הורים בתיכון עירוני ד' בתל אביב זועמים על מנהל בית הספר אורי לס, שזימן לשיחה שלושה תלמידים שהגיעו עטופים בדגל ישראל ואמר שהדבר יכול להיראות כמסר לאומני פוגעני. משרד החינוך פתח בבדיקה.
בעקבות הסערה, ואחרי פוסט שפרסמו תלמידים, שיגר לס מכתב להורים ובו פירט את השתלשלות העניינים. הוא כתב להורים כי קיים שיחה בת 45 דקות עם שלושה תלמידים שבחרו לדבריו להגיע ולשהות בביה"ס כשהם עטופים בדגל ישראל, וסביב הנושא הזה נסובה השיחה.
"אני זה שיזם את השיחה, והיא התקיימה ביני ובין שלושת התלמידים, ללא אנשים אחרים וגם ללא תיעוד", הדגיש. "זה היה ערכי ולא התכוונתי לעסוק 'במותר-אסור' או במשמעת.
"מלכתחילה הבהרתי לתלמידים כי אין שום כוונה למנוע מהם להסתובב עטופים בדגל, ויחד עם זאת אמרתי שהתעטפות בדגל יכולה להיחשב בעיני חלק מהאנשים כמסר לאומני ופוגעני. אחד התלמידים אף אמר שנראה לו נכון יותר להניף דגל, במקום להתעטף בו, שכן יש בזה מסר מגייס. הסכמתי עם הדברים בכל לבי".
לס הוסיף: "התעטפות בדגל הינה אקט סימבולי. יש רבים שיטענו כי התעטפות בדגל מוזילה את ערכו של הדגל. דגל איננו צעיף של קבוצת כדורגל. דגל איננו טלית. דגל איננו בגד. דגל מסמל מהות של מדינה. התעטפות בדגל יכולה להיחשב כזילות של המדינה היקרה לכולנו, ומכאן שגם כאקט פוגעני".
לס התייחס לטענות התלמידים, לפיהם הוא הביע התנגדות לגיוס לצה"ל וטען: "מעולם לא אמרתי שיש לי בעיה עם חוק גיוס חובה. שירתי כלוחם בצבא, עשיתי מילואים שנים ארוכות, ואני מעודד תלמידים לממש את הפוטנציאל שלהם בצבא. ציינתי שיש כאלה שרואים את הדברים אחרת.
"בטקסט יש 'מוזיקה' של מרד – 'ולכן כולם מעכשיו מגיעים לביה"ס עטופים בדגל ישראל'... זו כמעט הסתה, גם אם נעשתה שלא מדעת. ההודעה כולה מכוונת אישית, מאוד נמוך, באופן פוגעני, שגוי, חסר בסיס עובדתי וללא הסכמה.
"עם פרסום הטקסט המדובר – פניתי אישית לשני התלמידים משכבת י"ב שאחראים לו, וזימנתי אותם בדחיפות לשיחה. ישבנו ביחד עם מנהלת החטיבה העליונה ורכזת שכבת י"ב. אני מודה שכעסתי מאוד, הן ברמה אישית והן בשם בית הספר. אמרתי לתלמידים שמדובר בהתנהגות חצופה, פוגענית, לא מכבדת, מעליבה, נטולת הקשר, נטולת סמכות, לא אמיתית, מלאת בלע והוצאת דיבה.
"אני מבקש לומר לזכותם של שני התלמידים - הם קיבלו את הדברים, התחרטו על המעשה, קיבלו על עצמם את האחריות, לא עסקו בהטחות או בהאשמות, וביקשו לתקן את הרושם אותו השאירו. התלמידים הציעו והתחייבו לכתוב הודעה, בתפוצה זהה לקודמת, שבה יסבירו את מהות האחריות שהם קיבלו על עצמם, ואת הטעות שהם עשו. לכשהודעה זו תפורסם – אני רואה את הפרשה כולה כגמורה.
"זכותם המלאה של תלמידים להביע עמדה ולהציג אותה, באופנים רשמיים ושאינם רשמיים, גם באמצעים סימבוליים. אנחנו מחנכים אותם לעשות כך. יחד עם זאת, כל אדם חייב להיזהר בגבולות השיח, להבין את כוחה של המילה הכתובה, לא להוציא דברים מהקשרם, ולא לנסות ולהביע עמדה תוך רמיסת כבודו של הזולת".
ממשרד החינוך נמסר: "הנושא בבדיקה מעמיקה מול המחוז ובית הספר. מדיניות המשרד היא עידוד הצגת והנפת דגל הלאום, על אחת כמה וכמה בעת מלחמה".
זו לא הפעם הראשונה שדבריו של לס לתלמידיו מעוררים סערה. בתחילת השנה מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל העיר ללס על התארגנות בית הספר לצעדה "נגד עריצות הרוב" והתבטאויותיו בסוגיה זו בפני התלמידים ואמר לו כי התנהלות זו אסורה על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך.
בהודעה ששלח לתלמידיו, בעקבות המהפכה המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, הזמין אותם לס להשתתף בצעדה, שנערכה בינואר האחרון, וכתב כי הוא "מביע חשש מהפיכת הדמוקרטיה הישראלית לפורמלית ולא למהותית. אנחנו בלב משבר ערכי וחברתי המתרחש בימים אלה אל מול עינינו. החלטנו לא לשתוק ולהרים את קולנו".