ראש האופוזיציה יאיר לפיד כינס בצהריים (רביעי) מסיבת עיתונאים לאחר פרסום המסקנות על מחדלי אסון מירון, ותקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו - שלגביו נקבע כי הוא נושא באחריות אישית. "אם היה אזרח רגיל, הוא היה עומד היום לדין על גרימת מוות ברשלנות והולך לכלא", אמר לפיד.

"דוח אסון מירון שפורסם היום לא משאיר מקום לספק, הוא מטיל אחריות אישית על נתניהו", אמר לפיד בפתח דבריו. "הדוח קובע באופן מפורש שנתניהו נושא באחריות אישית בהתאם לממצאים. את זה אי אפשר לעקוף ואי אפשר למוסס. הדוח אומר גם כי 'יש יסוד סביר לכך שנתניהו ידע שהליקויים עלולים ליצור סיכון להמוני המשתתפים בהילולה. הנושא הגיע למשרדו פעמים רבות והוא עצמו נדרש לו מספר פעמים. על כן, אין לקבל את טענת נתניהו שלפיה לא תפסו אותו בדש מעילו'".
לדברי לפיד, "אי אפשר להיות ברור יותר מזה. אי אפשר להיות יותר נחרץ מזה. מה שקרה במירון הוא לא מקרה ולא תקלה, זה דפוס של הזנחה, של רשלנות ושל חוסר אחריות לאומי מסוכן. כמו שקבעה הוועדה - 'את האסון הזה ניתן היה למנוע, וחובה הייתה למנוע'. אסון מירון הוא האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה. אסון ב7 באוקטובר הוא האסון הגדול ביותר לעם היהודי מאז השואה, גם אותו נתניהו היה צריך למנוע. אתם יכולים להוסיף לזה גם את אסון הכרמל, שגם הוא קרה במשמרת שלו.
"אם נתניהו נשאר בתפקידו, אז אנחנו רק יושבים פה ומחכים לאסון הבא. אם הוא יישאר ראש ממשלה, האסון הבא הוא רק עניין של זמן. הדוח שפורסם היום מראה שהיה אפשר למנוע את האסון, הכתובת היתה על הקיר. הוא מצביע על רשלנות פושעת, על זחיחות וניתוק, והוא מצביע על חוסר אחריות גמור. האנשים שמתו שם, מתו מפני שבמקום למלא את תפקידו נתניהו עשה רק שיקולים פוליטיים. רק שיקולי תועלת. רק שיקולי קואליציה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יאיר לפיד
בנימין נתניהו יאיר לפיד
"אם נתניהו יישאר בתפקיד - האסון הבא הוא עניין של זמן"
(צילום: עמית שאבי, אביגיל עוזי)
ראש האופוזיציה הוסיף: "אם נתניהו היה אזרח רגיל, הוא היה עומד היום לדין על גרימת מוות ברשלנות והולך לכלא. התירוצים וההסברים שלו בוועדה היו מופע פתטי של פחדנות ובריחה מאחריות. נתניהו לא כשיר. הוא היה צריך להתפטר יום אחרי האסון, זה מה שהיה עושה כל ראש מדינה אחר. עכשיו מגיע הדוח הזה ואומר הכול. מתוך כבוד לקורבנות הר מירון, כדי למנוע את האסון הבא שלו - הוא צריך ללכת הביתה".
יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, אמר כי "דוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון הוא קודם כל דוח מציל חיים שעליו להילמד בכל משרדי הממשלה וגופי החירום. את 45 המאמינים שבאו לקיים מצווה לא נוכל להחזיר למשפחותיהם, אבל נוכל למנוע אסונות קשים כאלו בעתיד. ליבי היום עם משפחות הנספים".
ועדת החקירה הממלכתית כתבה במסקנותיה "יש יסוד סביר לקבוע שראש הממשלה בנימין נתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום, בפרט בל"ג בעומר".
בדוח נכתב כי "גם אם, לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת. על ראש הממשלה מוטלת אחריות לאתר באופן יזום, בעצמו או באמצעות מנגנונים מטעמו, נושאים המחייבים את טיפול משרדו ובמידת הצורך את התערבותו, בפרט חיי אדם. ודאי שחובה זו מתבקשת לאחר אסון הכרמל והאמור לגביו בדוח מבקר המדינה".
2 צפייה בגלריה
קובי שבתאי בזירת האסון במירון, עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו והשר לשעבר אמיר אוחנה
קובי שבתאי בזירת האסון במירון, עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו והשר לשעבר אמיר אוחנה
נתניהו בזירת האסון. "הצעדים שנקט לא היו מספקים"
(צילום: גיל נחושתן)
אינפו אינפוגרפיקה מסמך המלצות אישיות של חקירת ועדת מירון
למרות האחריות האישית שהוטלה על נתניהו, הוועדה לא המליצה על פיטורים או על כל החלטה אחרת: "היות שתפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים, החליטה הוועדה שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בעניינו של נתניהו".
עוד נכתב על אחריותו האישית של ראש הממשלה כי "בנסיבות המתוארות היה על ראש הממשלה לאתר את הצורך לטפל באתר קבר הרשב"י, בהיותו נושא מסוג זה; אם לא מלכתחילה, בוודאי לאחר שהנושא עלה שוב ושוב באופן המעיד בבירור על כך שהבעיות הקשורות אליו אינן נפתרות ושהן ממשיכות לסכן חיי אדם.
"מאחר שהגענו לכלל מסקנה כי נתניהו ידע, או לכל הפחות היה עליו לדעת, על הטיפול הלקוי באתר קבר הרשב"י ועל הסיכונים שטמונים בכך למבקרים במקום, הרי שהיה עליו לפעול לתיקון הדברים. הצעדים שנקט בהקשר זה לא היו מספקים. כך במיוחד בהתחשב בכך שהיה ידוע לו שהחלטות ממשלה שהתקבלו בעניין לא יושמו".