3 צפייה בגלריה
ד"ר רות קלדרון
ד"ר רות קלדרון
ד"ר רות קלדרון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיש אתמול (רביעי) את מועמדותה של ד"ר רות קלדרון, לשעבר חברת כנסת מטעם מפלגתו, לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית. זאת לאחר הפרישה של מועמדו הקודם, שר המודיעין אלעזר שטרן.
קלדרון, בעלת דוקטורט לתלמוד מאוניברסיטת תל אביב, היא אשת חינוך ותרבות העוסקת בתחום ההגות היהודית. היא ייסדה את בתי המדרש הפלורליסטיים "אלול" בירושלים ו"עלמא" בתל אביב. היא כתבה ספרים בנושא התלמוד והגישה תוכניות טלוויזיה בנושאי יהדות. היא הצטרפה ל"יש עתיד" הם הקמתה לקראת בחירות 2013 ונבחרה לכנסת. היא כיהנה במשך שנתיים, אך בעקבות בחירות 2015 נשארה מחוץ לכנסת לאחר שמפלגתה זכתה ב-11 מנדטים בלבד.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט התנגד לקלדרון, אך לפיד מקווה שיתמוך בה בסופו של דבר
(צילום: אמיל סלמן)
לפיד אמר עם הגשת מועמדותה ליו"ר הסוכנות כי "ד"ר רות קלדרון היא דמות מופת שתייצג אותנו בסוכנות היהודית מתוך היכרות עמוקה עם ההיסטוריה היהודית ואתגרי העתיד".
לפיד כבר העלה את שמה של קלדרון לפני חודש וחצי ואף רצה שתהיה מועמדת הקואליציה, אך ראש הממשלה נפתלי בנט התנגד למינויה וגם העריך שסיכויי בחירתה נמוכים. עם זאת, בסביבת לפיד עדיין מאמינים שבסופו של דבר בנט יתמוך במועמדותה.
ואכן סיכוייה של קלדרון להיבחר לא נחשבים גבוהים. היא נחשבת לדמות מעוררת התנגדות בקרב האורתודוקסים, ולפיכך היא תתקשה להשיג תמיכה משמעותית.
3 צפייה בגלריה
 דני דנון ראיון ל AP ב רעננה
 דני דנון ראיון ל AP ב רעננה
המועמדים המובילים. מייקל אורן ודני דנון
(צילום: אבי מועלם, AP)
שישה מועמדים זומנו עד כה לראיונות אצל חברי הוועדה הבוחרת את יו"ר הסוכנות: השגריר באו"ם לשעבר דני דנון, השגריר בארה"ב לשעבר מייקל אורן, השרה לשעבר עומר ינקלביץ', ח"כ מיכל קוטלר-וונש והמשנה לראש העיר ירושלים פלר חסן-נחום. שר הביטחון בני גנץ מקדם בכל הכוח את מועמדותה של ינקלביץ'ף חברת מפלגתו הנחשבת מקורבת אליו, אך לפי הערכות בסוכנות סיכוייה להיבחר נמוכים והיא מעוררת הסתייגות עזה מצד חברים בוועדה. שני המועמדים המובילים במרוץ הם דנון ואורן.
הועדה מחפשת מועמד מוכר מאוד בעולם היהודי, בעל כישורי ניהול ויכולת גיוס כספים. נכון לעכשיו אף אחד מהמועמדים לא זוכה לרוב הנדרש להיבחר ליו"ר הסוכנות של תשעה מבין עשרת החברים בוועדה. ואם רשימת המועמדים תישאר כפי שהיא ולא יתווסף עוד מועמד בולט יידרשו כמה סבבי בחירה עד שיגיעו למועמד מוסכם. אחת האפשרויות הסבירות היא שבסופו של דבר יתלכדו הבוחרים סביב מועמד אחד מוסכם - זה שמעורר את ההתנגדות הנמוכה ביותר.