צילום: ירון שרון, בימוי: אסף קוזין, עריכה: גיא פוקס
החיים המקצועיים של שירה קידר כעורכת דין המייצגת מטעם הסנגוריה הציבורית מתנגשים לעיתים בחייה הפרטיים כאימא לשלושה ילדים. מצד אחד היא מגויסת – רגשית, פיזית וברוב שעות היום - למען חשודים ונאשמים מעוטי יכולת שלא יכולים לממן לעצמם ייצוג משפטי. מצד שני מתפתחים להם רגשות האשמה ההורית המוכרת על כך שהפרנסה והשליחות שהיא ממלאה מקשות עליה להקדיש לבניה את הזמן שהייתה רוצה. את הדיסוננס הזה, שבמסגרתו היא עובדת כדי לממן להם את מה שאין ללקוחות שלה, היא מסכמת, בהרהור נוגה, כך: "נצטרך לחיות עם רגשי האשמה. המשכורת של הסנגוריה תלך כנראה לטיפולים הפסיכולוגיים".
סיפורה של עו"ד קידר (ראו בסרטון למעלה) הוא חלק מסדרת "הסנגורים" של ynet, המלווה עורכי דין המייצגים מטעם הסנגוריה הציבורית. "אני מייצגת אנשים בשולי החברה, כאלה שבגלל רקע סוציו-אקונומי מורכב לא יכולים לממן לעצמם סנגור פרטי", היא אומרת. "בן אדם חף מפשע שחוטף הרשעה זה אסון, במיוחד אם המשמעות היא גם מאסר ארוך, איבוד עבודה וקריסת משפחה. זו המון אחריות ואין יותר מעניין מזה".
המצלמה ליוותה אותה סביב התיק של "אשר", שהואשם באיום ברצח של אשתו. "מדובר בבחור בוכרי מבוגר, בלי עבר פלילי, נקרא לזה קצת מיושן בתפיסותיו", היא מציגה את המקרה. "היה זה אירוע שבמסגרתו הוא בעצמו הזמין את המשטרה כי אשתו הכתה אותו. ברקע התרבותי שממנו הוא מגיע, להגיד שהיא הרביצה לו זה ממש פגיעה בכבוד.
"הגיעו שוטרים והפרידו בין הצדדים. ואז הוא סיפר לשוטר שהיא נורא מרגיזה אותו כי הרביצה לה, והוא מת לרצוח אותה אבל הוא לא יעשה את זה. מאותו רגע נסגר הסיפור. חקרו אותו באזהרה והגישו נגדו כתב אישום על איומים. אבל כשהמשטרה חקרה היא מצאה DVR (מקליט וידאו דיגיטלי) בזירה ובאמת רואים את האישה מרביצה לו, מעיפה אותו על הספה, והוא לא מחזיר לה. אני לא מצליחה להבין למה הגישו כתב אישום".
1 צפייה בגלריה
עו"ד שירה קידר
עו"ד שירה קידר
"לא מבינה למה הגישו כתב אישום". עו"ד שירה קידר
(ירון שרון)
התיק הסתיים בשלב בהפנייתו של אשר לטיפול. "זה בכל מקרה יעזור לך ולזוגיות שלכם", מרגיעה עו"ד קידר, שהוסיפה אחר כך: "במקרה הזה השופטת אמרה שנמנף את זה להליך טיפולי כדי למנוע מקרה בעתיד. זו הבנה מעמיקה של ההליך הפלילי".
אחרי סיום ההליך היא מתפנה לחשוב שוב על הממשק בין העבודה למשפחה. "יש לי שלושה בנים שלא ראיתי אותם בכלל בבוקר, כי כשהלכתי הם עוד ישנו", היא אומרת. "העולם הזה לא עוזב אותי. כשהילד שלי הלך לקייטנת שחייה באתי לראות שהמלתחות פנויות, שאף אחד לא מציץ שם, שאין שם כל מיני טיפוסים. אלה דברים שהחברות שלי בכלל לא חושבות עליהם. אני חושבת שאני כבר נשרטתי מזה לגמרי".
עו"ד שירה קידר היא אחת מכ-800 עורכי דין פרטיים המועסקים באופן חיצוני על ידי הסנגוריה הציבורית, המהווה יחידה במשרד המשפטים. היחידה הוקמה באמצע שנות ה-90 במטרה להסדיר באופן חוקי את מתן שירותי הייצוג לחשודים ולנאשמים שידם אינה משגת לממן עורכי דין בעצמם. עורכי הדין החיצוניים נתונים לפיקוח מקצועי של הסנגורים הציבוריים המחוזיים, האחראים להדריך אותם ולהעניק להם ייעוץ משפטי.
הסנגורים מלווים את הלקוחות לאורך כול ההליך הפלילי והמשפטי – ממתן ייעוץ במעצר ובחקירות משטרה, דרך ייצוג נאשמים בבתי המשפט, ועד ערעורים, בקשות למשפט חוזר והגשת בקשות חנינה. את שכרם מקבלים עורכי הדין החיצוניים ישירות מהמדינה. על פי דו"ח הסנגוריה הציבורית האחרון שפורסם (לשנת 2020), מספר ההליכים שבהם ייצגו עורכי דין מטעמה עמד על כ-100 אלף, והיקף התשלומים שהועברו אליהם עמד על יותר מ-120 מיליון שקל.