1 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן
אלעזר שטרן
השר אלעזר שטרן
(צילום: מוטי קמחי )
בעקבות "סערת המגרסה" הודיע המועמד המוביל לראשות הסוכנות היהודית על פרישתו מההתמודדות: השר אלעזר שטרן, שאמר בריאיון השבוע שגרס תלונות אנונימיות, הודיע אחר הצהריים (ג') בפוסט בפייסבוק כי לא יתמודד על התפקיד. "באווירה שנוצרה, איני מוצא לנכון להעמיד את עצמי כרגע לבחירה לראשות הסוכנות היהודית", כתב שטרן. "אני עושה זאת בידיים נקיות ובלב שלם ויודע שכל שנותיי, עברי ומעשיי מעידים על דרכי".
למקורביו אמר שטרן כי ההחלטה שלו התקבלה היום בבוקר, בהתייעצות עם בני המשפחה שלו. הוא אמר למשפחתו שהוא מרגיש שנעשה לו עוול גדול. למקורביו הוסיף שהיה פה ציד מכשפות חסר פרופורציה. היום בשעות הצהריים עדכן בשיחה טלפונית את יו"ר מפלגתו יאיר לפיד שנמצא בוושינגטון, ולאחר מכן פרסם את ההודעה.
בפוסט שפרסם כתב שטרן: "אני לא תמיד פוליטיקלי קורקט ולא תמיד מתנסח היטב. אבל תמיד נאמן לאמת, לערכיי ולעשיית טוב. כך גם כאשר יצאתי בריאיון נגד העוול שנגרם בתהליך מינויו של ראש השב"כ הנכנס. בחרתי להתמודד לראשות הנהלת הסוכנות היהודית גם כדי לתת ביטוי לשני עמודי היסוד עליהם חונכתי בבית הורי - האחד הבטחת ה'לעולם לא עוד' והשני - לעולם לא לעשות הבדלים בין בני אדם, לא לפי דת, גזע, מין או העדפה מינית".

"לאור ערכים אלה חינכתי והכשרתי אלפים רבים של קצינות וקצינים, חיילות וחיילים שאני גאה בהם", הוסיף. "בכל מקום בו הייתי פעלתי לשוויון, לשמירה על כבוד האדם ולמרחב המאפשר גם תלונות וטיפול מעמיק בהן. תמיד גיליתי אפס סבלנות כלפי הטרדות מיניות ופגיעה בכל בת ובן אדם. אני מתנצל בפני מי שנפגעה או נפגע מהמילים שנאמרו ומן הפרשנות שניתנה להן ומתנצל בפני משפחתי, שעומדת איתן איתי על אף הקושי", הוסיף שר המודיעין. שטרן, שהיה מועמד יש עתיד לתפקיד, לא פורש מתפקידו כשר. "אמשיך לפעול ככל יכולתי, בכל מקום בו אהיה, להבטחת עתיד טוב יותר למדינת ישראל ולעם היהודי", כתב.
יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, אמר בוועידת הג'רוזלם פוסט: "לאור הנסיבות אני מכבד את החלטתו של השר אלעזר שטרן. אני יודע שהוועדה, שיש לי הזכות לעמוד בראשה, תבחר את המועמד או המועמדת הטובים ביותר שיעמדו בראש הסוכנות היהודית".
בראיון ביום ראשון האחרון, בדיון על אודות התלונה האנונימית שהוגשה נגד ראש שב"כ הנכנס, אמר השר שטרן בראיון כי בהיותו ראש אכ"א הוא מצא בכך טעם לפגם: "אני חושב שהחברה שלנו, אנשים שיש להם דברים להגיד, צריכים להתייצב עם השם שלהם ולהגיד את הדברים. אני חושב שאם מגיע מכתב אנונימי, אסור לנו לתת יד לתרבות הזאת". הוא השיב בחיוב לשאלה אם קיבל לידיו מכתבים אנונימיים דוגמת זה שנשלח לוועדה למינויי בכירים לגבי ראש שב"כ, וענה: "המגרסה עבדה".
שטרן אמנם הכחיש כי גרס תלונות אנונימיות על הטרדות מיניות, אבל שעות לאחר מכן פורסמה עדות של חיילת שלדבריה הייתה פקודה של שטרן בבה"ד 1 בשנות ה-90, ולטענתה תלונה שלה על הטרדה מינית על ידי נגד בבסיס טויחה: "נכנסנו לחדר, היינו שם אני, אלעזר שטרן, המפקד האישי שלי ואותו נגד שניסה לפגוע בי מינית - והוא אמר לי במילים האלה: 'אם את תדברי על מה שהיה פה בחדר, אם תזכירי את מה שהיה פה בחדר או את מה שהנגד הזה ניסה לעשות, הימים שלך בצבא יהיו שחורים ומרים. יהיה לך הכי רע בעולם. בצבא לא תישארי'".

אתמול פורסמה עדות נוספת של אישה שהייתה קצינת ח"ן בבה"ד 1 תחת שטרן. "ראיתי שהוא אמר שלא השתיק הטרדות מיניות והייתי בשוק", סיפרה. לדבריה, יום אחד היא הוטרדה בעצמה על ידי קצין בכיר בבסיס שהיה כפוף לשטרן, והתלונה לטענתה לא טופלה. שטרן מנגד טוען כי המקרה מוכר לו וכי הוא "טופל בחומרה".
לפני אותה עדות שוחח שטרן עם יו"ר מפלגתו יאיר לפיד, שקיבל את גרסתו שלפיה הוא לא גרס תלונות על הטרדות מיניות. שטרן טען בפני לפיד כי כל תלונה על הטרדה שהגיעה אליו טופלה בחומרה. לדבריו, ההתבטאות בראיון ביום ראשון התייחסה אך ורק לתלונות שקצינים הגישו אחד על השני במהלך מאבק על תפקידים.
חברי וחברות הקואליציה העדיפו לשתוק וכמעט ולא הגיבו לפרשת "המגרסה". עם זאת, בפתח ישיבת סיעת העבודה אתמול נשאלה שרת התחבורה מרב מיכאלי על מועמדות שטרן לראשות הסוכנות היהודית מטעם הקואליציה, וענתה: "עליי להרהר בכך". בסופו של דבר, כאמור, שטרן פרש מהמרוץ.