3 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד בחשד למעורבות בפרשת רצח והיעלמות
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד בחשד למעורבות בפרשת רצח והיעלמות
ברלנד בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי )
ראש קהילת שובו בנים אליעזר ברלנד התייחס היום (ג') בפעם הראשונה למעצרו בחשד למעורבותו ברצח נהג המונית אבי אדרי ב-1990 ורצח הנער ניסים שטרית שנעלם ב-1986 וגופתו לא נמצאה עד היום. בדיון שנערך בבית משפט השלום בירושלים, אמר ברלנד בתגובה לחשדות נגדו: "30 יום אני מחכה שיביאו לי את האנשים ממשמרת הצניעות שיגידו שאני שלחתי אותם".
מעצרו של ברלנד, שחשוד במתן ההוראה למבצעי שני מקרי הרצח, הוארך בשלושה ימים נוספים. לטענת המשטרה, ברלנד הורה למשמרות הצניעות של קהילת שובו בנים שהיו כפופות לו "לטפל" באדרי ובשטרית מאחר שהשניים "התרועעו עם נשים".
במהלך הדיון היום, אישרה המשטרה כי ברלנד נלקח אמש לקברו של אדרי בהר המנוחות בבירה, הופגש עם בני משפחתו וקרא במעמד הקבר את "התיקון הכללי". ברלנד עצמו סיפר בדיון כי בנוסף הוא נלקח אתמול למגרש הרוסים בירושלים. "הפגישו אותי עם שרביט (הכוונה לברוך שרביט, אחד החשודים במעורבות במקרי הרצח ששמו הותר אתמול לפרסום. ח"ג) ל-60 שניות. אמרתי לו 'תספר את כל האמת'".
עו"ד רותם טובול, פרקליטתו של ברלנד, שאלה את נציג המשטרה בדיון היום: "איזה ראיות קושרות את הרב לניהול משמרת הצניעות?". השופט אלעד לנג העיר: "יש עדות של חברים במשמרת הצניעות שמקבלים הוראות מהרב".
נציג המשטרה רס"מ אלון חבר אמר בתגובה כי הוא לא יכול להתחייב, אך לדעתו ביום חמישי הקרוב ניתן יהיה לדעת אם יוגש כתב אישום נגד ברלנד. רס"מ חבר אף אישר בדיון כי השם "מייק", שאיתו לפי החשד קבע הנער שטרית פגישה לפני שנעלם, מוכר למשטרה. עם זאת, הוא לא הסכים לאשר אם המשטרה הגיעה ל"מייק" ואם היא יודעת היכן הוא נמצא.
3 צפייה בגלריה
נסים שטרית
נסים שטרית
ניסים שטרית

פרט לברוך שרביט, אתמול הותר לפרסם כי גם יהודה צבי צוקר חשוד במעורבות במעשי הרצח. במקביל, המשטרה הגישה אתמול הצהרת תובע על הכוונה להגיש כתב אישום נגד חשוד אחר. נציג המשטרה ציין כי שלושה חשודים הפלילו את החשוד ששמו אסור עדיין בפרסום. בדיון אתמול חשפה המשטרה כיצד הנער שטרית נרצח לפי החשד בעזרת "נערת פיתוי".
המשטרה הכריזה אתמול באופן רשמי כי פרשת "ניקיון כפיים" לבירור נסיבות הרציחות מלפני שלושה עשורים קרובה לסיום. נמסר כי באחרונה חלה "התפתחות משמעותית" בחקירה שאותה מובילים חוקרי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים, ש"חשפו וביססו תשתית ראייתית" לכך שהנער שטרית נחטף ונרצח ב-1986.
החקירה הפכה לגלויה ב-17 באוקוטובר, אז פשטו בלשי הימ"ר על בתיהם של צוקר, שרביט וחשודה נוספת. כעבור יומיים נעצרו שני חשודים נוספים. ימים ספורים לאחר מכן נעצרו עוד שני חשודים ובסוף נובמבר התווספו למצבת החשודים עוד שני גברים. אז גם הגיעה החקירה לשיאה עם מעצרו של ברלנד, שמרצה בימים אלה מאסר בגין עבירות הונאה. בסך הכול נעצרו בפרשה 11 חשודים, חמישה מהם שוחררו לבתיהם בתנאים מגבילים. מחר צפויה להתקיים הארכת מעצר נוספת לשני חשודים ברצח נהג המונית אדרי.