סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-עארורי, חוסל הערב (שלישי) בתקיפה בלבנון. הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה רשמית על חיסולו, וכינתה אותו "אדריכל" הטבח ב-7 באוקטובר. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, שמקורבת לחיזבאללה, הוסיפה כי התקיפה בוצעה באמצעות שלושה טילים, וכלי תקשורת נוספים בלבנון דיווחו על 11 פצועים ושישה הרוגים נוספים, בהם אבו עמאר סמיר פנדי, שאחראי על המבצעים של ארגון הטרור בלבנון, עזאם אל-אקרה, מפקד בזרוע הצבאית, מחמוד שאהין, מוחמד אל-ריס ומוחמד בשאשה.

9 צפייה בגלריה
תיעוד מהפיצוץ ברובע הדאחייה בביירות, לבנון
תיעוד מהפיצוץ ברובע הדאחייה בביירות, לבנון
תיעוד מזירת התקיפה ברובע הדאחייה בבירות, לבנון
(צילום: רויטרס, Mohamed Azakir)
9 צפייה בגלריה
סלאח אל עארורי
סלאח אל עארורי
אל עארורי ידע והיה חלק מתכנון הטבח ב-7 באוקטובר
לפני כשלושה שבועות התייחס שר הביטחון יואב גלנט לאפשרות של תקיפה בביירות, ואמר כי "אם תשמעו שתקפנו בביירות, תבינו שנסראללה עבר את הקו האדום". לאחר הדיווחים על חיסולו אמרו בכירים בישראל כי "סוף סוף בוצע חיסול איכותי. כל מנהיג חמאס הוא בן מוות". נציין, ישראל טרם קיבלה אחריות רשמית על האירוע, ובלשכת ראש הממשלה הנחו את השרים שלא להתראיין ולא להתייחס לחיסול. עם זאת, ב"וושינגטון פוסט" דווח מפי בכיר אמריקני כי "ישראל עומדת מאחורי החיסול בביירות".
איראן גינתה את התקיפה, וטענה כי החיסול "ללא ספק ידחוף עוד יותר את ההתנגדות למלחמה נגד ישראל". כך נמסר בתקשורת הממלכתית בטהרן. משרד החוץ של איראן מסר כי "ההתנקשות הגיעה כתוצאה מהכישלון הגדול של ישראל בעימות מול ההתנגדות בעזה. ישראל נושאת באחריות". חבר הלשכה המדינית של חמאס, עזאת א-רישק, טען כי "ההתנקשויות הפחדניות במנהיגים ובסמלים של העם הפלסטיני לא יצליחו לשבור או לערער את המשך ההתנגדות האמיצה". לדבריו, "זה מוכיח שוב את כישלונו החמור של האויב בהשגת כל אחת ממטרותיו האגרסיביות ברצועת עזה".
בתוך כך, תנועת הפתח הודיעה על "שביתה כללית ומקיפה" מחר, בתגובה להתנקשות באל-עארורי, ועשרות מתקהלים בכפר עארורה, שבו נמצא ביתו, עם דגלי חמאס.
9 צפייה בגלריה
אבו עאמר סמיר פנדי
אבו עאמר סמיר פנדי
אבו עמאר סמיר פנדי, מפקד גדודי אל-קסאם בלבנון, שחוסל לצד אל-עארורי
9 צפייה בגלריה
עזאם אל אקרה
עזאם אל אקרה
עזאם אל-אקרה, מפקד בזרוע הצבאית שחוסל לצד אל-עארורי
9 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי, חסן נסראללה וזיאד נח'אלה
סאלח אל-עארורי, חסן נסראללה וזיאד נח'אלה
בכיר בחיזבאללה: "נגיב לחיסול". סאלח אל-עארורי וחסן נסראללה
( צילום: HEZBOLLAH'S MEDIA OFFICE / AFP)
בכיר חיזבאללה, חוסיין ג'שי, אמר לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי "חיזבאללה יגיב לחיסול. מזכ"ל חיזבאללה אמר שלכל תקיפה של כל גורם בלבנון תהיה תגובה. חיזבאללה מנסה לשמור על כללי העימות, אבל ישראל פועלת להרחבת הבעיה".
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי הוסיף כי "הפיצוץ הוא פשע ישראלי שמטרתו להביא את לבנון לשלב חדש של עימותים, אחרי התקיפות היומיומיות בדרום המדינה". לדבריו, "אנו מזהירים מכך שישראל תייצא את הכישלונות שלה בעזה ללבנון, ותכפה כללי עימות חדשים".
ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, גינה את חיסולו של סגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי, וכינה אותו "פשע". הוא הזהיר מפני "סכנות והשלכות". במקביל, מזכיר הוועד המרכזי של הפתח, ג'יבריל רג'וב, אמר כי אל-עארורי היה "מודל של קשיחות ויציבות במרכזי מעצר".
רשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" דיווחה, מפי מקורות, כי חמאס הודיע למתווכים להקפיא את השיחות בנוגע להפסקת אש או חילופי שבויים עם ישראל. בתוך כך, במערכת הביטחון נערכים לתגובה נרחבת של חיזבאללה, ובצפון העלו כוננות והנחו לסגור כבישים למעבר לא חיוני. עם זאת, בשלב זה לא ברור אם חיזבאללה ייכנס למלחמה בעקבות החיסול או שיסתפק בתגובה מוגבלת מתחת לרף המלחמה.
9 צפייה בגלריה
 סאלח אל-עארורי וגלעד שליט ב-2011
 סאלח אל-עארורי וגלעד שליט ב-2011
סאלח אל-עארורי וגלעד שליט ב-2011
9 צפייה בגלריה
ביתו ההרוס של בכיר חמאס סלאח אל-עארורי
ביתו ההרוס של בכיר חמאס סלאח אל-עארורי
ביתו ההרוס של בכיר חמאס סלאח אל-עארורי
לפני כחודשיים צה"ל הרס את ביתו של אל-עארורי, ולאחר מכן הציב על ההריסות שלט ועליו דגל חצוי של חמאס ושל דאעש עם הכיתוב "חמאס = דאעש" בערבית. כוחות הביטחון השתלטו על ביתו, והשתמשו בו במשך כשבוע וחצי, עד שמפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס חתם על צו החרמה והריסה.
הבית, בעיירה עארורה שבאזור רמאללה, הפך לפי דיווחים פלסטיניים ל"מתקן צבאי". על חזית המבנה נתלה שלט שבו נראית תמונתו של אל-עארורי כשברקע דגל ישראל, לצד כיתוב בערבית: "כאן היה ביתו של סאלח אל-עארורי, שהפל למטה אבו א-נמר של השב"כ".
סאלח אל-עארורי, סגן מנהיג הלשכה המדינית של הארגון וראש הזרוע הצבאית שלו ביהודה ושומרון –נחשב למושך בחוטים בכל הנוגע לפעילות חמאס בגדה המערבית. הוא ידע והיה חלק מתכנון הטבח ב-7 באוקטובר, ולקח חלק מרכזי בהפעלת ומימון חוליות חמאס בגדה בשנים האחרונות. בנוסף, הוא נחשב לגורם המקשר עם איראן, ודרכו טהרן מימנה את צבא הטרור בכ-50 מיליון דולר בשנה.

9 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי, איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר
סאלח אל-עארורי, איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר
סאלח אל-עארורי, איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר
אל-עארורי איים בעבר בתגובה חריפה אם ישראל תנסה להתנקש בבכירי ארגוני הטרור, ואמר כי "יש בישראל מי שרוצה מלחמה אזורית, ויש מי שחושב על צעדים שיובילו אליה. מי שחושב על התנקשויות יודע שזה עלול להוביל למלחמה אזורית".
מבין שלל תאריו הרבים, התפקיד החשוב ביותר של אל-עארורי בחמאס הוא כראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. האסטרטגיה של התנועה הסונית בתקופה האחרונה מתרכזת בהפעלת טרור מהגדה המערבית, אזור שהיא רואה בו כזה שממנו אפשר לערער גם את הרשות וגם את הביטחון בישראל. הפעילות המואצת באיו"ש אף מאפשרת לחמאס לשמר את השקט בעזה, הן מבחינה כלכלית והן לצורך התעצמות הצבאית.
לאל-עארורי בן ה-57 תפקיד מרכזי בתרגום האסטרטגיה הזו לטקטיקה. הוא עושה זאת באמצעות מערכי ההסתה וההדהוד שיש לו בירושלים וביהודה ושומרון, דואג להעברת כספים לשטח עבור פיגועים, מגייס מקומיים לפעילות טרור – ואת כל זה הוא מבצע בשלט רחוק, ממקום מושבו בביירות.
9 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
מעמדו של אל-עארורי כאחד מקובעי סדר היום ביהודה ושומרון מאוד קירב אותו לציר השיעי הרדיקלי, שרואה ביהודה, שומרון וירושלים כלים מרכזיים במשחק השחמט שמתנהל מול ישראל. במידה מסוימת, גם ישראל סייעה לאל-עארורי להתקרב לאיראנים: אחד התנאים שהציבה ישראל לטורקיה, בראשית המשא ומתן על הסכם הפיוס סביב פרשת המרמרה ב-2015, היה גירושו של אל-עארורי מתחומי המדינה. בעקבות כך הוא עזב את איסטנבול ועבר להתגורר בקטאר, שגם אותה נאלץ לנטוש כעבור שנתיים בעקבות הבנות בין ישראל לקטארים. לבסוף, מצא עצמו בביירות, שם הוא התגורר בסמוך למשרדי הנהגת חיזבאללה בשכונת הדאחייה.
ההשתקעות של אל-עארורי בביירות רק חיזקה את הקשר שלו עם איראן וחיזבאללה, ובלבנון הוא הקים כוח מקומי של חמאס, שמושתת ברובו על פעילים ממחנות הפליטים הפלסטיניים בדרום לבנון. המהלך הזה נעשה כחלק מההבנה של חמאס שהמאבק בישראל צריך לכלול פלסטינים בכל הזירות, ולא רק את אלו שבעזה וביהודה ושומרון. לא מדובר בצבא כמו חיזבאללה, אבל ההתארגנות כוללת מאות פעילים שעברו הכשרות צבאיות, חלקן בתמיכת איראן, מלאי רקטי ויכולת מבצעית מוכחת. מבחינה היררכית, אגב, לאל-עארורי אין אחריות לכוח הזה. אבל כפוליטיקאי מיומן וכמי שחותר להגדלת כוחו בחמאס, הוא מנצל את שהותו בביירות כדי להגביר את השפעתו על חמאס לבנון.
במסגרת ניסיונו לאחד בין הזירות השונות, ההערכות הן שאל-עאורי היה אחד מגורמי המפתח שנתן את ההוראה לסניף הלבנוני של חמאס לפתוח באש על יישובי הגליל בחג הפסח האחרון. המהלך הזה, ששבר את מאזן ההרתעה העדין בין ישראל ללבנון, גם נועד לקדם את אל-עארורי עצמו במרוץ שהוא מנהל לראשות חמאס, בעיקר מול יריבו סינוואר, ראש חמאס בעזה.