסעודיה שחררו מהכלא את אחת מחברות בית משפחת המלוכה, לצד בתה שנכלאה יחד עמה. כך הודיע אמש (שבת) יועצה המשפטי של הנסיכה בסמה בִּנת סעוד בת ה-57, שמקורביה טוענים כי נכלאה כיוון שהעזה למתוח ביקורת על התנהלות השלטון הסעודי ועל הפגיעה שלו בזכויות אדם בממלכה.
3 צפייה בגלריה
ה נסיכה הסעודית סעודיה בסמה בנת סעוד ארכיון 2017
ה נסיכה הסעודית סעודיה בסמה בנת סעוד ארכיון 2017
הנסיכה בסמה בנת סעוד. נעצרה עם בתה לפני הטיסה לשווייץ
(צילום: AFP)
"שתי הנשים שוחררו מהכליאה השרירותית שלהן, והגיעו לביתן בג'דה ביום חמישי האחרון", מסר עורך דינן הנרי אסטרמנט. לדבריו מצבה הבריאותי של הנסיכה טוב, אך היא תפנה בכל זאת למומחים רפואיים. "היא חשה שחוקה אך מצב רוחה מרומם, והיא מודה על היכולת להתאחד עם בניה פנים אל פנים".
בנת סעוד היא בתו הצעירה ביותר של המלך המנוח סעוד, השני בשושלת בית סעוד. היא נעלמה במרץ 2019 לצד בתה שוהוד א-שריף, זמן קצר לפני שהתכוונה להמריא לשווייץ. מקורב של המשפחה סיפר לסוכנות הידיעות AFP כי התכוונה לטוס לשם לצורך טיפול רפואי, בגלל מחלה כלשהי שמעולם לא נחשפה.
ב-2020 סיפרה בנת סעוד בפוסט שפרסמה ברשתות החברתיות כי היא כלואה בבית הכלא "אל-חייר" שסמוך לריאד, מתקן כליאה שידוע כמקום שאליו משליכים השלטונות הסעודיים אסירים פוליטיים. הנסיכה פנתה אז אל המלך סלמאן ואל בנו, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, וביקשה שישחררו אותה בשל מחלתה.
3 צפייה בגלריה
ה נסיכה הסעודית סעודיה בסמה בנת סעוד ארכיון 2017
ה נסיכה הסעודית סעודיה בסמה בנת סעוד ארכיון 2017
בנת סעוד. "השלטונות מנעו ממנה טיפול רפואי מציל חיים"
(צילום: AFP)
ארגון זכויות אדם שהוקם על ידי פעילים סעודים גולים, ALQST, דיווח אמש גם הוא על שחרורה של הנסיכה, וטען כי במהלך כליאתה מנעו ממנה השלטונות גישה לטיפול רפואי שהייתה זקוקה אליו, בשל אותה מחלה – שלדברי הארגון סיכנה את חייה. "בשום שלב במהלך מעצרה לא הוגש נגדה כתב אישום כלשהו", טענו בארגון.
סעודיה מעולם לא התייחסה למעצר הנסיכה, וגם כעת לא פרסמה הודעה על שחרורה מהכלא. אחד מקרוביה של בנת סעוד סיפר בעבר כי הרשויות הודיעו לה שהיא חשודה בניסיון לזייף דרכון, אולם בהמשך החשדות הללו בוטלו לדבריו, והיא נותרה בכל זאת בכלא.
לפני כשנתיים פנו בני משפחתה של הנסיכה לעזרת האו"ם, ובמכתב ששלחו אליו טענו כי סיבה מרכזית לכליאתה היא העובדה שנהגה לבקר את הפרות זכויות האדם בסעודיה. עם זאת, הם טענו במכתב כי לפני מעצרה הנסיכה "חקרה" לגבי כספים מוקפאים שהותיר אביה המנוח, וציינו גם כי היא נחשבה למקורבת לנסיך מוחמד בן נאיף, יורש העצר לשעבר שהודח מהתפקיד ב-2017, לטובת יורש העצר הנוכחי בן סלמאן.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ראיון ריאד סעודיה
מוחמד בן סלמאן ראיון ריאד סעודיה
בן סלמאן. רפורמות לקידום מודרניזציה, לצד משטר דיכוי
(צילום: רויטרס)
בן סלמאן, נזכיר, נחשב לשליט בפועל של הממלכה, ואף שבשנים האחרונים הוביל רפורמות רבות לקידום מודרינציה בסעודיה, שבמסגרתן אף העניק זכויות חדשות לנשים בממלכה השמרנית – כמו הזכות לנהוג או להתהלך בחוץ מבלי ליווי ופיקוח של גבר – הוא מואשם גם בדיכוי נוקשה של פעילי זכויות אדם, כולל פעילות לזכויות נשים. המקרה הבולט ביותר בהקשר הזה הוא חיסולו ב-2018 של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, בשגרירות הסעודית באיסטנבול, תקרית שהביאה לפגיעה קשה בתדמיתו של בן סלמאן בעולם.
תחת משטר הדיכוי הזה גם חברי משפחת המלוכה הסעודית נעצרו מעת לעת: כך למשל, בנובמבר 2017 עשרות נסיכים ופקידי ממשל בכירים מצאו עצמם עצורים במלון יוקרה בריאד, בחשד לכאורה לעבירות של שחיתות או אי-נאמנות לשלטון. במרץ 2020 נעצר גם יורש העצר לשעבר בן נאיף, בחשד לכאורה שתכנן הפיכה.