הרשויות בצרפת הודיעו הערב (יום ג') כי פתחו בחקירה בחשד שהפיצוץ שפגע ביום שלישי שעבר ברכב של מתחרים צרפתים בראלי דקר בסעודיה היה למעשה פיגוע. בתוך הרכב היו חמישה אזרחים צרפתים, ואחד מהם, הנהג פיליפ בוטרון, נפצע קשה בפיצוץ.
6 צפייה בגלריה
מרוץ מכוניות ראלי דקאר סעודיה
מרוץ מכוניות ראלי דקאר סעודיה
מכונית בראלי דקר בסעודיה, השבוע
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מרוץ מכוניות ראלי דקאר סעודיה
מרוץ מכוניות ראלי דקאר סעודיה
משקיפים על המרוץ ליד ג'דה
(צילום: רויטרס)
הפיצוץ התרחש בעיר ג'דה ב-29 בדצמבר, שלושה ימים לפני תחילת המרוץ, ברכב מלווה המשמש את קבוצת הראלי הצרפתית Sodicars. הוא אירע בשעה שהרכב עמד לצאת מהמלון שבו התארחה הקבוצה, בדרך לנקודת ההתחלה של השלב הראשון במרוץ. בוטרון בן ה-61 היה היחיד מחמשת יושביו שנפצע: הוא ספג פגיעה קשה ברגליו, אושפז בבית החולים, ואחרי ניתוח נאלץ לשוב לצרפת במקום להתחרות בראלי.
המרוץ, שהחל ב-1 בינואר כמתוכנן, יסתיים ב-14 בחודש. לפני פתיחתו פרסמה הנהלת הראלי אזהרה חריגה בעקבות הפיצוץ המסתורי, ואילו סעודיה מצדה הודתה בהתרחשות הפיצוץ, אך רמזה כי הרקע לו פלילי. בהודעתה הערב הדגישה התביעה הצרפתית כי פתחה בחקירת טרור, וכי היא מניחה שגורם טרוריסטי עמד מאחורי הפיצוץ. שגרירות צרפת בסעודיה פרסמה אף היא הודעה, ובה הזכירה לצרפתים השוהים בסעודיה כי איום טרור מרחף מעליהם, וכי הם נדרשים לגלות ערנות מרבית.
6 צפייה בגלריה
מרוץ מכוניות ראלי דקאר סעודיה
מרוץ מכוניות ראלי דקאר סעודיה
חקירת טרור נפתחה. משתתפי הראלי
(צילום:EPA)
התקרית החריגה בשבוע שעבר איננה הראשונה שבה מעורבים אזרחים צרפתים בג'דה בשנים האחרונות. בנובמבר 2020 נפצעו כמה בני אדם בפיצוץ שאירע בטקס זיכרון להרוגי מלחמת העולם הראשונה שהקונסוליה הצרפתית בג'דה ארגנה בבית קברות בעיר. בטקס ההוא השתתפו שליחים של נציגויות זרות במדינה, ובעקבות הפיצוץ קראה הקונסוליה לאזרחים צרפתים בסעודיה שלא לחשוף את זהותם, וכן להתרחק מהתקהלויות ולגלות משנה זהירות באופן כללי כשהם נמצאים מחוץ לבית. שבועיים לפני הפיצוץ ההוא תקף גבר סעודי מאבטח בקונסוליה הצרפתית בג'דה ופצע אותו, באירוע שהוגדר גם הוא כפיגוע.
גורמים קיצוניים בעולם המוסלמי מפנים בשנים האחרונות זעם אדיר לעבר צרפת, בין השאר בשל התעקשותו של נשיאה עמנואל מקרון להגן על חופש הביטוי גם כאשר זה כרוך בפגיעה ברגשותיהם של המוסלמים. מקרון התבטא לא אחת בעד הזכות לפרסם קריקטורות שמוסלמים טוענים כי מבזות את הנביא מוחמד, והוא אף טען שהאיסלאם היא "דת במשבר" והגביר את הפעילות של ארצו נגד גורמים מוסלמיים המסרבים להכיר בכך שהחילוניות היא מערכיה המרכזיים של צרפת. דבריו של מקרון עוררו הפגנות נזעמות נגד צרפת מאינדונזיה ועד פקיסטן, ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אף אמר שמקרון זקוק לטיפול נפשי.
6 צפייה בגלריה
כרזות נגד מקרון בפקיסטן
כרזות נגד מקרון בפקיסטן
מקרון "עולה באש" בכרזת מחאה בפקיסטן
(צילום: EPA)
צרפת, נזכיר, ספגה בעשור האחרון שורה ארוכה של פיגועי טרור איסלאמיסטיים קשים, שבהם נרצחו יותר מ-200 בני אדם. שני הפיגועים הקשים ביותר היו מתקפת הטרור בפריז בנובמבר 2015, שבה רצחו מחבלי דאעש 130 בני אדם ופצעו עוד מאות, ופיגוע הדריסה בניס ביום הבסטיליה של 2016, שבו רצח מחבל במשאית 86 בני אדם.