אמו של אברה מנגיסטו, אגרנש, צפתה הערב (שני) בסרטון שהפיצה הזרוע הצבאית של חמאס, שבו תועד לכאורה בנה לראשונה מאז נפל בשבי לפני יותר משמונה שנים. היא אמרה: "אני מזהה אותו, נראה שזה הוא".
במשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהירו מנגד כי בשלב זה עדיין לא ניתן לקבוע את מהימנות התיעוד, וכחלק מהמסרים שהופצו לשרים נכתב כי "הסרטון הוא תעלול תקשורתי ציני ובזוי, סביב מקרה הומינטרי של אזרח ישראלי פגוע נפש, שמוכיח יותר מכל שחמאס מתוסכל ולחוץ".

5 צפייה בגלריה
סרטון חדש של אברה מנגיסטו
סרטון חדש של אברה מנגיסטו
אגרנש מנגיסטו, צפתה בסרטון שבו תועד לכאורה בנה. "אני מזהה אותו"
5 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
"חמאס מתוסכל ומעכב כל סיכוי לעסקה"
(צילום: שלו שלום)
לפי המסמך של משרד ראש הממשלה "חמאס מעכב כל סיכוי לעסקה". "פרסום הסרטון, יחד עם שלל פעולותיו בעבר, מוכיחות שמדובר בארגון טרור המחזיק את אזרחי עזה כבני ערובה, והם נאלצים לשלם מחיר פעולותיו". בישראל התייחסו גם לעצם החזקתם של הישאם א-סייד ומנגיסטו בשבי ואומרים כי "חמאס מחזיק בשבי במשך שנים שני אזרחים פגועי נפש, וזאת בניגוד לחוק ולדין הבינלאומי. מדובר במקרה הומניטרי וישראל רואה בחמאס את האחראי הישיר למצבם".
לשכת ראש הממשלה מסרה כי "מדינת ישראל תמשיך לעשות את כל המאמצים על מנת להשיב את השבויים והנעדרים, חיילי צה"ל ואזרחי ישראל, הנמצאים בשבי החמאס". בסרטון שפורסם מוקדם יותר נראה אדם המציג את עצמו כאברה מנגיסטו אורמר: "אני האסיר אברה מנגיסטו. כמה זמן אני וחבריי נשאר כאן בשבי אחרי שנים ארוכות של סבל וכאב? איפה מדינת ועם ישראל שיידאג לגורלנו?".
בתחילת הסרטון, שפורסם לרגל חילופי הרמטכ"לים אביב כוכבי והרצי הלוי, נכתב כי "כוכבי וממסדו נכשלו". בחמאס הזהירו: "הרמטכ"ל הנכנס הלוי צריך להכין את עצמו לשאת בנטל של הכישלון הזה והשלכותיו. קודמך השאיר לך הרבה צער ושקרים".
5 צפייה בגלריה
ראש עיריית אשקלון תומר גלאם בביקור בבית משפחת מנגיסטו
ראש עיריית אשקלון תומר גלאם בביקור בבית משפחת מנגיסטו
ראש העיר אשקלון עם אגרנש מנגיסטו, הערב
5 צפייה בגלריה
אילן מנגיסטו אחיו של אברה מנגיסטו
אילן מנגיסטו אחיו של אברה מנגיסטו
משרד רה"מ: "לא ניתן לקבוע את מהימנות הסרטון". אחיו של אברה: "דומה לו"
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
טקס קבלת מינוי והענקת דרגת רב אלוף לרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי במשרד רה"מ
טקס קבלת מינוי והענקת דרגת רב אלוף לרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי במשרד רה"מ
כוכבי והלוי, הבוקר
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
אחיו של אברה, יאלו מנגיסטו, אמר בשיחה עם ynet כי הוא אינו יודע לאשר ב-100% האם אכן מדובר בו - אך ציין: "זה נראה הוא, הוא דומה לו". הוא הוסיף: "זה מרגש, אמא עדיין לא ראתה את הסרטון".
ממשפחת מנגיסטו נמסר: "יותר דחוף שנקבל אותו בחזרה מאשר שנראה אותו בסרטון. זו עוד הוכחה שהוא חי. המדינה צריך לפעול במהרה כדי להחזיר אותו הביתה. הוא נראה בריא ומטופל. אין שום סיבה שהוא יישאר בכלא עוד יום אחד נוסף. מעבר לזה, מרגש מאוד לראות אותו. זאת הפעם הראשונה שאנחנו רואים אותו".
דובר לשכת המידע לאסירים פלסטינים חאזם חסנין כינה את מנגיסטו "החייל הציוני השבוי". בהודעה מטעמו מסר כי "ההתנגדות הפלסטינית מייחסת חשיבות רבה לנושא האסירים והיא עושה מאמצים רבים לשחרר את האסירים בבתי הכלא הכיבוש. האסירים הגיבורים שלנו שמחים על התיעוד ששידרו גדודי אל-קסאם - והוא נועד להפעיל לחץ על הכיבוש ולאלץ אותו לסיים עסקת חליפין".
עיריית אשקלון, העיר שבה מתגוררת משפחת מנגיסטו, מסרה כי ראש העיר תומר גלאם הנחה את מינהל הרווחה להיות בקשר שוטף עם האם, אגרנש מנגיסטו, ולעמוד מקרוב אחר מצבה. "עובדות סוציאליות מטעם העירייה תגיע לבית המשפחה", נמסר, "העירייה עומדת בקשר מול משרד ראש הממשלה באשר לבדיקת אמינות הסרטון".
אברה מנגיסטו מוחזק בשבי חמאס בעזה כבר יותר משמונה שנים. בספטמבר 2014 הוא צעד מביתו שבאשקלון אל חוף זיקים, המשיך דרומה וחצה את הגבול הימי בין עזה לישראל, ושם נפל בשבי חמאס. כמה חודשים לאחר מכן חצה את הגבול הישאם א-סייד, בדואי תושב הדרום. שניהם מוחזקים מאז בידי חמאס, ככל הנראה, ואיש לא יודע מה מצבם. בני משפחותיהם של השניים טענו במהלך השנים כי הם לוקים בבעיות נפשיות.