מועצת הביטחון של האו"ם דנה היום (חמישי) בבקשת הפלסטינית לקבל חברות מלאה באו"ם כמדינה. שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, התנגד בדיון לבקשה והבהיר כי הרשות הפלסטינית לא עומדת בתנאים הנדרשים וכי תמיכה בבקשה מהווה "פרס ענק לטרור". למרות זאת, הפלסטינים זוכים כעת לרוב - וההצעה לא תעבור ככל הנראה רק בזכות וטו אמריקני.

הדיון במועצה עוסק במזרח התיכון, והשתתפו בו מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, לצד שרי החוץ של איראן, האיחוד האירופי ושרי חוץ נוספים. ההצבעה על הבקשה הפלסטינית תתקיים לקראת חצות (שעון ישראל).
המזכ"ל פתח את הדיון ואמר: "סיום המערכה בעזה יועיל להורדת המתח במזרח התיכון. הסיוע ההומינטרי נפגע לעיתים קרובות בגלל הגבלות תנועה ועיכובים. אוכל, מים נקיים, סניטציה ושירותי בריאות הם הכרח. עובדי סיוע נדרשים לחופש תנועה בכל הדרכים ובכל החלקים של עזה. ישראל נדרשת לשיתוף פעולה מלא עם גורמי הסיוע". לגבי הרשות הפלסטינית אמר גוטרש כי יש לה תפקיד מכריע בעתיד של עזה ויש לעבוד על חזרתה לשטח, והבהיר כי העובדה שאין התקדמות לפתרון שתי המדינות מעמידה בסיכון מיליוני אנשים.
לגבי המצב בצפון אמר המזכ"ל: "יש לטפל במצב השברירי בלבנון, בייחוד בקו הכחול. חילופי האש בין ישראל לחיזבאללה גובים מחיר כבד לאזרחים משני הצדדים. תקיפות בעומק שטחי ישראל ולבנון יכולות להצית עימות רחב כפי שנראה בעבר. אני קורא לצדדים להימנע מהפרות החלטת 1701 ושמירה על איפוק. האו"ם מעודד את הצדדים להפחתת המתיחות ופתרון דיפלומטי. מאמצי הפחתת המתיחות צריכים להבטיח חופש ניווט בים האדום, כיבוד זכויות שיט בהתאם לחוק הבינ"ל. התקיפות החות'יות ממשיכות לשבש את הסחר הבינ"ל. כל התקיפות נגד כלי שיט בים האדום צריכות לחדול במיידי".
5 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
אנטוניו גוטרש מזכ"ל האו"ם
(צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)
זיאד בו עמר, שליחו של אבו מאזן, אמר בדיון: "מודים למזכ"ל על הנהגתו הנבונה של האו"ם, בייחוד לאור הקטסטרופה בעזה. מודים למדינות המכירות במדינה הפלסטינית, ואלו שפתחו יחסים עמנו. מקווים שמדינות אלו יכירו במדינה הפלסטינית בהקדם האפשרי על סמך עקרונות שוויון וכבוד הדדי. בקשתנו אינה אומרת שאנו שוכחים את הנעשה בעזה. המלחמה ההרסנית של ישראל כלפי אזרחינו בששת החודשים האחרונים גבתה את חייהם של 35 אלף פלסטינים, מרביתם נשים, ילדים. הרסו תשתיות חיוניות ציבוריות, בי"ח, ביה"ס, מסגדים, תשתיות מים ומזון. עקרו את מרבית אזרחי הרצועה. התקיפות ממשיכות להטיל טרור על אזרחינו במחנות וערים בגדה המערבית ובירושלים. הגיע הזמן לסיום הכיבוש. קוראים למועצת הביטחון להתערב ולנקוט בצעדים הנחוצים שיכפו על ישראל לחדול מתוקפנותה".
ארדן: "שישה חודשים אחרי ה-7 באוקטובר, הטבח האכזרי ביותר ביהודים מאז השואה, המועצה הזו מבקשת לתגמל את המבצעים והתומכים בזוועות אלה במעמד של מדינה. אנסי חמאס, רוצחי ילדים, צופים בפגישה הזו והם מחייכים. אין פרס יותר גדול על טרור מאשר הדיון היום"
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן פתח את הנאום שלו בהתקפה חריפה על מועצת הבטחון: "כמה פעמים התכנסה המועצה הזו כדי לדון בדרכים לקדם את שחרור בני הערובה שלנו שנערך בעזה? אפילו לא פעם אחת. כמה גינויים פרסמה המועצה הזו נגד חמאס או על טבח ה-7 באוקטובר הנתעב שלהם? אפס. אבל במקום לגנות את הזוועות של חמאס, או לנקוט בפעולה כדי להחזיר את בני הערובה שלנו הביתה, המועצה תצביע על החלטה להמליץ על הענקת חברות מלאה לרשות הפלסטינית – מדינה פלסטינית. עד כמה אתם יכולים להיות מנותקים מהמציאות כדי להקדיש את הזמן והמשאבים של המועצה לתמיכה כל כך מנותקת מהמציאות בשטח? להחלטה שתהיה לה אפס השפעה חיובית לכל צד, שתגרום רק להרס במשך שנים רבות, ותפגע בכל סיכוי לדיאלוג עתידי?".
ארדן הוסיף: "שישה חודשים אחרי ה-7 באוקטובר, הטבח האכזרי ביותר ביהודים מאז השואה, המועצה הזו מבקשת לתגמל את המבצעים והתומכים בזוועות אלה במעמד של מדינה. אנסי חמאס, רוצחי ילדים, צופים בפגישה הזו והם מחייכים. אין פרס יותר גדול על טרור מאשר הדיון היום".
ארדן הזכיר את הדרישות הבסיסיות לקבלה לאו"ם ובהן הדרישה לקבלת מדינות שוחרות שלום. "שוחרות שלום? איזה בדיחה. האם מישהו מטיל ספק בכך שהפלסטינים לא עומדים בקריטריונים הללו? האם שמעתם מנהיג פלסטיני כלשהוא שגינה את הטבח בילדינו? לרשות הפלסטינית אין שום שליטה על עזה. כולכם יודעים את זה. אבל גם ביהודה ושומרון, שכונות וערים שלמות נשלטות על ידי כנופיות טרור אחרות, ול"רשות" הפלסטינית, למרבה האירוניה, אין סמכות. אז למי מצביעה המועצה "להכיר" ולתת מעמד חברות מלאה? חמאס בעזה? הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בשכם? מי? אמנם זה כשלעצמו בסיס מספיק כדי לדחות את הפרס החולה הזה לטרור הפלסטיני, אבל הרשות הפלסטינית היא ההפך מישות 'שוחרת שלום'.
"הרשות הפלסטינית לא רק שלא גינתה את הטבח ב-7 באוקטובר, היא גם כן משלמת משכורות חודשיות לכל המחבלים שהשתתפו בטבח, מתגמלת את האנסים! זו ישות חובבת רצח עם שלא ראויה לשום מעמד כאן! אבל למרבה הצער, לחלק מהחברים כאן, חוסר היכולת של הפלסטינים לעמוד בקריטריונים, פשוט לא משנה. זה לא משנה, כי לחלקכם, למדינה הפלסטינית אין מה קשר עם אמנת האו"ם או קריטריונים משפטיים - כל מה שמעניין זה פוליטיקה ואינטרסים. אמנת האו"ם חשובה להם, רק כאשר ניתן להשתמש בה נגד ישראל".
5 צפייה בגלריה
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
הנציג האמריקני וארדן במהלך הדיון באו"ם
(צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
ארדן הדגיש כי "הכרה מלאה במדינה טרור פלסטינית, מדינה פלסטינית נאצית – היא פרס לטרוריסטים. הענקת חברות מלאה לעבריינים ולתומכים של ה-7 באוקטובר הוא הפרס הנתעב ביותר לפשעים השפלים ביותר. אם החלטה זו תעבור, המועצה הזו לא צריכה עוד להיות ידועה בשם מועצת הביטחון, אלא בתור מועצת הטרור. ההכרה החד צדדית במדינה פלסטינית תהפוך משא ומתן עתידי לבלתי אפשרי. כל עוד הפלסטינים מרגישים שהם יכולים לנצל גוף פוליטי זה לטובתם, למה שהם יטרחו להגיע לשולחן המו"מ או לתמוך בכל פשרה".
ארדן תקף גם את איראן: "המתקפה שלה בשבת והנוכחות של שר החוץ האיראני בדיון שהיא הוכחה נוספת לאופן שבו האו"ם הפך למקלט לדיקטטורות ומשטרי טרור, לטייח את פשעיהם. איראן היא שהבטיחה שחמאס יוכל לתזמן את הטבח ב-7 באוקטובר. משטר האייתוללות בטהרן הוא זה שסיפק לחיזבאללה נשק כדי להמטיר טילים על יישובים וערים בישראל. איראן היא שציידה את החות'ים בטילי שיוט לירות לעבר ספינות סחר ומשטר האייתוללות הוא שפתח במתקפה חסרת תקדים על ישראל, מדינה חברה באו"ם לפני פחות משבוע. אולם במקום להגדיר את משמרות המהפכה כארגון טרור ולהטיל סנקציות על המשטר הרשע של איראן, מועצת הביטחון פותחת את שעריה עבור שר החוץ של איראן - עבור טרוריסט.
"אתם לא רואים מה קורה כאן? שר הטרור עבדאללהיאן לא כאן כדי להביע צער על המתקפה החצופה של משטרו ולספר למועצה הזו שהרפובליקה האסלאמית שינתה את דרכיה. הוא כאן כדי ללעוג לכם. הוא כאן כדי להראות לכולכם - בחליפות שלכם ועם הנחמדות הדיפלומטית שלכם – שמדינה יכולה לפתוח בהתקפה על מדינה חברה אחרת ביום ראשון, ואז הוא יכול לבוא לכאן ביום חמישי להרצות לכולכם על זכויות אדם ומשפט בינלאומי. נוכחותו של השר עבדאללהיאן כאן היום הופכת את המוסד הזה לבדיחה! למרבה הצער, ברור לכל דיקטטור ומדינת טרור שהאו"ם איבד כל גרם של צדק, ועכשיו זה כתם של פלסטלינה פוליטית שניתן ליצוק איך שהעריצים יבחרו. והמועצה משחקת יחד עם ההצגה ההרסנית הזו!".

איראן: לא היינו יכולים יותר לסבול

שר החוץ של איראן תקף את ישראל בדיון: "במשך כמה חודשים מועצת הביטחון ביצעה דיונים כדי לדבר על המקרים המיוחסים לישראל כנגד עזה והייתה בקשה להפסיק באופן מהיר את הפעילות הצבאית של ישראל ולתת סיוע הומניטרי ולא היו תוצאות ממשיות שקרו. מאז היו שיחות רבות אבל לא היו באמת גינויים אמיתיים כנגד ישראל. כתוצאה מהתנהגות חסרת אחריות מוחלטת של ארה"ב ובנות הברית בתגובה למתקפה הלא חוקית, המועצה לא הצליחה אפילו להוציא הצהרה פשוטה שתגנה את המתקפה הזאת. אף מדינה באו"ם לא אמורה לשתוק על ההתקפות הצבאיות הבוטות והחמורות האלו של השגרירויות שלה. זהו סמל להפרת הריבונות זהו רצח של פקידים משפטיים".
5 צפייה בגלריה
נפל של טיל בליסטי ששיגרה איראן ואשר נפל באזור ים המלח
נפל של טיל בליסטי ששיגרה איראן ואשר נפל באזור ים המלח
נפל של טיל בליסטי ששיגרה איראן ואשר נפל באזור ים המלח
(צילום: REUTERS/Alon Ben Mordechai )
שר החוץ הוסיף: "איראן עד לא מזמן הראתה איפוק ניכר אל מול התקפת הטילים לאזורי מחיה במדינה, אבל היא לא יכולה יותר לסבול את המתקפות על האזורים שלה. ולכן ההתקפה של איראן ב-13 באפריל הפכה לכזו שלאיראן לא נותרה ברירה, אלא לפעול כך. המתקפה הייתה כתגובה למתקפה של ישראל על סוריה ועל הפגיעות הרקטיות והחיסולים של פעילים של איראן בסוריה והמתקפה הזאת הייתה הגנה עצמית. המתקפה הייתה מכוונת כך שלא יפגעו אזורים מאוכלסים אלא רק כנגד אזורים של בסיסים צבאיים.
"לפיכך המתקפה הייתה מוגבלת ביחס לפגיעות יתרה מכך התברר כי חלק מתומכי המשטר הישראלי שהם שותפים מוחלטים לטבח בעזה סייעו למשטר בנטרול המתקפה האירנית. המתקפה הלגיטימית שלנו הייתה מינימלית ומצומצמת ופרופורציונלית רק לאיזורים צבאיים, ולמטרות מסוימות של אזהרה. אני רוצה להדגיש שוב שההגנה הלגיטימית וצעדי הנגד שיישמה איראן הסתיימו מבחינתנו כנגד ישראל. יש לאלץ את משטר הטרור הישראלי להפסיק את ההרפתקנות הצבאית שלו המנוגדת לאינטרסים שלנו. כל מקרה של שימוש באמצעים על ידי המשטר הישראל וכל מקרה של הפרת הריבונות של הרפובליקה האיסלמית של איראן לא יגרום לה להסס בהגנת האינטרסים שלה שבלתי ניתנים לערעור ולממש את זכות ההגנה שלה".

הרוסים חזרו לשנת 1948, ארה"ב לוחצת על חמאס

הנציג הרוסי תקף בנאומו את ארה"ב וישראל: "לקח 6 חודשים לארה"ב להבין שתל אביב היא זאת ששולטת בוושינגטון. למרות הדיסאינפורמציה שארה"ב מפיצה, לא ניתן להגן על עובדי הסיוע בעזה. צה"ל פוגע בעובדי סיוע, אך העולם מגיב לכך רק כאשר נפגעים אזרחים זרים. המצב בלבנון לא יציב ולבנון וסוריה נפגעות על ידי הפצצות ישראליות. המועצה לא גינתה את ההתקפה הישראלית על הקונסוליה בסוריה, וזה גרם לתוצאות לא צפויות. הנציג הישראלי קרא היום למועצת הביטחון – מועצת טרור. זה מעליב. האם ישראל עמדה בקריטריון כאשר מועצת הביטחון דנה בהקמתה ב-1948?".
5 צפייה בגלריה
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
הנציג האמריקני תקף את חמאס ואיראן
(צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)
בהמשך אמר: "ב-7 למרץ 1949 מועצת הביטחון הכירה בהקמת מדינת ישראל. לכן, לכל הפחות, עלינו לספק את שאיפות הפלסטינים לחברות מלאה. קוראים לכולם להצביע בעד ההחלטה שמקדמת אלג'יריה. הכרה בפלסטינים תסייע לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. המטרה היא הקמת מדינה פלסטינית עם מ' ירושלים כבירתה לצד ישראל. ע"מ לקדם זאת יש להקים מנגנון דיפלומטי משותף, שבו מדינות האזור ינקטו בתפקיד מרכזי - מבינות את הצורך בפתרון מאוזן. בנוסף עלינו לעקוב אחר יישום החלטת 2728. אם לא תיושם על מועביט הזכות לדרוש סנקציות על אלו המפרים אותה".
נציג ארה"ב באו"ם אמר: "למועצת הביטחון אסור לתת למעשי איראן לעבור ללא תגובה. איראן חימשה את חיזבאללה ואת החות'ים. איראן מימנה ואימנה את הזרוע הצבאית של חמאס שהייתה אחראית להתקפה על ישראל. התמיכה הזאת גורמת למצב היום בעזה. עלינו מוטלת האחריות לוודא שהיא עומדת בהחלטות מועצת הביטחון. אם חמאס היה מקבל את הצעת ישראל, הייתה כרגע הפסקת אש וזה היה לטובת הפלסטינים. כרגע חמאס הוא המכשול בפני הפסקת אש בעזה. לא היינו רואים את מה שקרה בעזה אם הוא היה נכנע ומשחרר את החטופים. הכדור בידיים של חמאס והעולם צופה בהם".
בינתיים, סגן דובר מחלקת המדינה, ודנט פאטל, אמר בתדרוך לעיתונאים כי ארה"ב תטיל וטו על ההצעה להכיר במדינה הפלסטינית.

הפלסטינים התכוננו זמן רב לדיון והזמינו עשרות שרי חוץ

הדיון בבקשה הפלסטינית הוקדם מיום שישי להיום, ולפי הערכות, לפלסטינים יש כבר את הרוב הנדרש לחברות מלאה. לפחות 11 מדינות מתוך 15 חברות מועצת הבטחון יתמכו בבקשה הפלסטינית, כך שארה"ב תידרש להטלת וטו. ארה"ב הפעילה לחצים על 5 מדינות מתנדנדות להתנגד או לפחות להימנע כדי שהפלסטינים לא יגיעו לרוב הנדרש של 9 חברות. ואולם, לפי הערכה מדינות לא רצו להיראות כמי שמאכזבות את הפלסטינית ביודען שממילא יהיה וטו אמריקאי. הפלסטינים התכוננו זמן רב לדיון הזה והזמינו אליו עשרות שרי חוץ מכל העולם שישתתפו בו.
5 צפייה בגלריה
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
כינוס מועצת הביטחון בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים
(צילום: ANGELA WEISS / AFP)
מאחורי הקלעים, משרד החוץ ומשלחת ישראל באו"ם בראשות השגריר גלעד ארדן פעלו מול שגרירי מועצת הביטחון כדי לשכנען שלא לתמוך בבקשה הפלסטינית לשדרג את מעמדם למדינה חברה. הטיעון הישראלי הוא שהוועדה לקבלת חברות חדשות קבעה באופן חד-משמעי (כפי שעשתה גם ב-2011) שלא קיימת הסכמה בקרב חברות מועצת הביטחון בסוגיה. בישראל טוענים כי העלאת ההחלטה להצבעה, תוך התעלמות ממסקנות הוועדה, מוכיחה מעל לכל ספק שמדובר בצעד פוליטי בעיקרו שלא יקדם את הפלסטינים במאום, ושמטרת המהלך היא בעיקר להביך את ארה"ב.
השתתפו בהכנת הכתבה: דניאל אדלסון
פורסם לראשונה: 16:20, 18.04.24