מאיה קדוש, בת 38 מבאר שבע, היא ההרוגה הרביעית בתאונה הקטלנית בכביש הערבה אתמול (שבת). היא הותירה אחריה בעל ושני ילדים, בן 12 ובת 8. בתאונה התנגשו חזיתית שני כלי רכב, ונהרגו בה גם מוחמד עביד, בתו נור והנכד דאוד שויקי, בן 4. ממצאי החקירה הראשוניים העלו כי הרכב שבו נסעו שלושת ההרוגים, תושבי מזרח ירושלים, היה בדרכו לכיוון אילת, סטה מהנתיב מסיבה שאינה ברורה - ופגע ברכב שהגיע מהכיוון הנגדי.
גם היום אחר הצהריים אירעה תאונה קשה בדרום, בכביש 6 סמוך ללקיה. בתאונה, שבה אוטובוס פגע במשאית, נפצע קשה נהג האוטובוס, גבר כבן 30. הוא נלכד בתא הנהג ונפצע קשה בגפיים התחתונות. שלושה בני אדם נוספים נפצעו באורח קל. הכביש נחסם לתנועה לכיוון צפון.
5 צפייה בגלריה
מאיה קדוש
מאיה קדוש
מאיה קדוש, שנהרגה בתאונה בכביש הערבה
(באדיבות המשפחה)
5 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
(צילום: נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה/ יחידת חילוץ ערבה)
5 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
(צילום: נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה/ יחידת חילוץ ערבה)
"רכב סטה מול הרכב שלה ושל חבר של המשפחה", אמרה אחותה של מאיה על התאונה אתמול בכביש הערבה ליד גשר פארן. "זה כביש מוות, שאני כרוכבת אופנוע נזהרות בו 200 אחוז. הכביש הזה לקח מספיק חיים והמדינה חייבת לעשות משהו. להפסיק להשאיר משפחות וילדים שכולים".
היא הוסיפה: "הילדים עדיין לא מבינים ולא יודעים. הם עדיין נפגשים עם עובדים סוציאלית. לקחתי את הילדים אליי כדי לתת לאמא שלי להירגע ולאבא שלהם להתאבל. כרגע אנחנו מנסים לשמור על שגרה ולאט לאט נשתף אותם שאמא שלהם לא נמצאת איתם יותר".
חברתה יאנה סיפרה כי "היא הייתה איתנו במלון, ויצאה בסביבות 14:00 כשאנחנו נשארנו עד 18:00. אנחנו יצאנו ברכב אחר. היא רצתה לצאת מוקדם כדי להיות בבית עם הילדים, וחזרה עם ידיד נוסף ששהה איתנו – שגם הוא רצה לחזור לילד מוקדם. הוא נפצע ואושפז בבית החולים. בביקור בבית החולים לא סיפרנו לו עדיין שמאיה נהרגה, אמרנו לו שהיא מורדמת ומונשמת. לא רצינו להטיל עליו ככה את הפצצה הזו, כי הוא מאוד אהב אותה".
5 צפייה בגלריה
דאוד יעקוב שויקי,מוחמד עומר עביד, נור עביד
דאוד יעקוב שויקי,מוחמד עומר עביד, נור עביד
שלושה מהרוגי התאונה - דאוד שויקי, מוחמד עביד ונור עביד
אותו פצוע הוא גם כן תושב באר שבע, עובד חברת חשמל שנפצע בעוטף עזה לפני כמה שנים מירי צלף פלסטיני. "הוא נהג אחראי. עם המון שעות בכביש", אמרו בני משפחתו. "מדובר בכביש נוראי. הוא והאישה שהסיע חזרו לבאר שבע מחופשה באילת. הם כמה חבר'ה שנסעו לבלות יחד".
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מספר ההרוגים מתחילת השנה בכבישים עומד על 148. מדובר ב-11 הרוגים יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. בחודש מאי בלבד, שעדיין לא נגמר, נהרגו כבר 27 בני אדם בתאונות דרכים.
באזור התאונה התקיימה אתמול הפגנה נגד הממשלה, שכבר לפני יותר מ-15 שנה הבטיחה להרחיב את הכביש. "די להרוגים, להרחיב את כביש 90", קראו המפגינים והוסיפו: "תתבייש ממשלת ישראל".

5 צפייה בגלריה
הפגנת מאבק תושבי הערבה התיכונה להרחבת כביש הערבה
הפגנת מאבק תושבי הערבה התיכונה להרחבת כביש הערבה
הפגנת מאבק תושבי הערבה התיכונה להרחבת כביש הערבה
(צילום: עופר נווה)
בשנה שעברה קבע מבקר המדינה כי המדינה התרשלה בטיפול בכביש 90 בערבה, וכי למרות 81 הרוגים בקטע שבין קטורה לצומת הערבה בין 2003 ל-2020 - שם נמצא גם מושב פארן הסמוך לזירת התאונה - עד כה לא הושלם תכנון הרחבת 120 הקילומטרים עד הצומת, ולא נמצא עדיין מימון לעבודות, המוערך בסך של כ-2 מיליארד שקל.
שר התחבורה לשעבר ישראל כץ הבטיח ב-2018 להוציא לדרך תוכנית לאומית בסך 15 מיליארד שקל להרחבת הכביש לכל אורכו עד לקריית שמונה, אך היא לא קודמה, גם כאשר כץ שימש אחר כך כשר האוצר. המבקר ציין כי העומס בכביש הוחמר מאז נסגר שדה דב בתל אביב ב-2019 ושדה התעופה של אילת הועבר הרחק ממנה ליד באר אורה, מה שהפך את ההגעה ברכב לעיר למהירה יותר מהגעה בטיסה.
בחודש שעבר, שלושה ימים אחרי תאונה חזיתית אחרת בכביש הערבה שבה נהרג צעיר בן 25, פורסם ב-ynet לראשונה כי חברת נתיבי ישראל צפויה להוציא באוגוסט הקרוב מכרז להרחבת קטע הכביש בין צומת קטורה לנחל שיטה, קטע בן 20 ק"מ, מה שעדיין יותיר כ-100 ק"מ מסוכנים בכביש בדרך לאילת - ובהם גם הקטע שבו אירעה התאונה הקשה היום. גם יממה לאחר אותו פרסום אירעה תאונה באותו קטע שלא נמצא מימון להרחבתו, ובה נהרגה ליד עין יהב תמי בראל, תושבת מושב חצבה בת 65, חודשיים אחרי שבעלה דני נפטר.