1 צפייה בגלריה
 משה סעדה
 משה סעדה
משה סעדה
(צילום: יואב דודקביץ')
ועדת האתיקה של הכנסת יצאה היום (ראשון) בהבהרה, לפיה קידום הצעת חוק על ידי חבר כנסת המנהל הליך משפטי נגד גורם הקשור להצעת החוק, ייחשב כניגוד עניינים. ההחלטה התקבלה על ידי הוועדה לאור קידום חוק מח"ש על ידי ח"כ משה סעדה (הליכוד), שתובע את המחלקה לחקירות שוטרים בחצי מיליון שקלים.
הצעת החוק של סעדה, המבקשת להוציא את מח"ש מאחריותה של הפרקליטות לגוף עצמאי חוקר תחת משרד המשפטים, הונחה על שולחן הכנסת בכנס החורף. מאז עברה הצעת החוק בקריאה טרומית, אך לא הגיעה לדיונים בוועדה כדי להכינה לקריאה ראשונה.
בחודש מאי פרסם מבקר המדינה דוח חמור על תפקודה של מח"ש ואף העלה את הצורך לשקול להעביר את המחלקה מהפרקליטות, כפי שמציע סעדה. שר המשפטים יריב לוין הורה להקים ועדת בדיקה שתבחן את תפקוד מח"ש ולאחר שיוגשו אליו מסקנות הוועדה, מה שיקרה ככל הנראה בחודשיים הקרובים, הוא יחליט האם לקדם את הצעת החוק ובאיזה אופן.

בינתיים, ועדת האתיקה הורתה, בלי לציין את שמו, כי אם ח"כ סעדה יקדם את הצעת החוק, יהיה זה ניגוד עניינים בטענה כי "כפל התפקידים מקנה לחבר הכנסת מנוף לחץ פסול המקים את האפשרות להנאה חומרית עקיפה או לכל הפחות יוצר מראית עין".
ההבהרה של ועדת האתיקה יצאה לאור פנייתה של ח"כ אפרת רייטן (העבודה) ליועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, נגד סעדה. במשך 24 שנים עבד סעדה במח"ש והיה מועמד לעמוד בראשה, אך לבסוף נבחרה במקומו מי שהיום עומדת בראש היחידה, קרן בר-מנחם. מאז, כאמור, הוא מנהל הליך משפטי נגד משרד המשפטים.
סעדה מסר בתגובה כי "טענת הייעוץ המשפטי בוועדת האתיקה בדבר ניגוד עניינים חסרת בסיס מיסודה. החוק דווקא מחזק את מח"ש מהסיבה הפשוטה שהוא הופך את ראש מח"ש לגורם המפקח על הפרקליטות והמשטרה באופן עצמאי לחלוטין. עם זאת, על אף שאין כל ניגוד עניינים ואין כל טובת הנאה חומרית מעצם החקיקה, פעלתי בהתאם להמלצות ועדת האתיקה שאף בירכה אותי על כך".
עוד מסר סעדה כי "חוק מח"ש לא ייעצר אלא יקודם במהירות עם תחילת המושב הבא באמצעות ח"כ אחר. כפי שהבטחנו, יוקם גוף אמין ובלתי תלוי שיפקח על הפרקליטות לטובת כלל אזרחי ישראל". בקואליציה יחכו שוועדת הבדיקה שהוקמה במשרד המשפטים תסיים את עבודתה ולאחר מכן ככל הנראה יעבירו את ההצעה לידי ח"כ אחר שיקדם אותה בכנס הבא.