שרת הפנים של בריטניה, פריטי פאטל, הורתה הבוקר (שבת) לכוחות המשטרה במדינה לבחון מחדש את סידורי האבטחה של חברי הפרלמנט בעקבות פיגוע הטרור שבו נרצח חבר הפרלמנט דייוויד איימס אתמול. "עולות שאלות נכונות לגבי ביטחון הנבחרים שלנו, וביקשתי מהמשטרה לבחון את אבטחת חברי הפרלמנט", אמרה.
8 צפייה בגלריה
דייוויד איימס
דייוויד איימס
דייוויד איימס. נבדק אם עמדות החשוד הקצינו בסגרים בבריטניה
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
זירת הרצח באסקס
זירת הרצח באסקס
ג'ונסון לצד מנהיג הלייבור בזירת הפיגוע
(צילום: AFP)
איימס, שנרצח בדקירות רבות במפגש עם בוחרים שקיים בכנסייה המתודיסטית בלפיירס שבליי-און-סי בדרום-מזרח אנגליה, כיהן כחבר הפרלמנט הבריטי במשך 38 שנים ברציפות. הוא היה ידוע בפעילותו למען בעלי חיים, ובשנת 2015 קיבל מהמלכה אליזבת השנייה תואר אבירות כהוקרה על שירותו הפוליטי והציבורי. חברי הפרלמנט נהגו להגיע לאירועים כמו זה שאליו הגיע איימס כשהם לא מאובטחים, מה שמקל על מי שמבקש לפגוע בהם – לעשות זאת.
אחרי הרצח הודיעה מפלגתו של איימס – המפלגה השמרנית שבראשה עומד ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון – על הפסקת כל פעילויות הקמפיין עד להודעה חדשה. ג'ונסון עצמו ביקר הבוקר בזירת הפיגוע, שם הניח פרחים לזכרו של איימס, שהיה בן 69 במותו. גם שרת הפנים פאטל ומנהיג מפלגת הלייבור קיר סטארמר הגיעו למקום.
"כל הצעדים שצריך לעשות למען ביטחון חברי הפרלמנט נעשים על מנת שהם יוכלו למלא את חובותיהם כנבחרים", אמרה שרת הפנים פאטל. "אנחנו חיים בחברה פתוחה, דמוקרטיה. אנחנו לא יכולים להיבהל מכל אחד שיגרום לנו להפסיק לשרת את הדמוקרטיה שלנו".
8 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
בזירת הפיגוע. "אם ניעלם מאחורי בועת האבטחה - ערך הדמוקרטיה יפחת"
(צילום: AP)
למרות הקריאות להגברת האבטחה על חברי הפרלמנט הבריטים, יש הטוענים שאין מקום לכך. אחד מהם הוא אריק פיקלס, ששימש בעבר שר בממשלתו של גורדון בראון מהלייבור והיה גם חבר פרלמנט במשך 25 שנה. כעת, בשעה שהוא מכהן כחבר בית הלורדים הבריטי (הבית העליון של הפרלמנט), הוא מזהיר מפני צעדים נוספים שעלולים למנוע מחברי הפרלמנט להיפגש עם הציבור שבחר בהם. "האיומים הם חלק מהעבודה", הוא אמר. "זה משהו שאתה מקבל על עצמך".
"את דייוויד יכולת לראות ברכבת, במסעדה מקומית או בכל מקום", הוסיף פיקלס. "הנגישות שלו הייתה אחת הסיבות שהוא היה כל כך יעיל בפרלמנט ובפוליטיקה. מותו טראגי, אבל אנחנו חיים בעידן שבו לפעמים צריך לקחת סיכונים. לא מצופה מאף אחד למות, אבל אי אפשר לצפות להימנע לגמרי מסיכונים. אם ניעלם מאחורי בועת האבטחה, ערכה של הדמוקרטיה יפחת".
8 צפייה בגלריה
ג'ו קוקס, שנרצחה ביריות ב-2016. בן הזוג של אחותה, חברת פרלמנט גם היא, אמר: "לא רוצה שתעשי את זה יותר"
ג'ו קוקס, שנרצחה ביריות ב-2016. בן הזוג של אחותה, חברת פרלמנט גם היא, אמר: "לא רוצה שתעשי את זה יותר"
ג'ו קוקס, שנרצחה ביריות ב-2016. בן הזוג של אחותה, חברת פרלמנט גם היא, אמר: "לא רוצה שתעשי את זה יותר"
(צילום: AP)
מנגד, קים לדביטר, אחותה של חברת הפרלמנט ג'ו קוקס שנרצחה ב-2016 מחוץ לספרייה שבה תכננה לקיים מפגש עם בוחרים, אמרה שהירצחו של איימס יגרום לחברי פרלמנט רבים לחשוש. "זה קשה, כי יש לנו עבודה לעשות", אמרה לדביטר, שמכהנת כיום כחברת פרלמנט בעצמה, מטעם מפלגת הלייבור. "אני מוצאת את עצמי עובדת כפוליטיקאית, מנסה לעזור לאנשים ולעשות טוב. חשוב שנעשה לאנשים טוב בחיים הציבוריים, אבל זה סיכון. בן הזוג שלי הגיע הביתה ואמר 'אני לא רוצה שתעשי את זה יותר'".
גם חברת הפרלמנט הבריטית פאולין לאת'אם מהמפלגה השמרנית קראה לבחון את אבטחת חברי הפרלמנט. "אנחנו לא יכולים להיות מוגנים לחלוטין ותמיד יהיו מטורפים שינסו להרוס את הדמוקרטיה ואנשים לא מרוצים שינסו לגרום למהומות", אמרה לרשת סקיי ניוז. "אנחנו לא שונים מאף אדם אחר בציבור, אבל אנחנו מציבים את עצמנו במצבים פגיעים. אולי צריך יותר אבטחה במקומות שיודעים שאנחנו נמצאים בהם – ואולי צריכה להיות נוכחות גדולה יותר של שוטרים שתתמוך בחברי פרלמנט".
8 צפייה בגלריה
דייוויד איימס
דייוויד איימס
פעל למען בעלי חיים. איימס
(צילום: gettyimages)
משטרת בריטניה הודיעה הלילה כי מותו של איימס נחקר כפיגוע טרור, שייתכן שהובילה אליו הקצנה איסלאמית של צעיר בן 25 ממוצא סומלי. עדי ראייה סיפרו ל"דיילי מייל" כי החשוד המתין לחבר הפרלמנט שהגיע לכנסייה המתודיסטית בלפיירס שבליי-און-סי בדרום-מזרח אנגליה, שם תוכנן מפגש עם בוחרים בעניין הגירה – ואז התנפל עליו ודקר אותו 12 פעמים.
אחרי שבמשטרה העריכו כי החשוד פעל לבדו, ה"טיימס" הבריטי דיווח כי גורמים בממשלה אמרו שייתכן שעמדותיו של החשוד הקצינו בסגרי הקורונה בבריטניה. גם ה-MI5, שירות הביטחון הבריטי, צפוי לקחת חלק בחקירת הפיגוע. המשטרה הבריטית פשטה הלילה על שני בתים באזור לונדון בעקבות הפיגוע, אך לא מסרה פרטים נוספים על הפשיטה.